Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu 105N/Na:

Kabina i pulpit motorniczego :

Kabina motorniczego w wagonie typu 105Na znajduje się na przodzie wagonu po lewej jego stronie (ruch prawostronny).
Znajduje się w niej pulpit z przełącznikami, kontrolkami i wskaźnikami. Przed pulpitem jest zamontowany fotel motorniczego, a pod pulpitem, przy podłodze znajdują się pedały służące do roruchu i hamowania oraz pedał czuwaka.
Po lewej stronie siedzenia motorniczego znajduje się dźwignia nawrotnika służąca do zmiany kierunku jazdy tramwaju (pozycje: do przodu, 0, do tyłu).

Kliknij aby powiększyć    Dźwignia nawrotnika w kabinie 105Na

Kliknij aby powiększyć    Ciegło łączące dźwignię z mechanizmem nawrotnika

Kliknij aby powiększyć    Kliknij aby powiększyć    Mechanizm nawrotnika


W niezmodernizowanych wagonach 105N nawrotnik znajduje się z prawej strony fotela. Z powodu zawadzania o niego podczas wsiadania do kabiny w 105Na został przeniesiony na lewą stronę.

Kliknij aby powiększyć    Dźwignia nawrotnika w kabinie 105N


Pedały nastawnika jazdy i nastawnika hamulcowego są połączone cięgłami z mechanizmem nawrotnika.

Kliknij aby powiększyć    Ciegła pedałów nastawnika jazdy i hamulca

Kliknij aby powiększyć    Pedały nastawnika jazdy i hamulca



Pulpit sterowniczy motorniczego z prawej strony podparty jest na "kurzej nodze", a z lewej strony przymocowany jest do konstrukcji bocznej pudła tramwaju. Znajdują się na nim załączniki, przełączniki, wskaźniki i lampki sygnalizacyjne.

Opis pulpitu i urządzeń kabiny:

 


Kliknij aby powiększyć    Lewa cześć pulpitu

Kliknij aby powiększyć    Środkowa część pulpitu

Kliknij aby powiększyć    Prawa część pulpitu


Na powyższych zdjęciach opisana jest kabina i pulpit wagonu 105Na po remoncie generalnym. W wagonach ze starszym pulpitem występują pewne różnice lecz układ głównych wyłączników i przełączników jest ten sam.

Kliknij aby powiększyć    Fabryczny pulpit wagonu 105N

Kliknij aby powiększyć    Typowy pulpit wagonu 105Na (Kraków)

Kliknij aby powiększyć    Typowy pulpit wagonu 105Na (Katowice)

Kliknij aby powiększyć    Zmodernizowany pulpit wagonu 105Na (Katowice)



Kabiny nowszych wersji stopiątek:

Kliknij aby powiększyć    Pulpit wagonu 105Ne (Warszawa)

Kliknij aby powiększyć    Pulpit wagonu 105Nf (Warszawa)



Kabina motorniczego wagonu 105Na od tyłu jest osłonięta szafą aparatową, a z boku drzwiami kabinowymi.
W skrzyni aparatowej znajdują się między innymi:
   - bezpieczniki NN i WN (obwodu wybiegowego, ogrzewania,
     przetwornicy i obcego wzbudzania),
   - odłącznik baterii akumulatorów,
   - przełącznik grup silników,
   - przełącznik diagnostyki wagonu,
   - przełacznik jazdy ukrotnionej,
   - styczniki oświetlenia, ogrzewania i przetwornicy
   - przekaźnik samoczynnego rozruchu - PSR,
   - przekaźnik napięcia sieci - PUS,
   - przekaźnik zaniku niskiego napięcia - PUN,
   - przekaźnik systemu przeciwpoślizgowego - PUP,
   - przekaźnik kontroli rozruchu - PKR,
   - przekaźnik kierunkowskazów - PK,
   - itp.

Poza tym w szafie znajdują się lampki sygnalizacyjne takie jak na pulpicie (kontrolka jazdy, drzwi, hamulców szczękowych, awaryjnego zasilania hamulców szynowych, zaniku ładowania akumulatorów, przetwornicy.

Kliknij aby powiększyć    Szafa aparatowa 105Na za kabiną

Kliknij aby powiększyć    Szafa aparatowa 105Na za kabiną (po remoncie)

Kliknij aby powiększyć    Szafa aparatowa 105Na (część górna)

Kliknij aby powiększyć    Szafa aparatowa 105Na (część górna) - po remoncie (opis na pow.)


W niezmodernizowanych wagonach 105N szafa aparatowa za stanowiskiem motorniczego jest o 2/3 mniejsza niż w 105Na. Nad nią znajduje się dykta biegnąca do sufitu i odgradzająca kabinę od przestrzeni psażerskiej.
W 105Na podwyższono szafę aparatową, aż do sufitu i zamieszczono w niej aparature elektryczną przeniesioną spod stopni wejściowych, gdzie podczas deszczów i śniegów elektryka była zalewana i często dochodziło do awarii.

Kliknij aby powiększyć    Szafa aparatowa w 105N


W modernizowanych wersjach 105Na drzwi do kabiny są zamontowane na przedłużeniu szafy aparatowej i dochodzą do miejsca styku skrzydeł drzwi wejściowych, przez co pierwsza połówka pierwszych drzwi wejściowych jest przeznaczona do użytku motorniczego, a druga (odgrodzona) dla pasażerów.

Kliknij aby powiększyć    Stary typ kabiny motorniczego

Kliknij aby powiększyć    Nowy typ kabiny (wagony modernizowane lub 105Nb)


W fabrycznych 105N nie było drzwi do kabiny motorniczego. Jego stanowisko było odgrodzone tylko od tyłu małą szafą aparatową, nad którą znajdowała się dykta biegnąca do sufitu.



Od strony wnętrza kabiny na szafie aparatowej zainstalowane są trzy przełączniki służące do załączania lub rozłączania ogrzewania kabniy i szyb.

Kliknij aby powiększyć    Włączniki ogrzewania kabiny i szyb przednich

Kliknij aby powiększyć    Ogrzewacz kabiny motorniczego

Kliknij aby powiększyć    Jeden z 4 ogrzewaczy szyb



W dachu kabiny motorniczego umieszczona jest lampka oświetlająca kabinę zasilana napięciem 40V oraz jedna z pięciu klap wywietrznikowych. Obok niej (po prawej stronie) znajduje się otwór przez, który przechodzi lina służąca do podnoszenia lub opuszczenia pantografu.

Kliknij aby powiększyć    Klapa wywietrznikowa i lampka

Kliknij aby powiększyć    Lina pantografowa




Czuwak:
W wagonie typu 105Na zastosowany jest czuwak pasywny. Służy on do kontrolowania stanu czujności motorniczego.
Jeżeli podczas jazdy motorniczy zdejmie nogę z pedału czuwaka (czuwak zostanie zwolniony) natychmiast rozpocznie się hamowanie awaryjne tramwaju (elektrodynamiczne, bębnowe, szynowe), a wraz z tym załączony zostanie dzwonek wewnętrzny zainstalowany w szafie aparatowej za stanowiskiem motorniczego.

Puszczenie pedału czuwaka podczas postoju bez wcześniejszego odłączenia jazdy kluczykiem spowoduje opadnięcie hamulców szynowych.

Kliknij aby powiększyć    Stacyjka kluczyka załączającego jazdę


Dlatego przed zdjęciem nogi z pedału czuwaka prowadzący pojazd najpierw powiniem przekręcić kluczyk w pozycję rozłączenia jazdy, a następnie dopiero zwolnić pedał czuwaka.
Odwrotnie sytuacja wygląda przy ruszaniu. Przed wciśnięciem pedału nastawnika motorniczy musi najpierw wcisnąć pedał czuwaka, a następnie załączyć jazdę kluczykiem.


Pod podłogą kabiny motorniczego zainstalowany jest dzwonek zewnętrzny uruchamiany przyciskiem z pulpitu sterowniczego.

Kliknij aby powiększyć    Dzwonek zewnętrzny





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2018 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl