Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu 105N/Na:

Jazda ukrotniona:

Wagon typu 105Na może być prowadzony z ukrotnieniem, czyli w połączeniu z dwoma lub większą ilości wagonów.

Wagon pierwszy w jeździe ukrotnionej jest wagonem rozrządczym (sterowniczym). Pozostałe wagony są do niego podpięte i pracują równocześnie z nim lecz bez możliwości sterowania, a ich nawrotniki są ustawione w pozycji 0.

Wagony łączy się ze sobą za pomocą sprzęgów, a odpowiednimi kablami sterowania ukrotnionego łączy się ich by mogły pracować razem.

Kliknij aby powiększyć    Sprzęg wagonu (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Mocowanie dyszla w podwoziu (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Mocowanie dyszla w podwoziu (widok od spodu)



Schemat łączenia sprzegów dwóch wagonów ze sobą

Sworznie są to bolce umożliwiające złączenie dwóch sprzegów poprzez wciśnięcie ich w odpowiednie otwory.



Wagon na przedniej i tylnej scianie posiada 19-to bolcowe gniazda do jazdy ukrotnionej, w które wpina się wtyki przewodów sterowania ukrotnionego. W każdej ze ścian zamontowane są po dwa takie gniazda.
Jedne z nich służą do przekazywania sygnałów z wagonu sterującego do kolejnych wagonów sprzęgniętych w pociąg tramwajowy przez co "dyspozycje" z wagonu sterowniczego przekazywane są do kolejnych wagonów (nisterowniczych). Następnie po odebraniu sygnałów wagony niesterownicze przesyłają drugimi gnizadami sygnały o wykonaniu dyspozycji lub błędach do wagonu sterowniczego. W wyniku tego możliwa jest kontrola nad działaniem wszystkich wagonów i informowanie prowadzacego pojazd o prawidłowej lub nieprawidłowej pracy poszczególnych wagonów.
W jednym z gniazd ostatniego wagonu zakłada się zaślepkę, która powoduje, że sygnały dochodzące z wagonu sterowniczego "zawracają z powrotem do niego"

Na każdej ze ścian ponadto zainstalowane jest jedno gniazdo do sterowania pracą kaswników wszystkich wagonów oraz jedno gniazdo połączenia masy, czyli biegunu ujemnego sieci trakcyjnej (z szyn).

Kliknij aby powiększyć    Gniazda jazdy ukrotnionej (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Gniazdo jazdy ukrotnionej (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Wtyki z przewodami sterowania ukrotnionego

Kliknij aby powiększyć     Złącza kablowe jazdy ukrotnionej (opis na pow.)


Kliknij aby powiększyć    Zmodernizowane złącza ukrotnienia (Wrocław)

Kliknij aby powiększyć    Zaślepka w gnieździe ostatniego wagonu




- składy dwuwagonowe:

Kliknij aby powiększyć    Skład dwuwagonowy

W składzie dwuwagonowym obydwa wagony musza być zasilane napięciem z sieci w celu pracy silników trakcyjnych każdego z nich.
Są dwa sposoby zasilania:
Można jechać na podniesionych pantografach w obydwu wagonach i wtedy każdy wagon zasilany jest osobno z sieci.
Drugim rozwiązaniem jest połączenie wagonów kablem zasilającym WN i w tedy tylko pierwszy wagon jedzie z podniesionym pantografem, a przez kabel napięcie jest przekazywane z pierwszego do drugiego wagonu. (szczegóły dalej)



- składy trójwagonowe:

Kliknij aby powiększyć    Skład trójwagonowy

Przy jeździe ukrotnionej trójwagonowej również wszystkie wagony składu muszą być zasilane napięciem z sieci gdyż wszystkie trzy pracują na raz.
Wszystkie trzy wagony moga jechać z podniesionymi pantografami i wtedy każdy wagon zasilany jest osobno z sieci.
Druga możliwość to: dwa pierwsze wagony jadą z podniesionymi pantografami natomiast trzeci jest do nich podłączony kablem łączącym WN.
Jazda na podniesionych pantografach pierwszego i drugiego wagonu jest wskazana z powodu pobierania w sumie przez trzy wagony większej ilości prądu z sieci i żeby nie przeciążać pantografu pierwszego wagonu podnosi się też ten w drugim.


Kablem łączącym WN łączy się tylko wagon z podniesionym pantografem z wagonem, którego pantograf jest opuszczony. Dwóch wagonów z podniesionymi pantografami nie łaczy się.
Natomiast wszystkie wagony (niezależnie od pantografów) muszą być w jeździe ukrotnionej połączone przewodami sterowania ukrotnionego.


Gniazda do których przyczepia się kabel łączący znajdują się na początku i końcu dachu wagonu i zainstalowane są na izolatorach w połowie szerokości dachu. Jedną końcówke kabla łączy się z gniazdem jednego wagonu, a drugą koncówke z gniazdem drugiego wagonu.
Do gniazda prąd dochodzi przewodem połączonym z pantografem.

Kliknij aby powiększyć    Gniazdo kabla WN na dachu wagonu

Kliknij aby powiększyć    Kabel zasilający łączący gniazda


Przewód zasilający (WN) biegnący po dachu łączący pantograf z gniazdem


Przewod zasilający jest izolowany kołnierzem, przez co nie musi być izolowany na uchwytach mocujących do dachu. Dlatego jedynie w miejscach styków stosuje się izolatory.
W niektórych wagonach przewody łączące pantograf z gnizadami i same gniazda się demontuje. Dzieje się tak w przypadku gdy wagon jest używany tylko do jazdy samodzielnej lub demontuje się tą część przewodu i gnizado, która nie jest używana - dotyczy wagonów, które złączone w pociąg jadą jako pierwsze (sterownicze).



Między połączonymi wagonami od strony przystanków zakłada się osłonę sprężynową, która uniemożliwia wejście pomiędzy wagony osobom postronnym na przykład w celu przejścia na drugą stronę na skróty lub "podróży na sprzęgu".

Kliknij aby powiększyć    Osłona sprężynowa uniemożliwiająca przechodzenie





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2018 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl