Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu 116Na/1:

Kabina, pulpit i lusterka motorniczego:

Kabina:
Kabina motorniczego znajduje się na początku wagonu. Pierwsze modele wagonów miały grube słupki wsporcze pomiędzy szybą przednią, a szybkami bocznymi, co bardzo ograniczało widoczność dla prowadzącego pojazd. W wyniku zauważenia niedogodności w kolejnych produkowanych stoszesnastkach słupki zwężono do minimum, w wyniku czego szyba przednia styka się z szybkami bocznymi. Takie rozwiązanie stanowczo poprwiło widoczność motorniczego. Grube słupki wsporcze, analogiczne do wymienianych przednich, pozostawiono w tylnej ścianie tramwaju.

Kliknij aby powiększyć   Zwężone słupki (kabina)

Kliknij aby powiększyć   Grube słupki (tylna ściana)


W kabinie na całą szerokość przedniej szyby zainstalowana jest regulowana osłona przeciwsłoneczna. Nad nią znajduje się pikselowy wyświetlacz informacji trasowej marki BUSE oraz lusterko do obserwacji przestrzenii pasażerskiej i sterownik kasowników firmy Ascom.
W suficie znajduje się panel panel klimatyzatora dachowego oraz lampa oświetlająca wnętrze kabiny.

Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć  
Część przysufitowa kabiny (opis na powiększeniu)




Kliknij aby powiększyć  Fotel motorniczego



Od tyłu kabina jest osłonięta szafą aparatową, na przedłużeniu której zainstalowane są dwupłatowe drzwi harmonijkowe i ścianka dochodząca do drzwi wejściowych.


Kliknij aby powiększyć  Drzwi harmonijkowe do kabiny



Kliknij aby powiększyć  Szafa aparatowa za kabiną


W szafie tej znajduje się między innymi elektroniczna aparatura sterowania wagonem, wyłączniki jazdy awaryjnej, manewrowej, przetwornicy statycznej, informacji pasażerskiej, jak również gniazdo dyskietki rejestratora MESIT.
W szafie aparatowej od strony wnętrza kabiny znajduje się tablica z bezpiecznikami poszczególnych obwodów wagonu oraz głośnik sygnału dźwiękowego, sygnalizującego problemy z działaniem poszczególnych elementów.

Kliknij aby powiększyć   Tablica elektryczna w szafie wewnętrznej kabiny


Wytwórcą elementów aparatury elektrycznej w kabinie jest Zakład Aparatury Elektrycznej Woltan Sp. z o. o. z Łodzi.

Pod powyżej opisaną częścią szafy aparatowej w pobliżu okna znajaduje się konsola z załącznikami ogrzewania, wentylatorów i oświetlenia głównego oraz przyciskami podnoszenia / opuszczenia pantografu. W górnej części konsoli znajdują się gniazdo sterownicze służące między innymi do zmiany ustawień komputera pokładowego oraz gniazdo systemu awaryjnego.

Kliknij aby powiększyć   Konsola na szafie aparatowej (opis na powiększeniu)




Pulpit sterowniczy:
Producentem pulpitu sterowniczego był zakład ELMOR S.A.


Kliknij aby powiększyć  Pulpit sterowniczy - widok ogólny



Kliknij aby powiększyć  Pulpit sterowniczy - boczny (opis na powiększeniu)



Kliknij aby powiększyć  Pulpit sterowniczy część środkowa (opis na powiększeniu)



Kliknij aby powiększyć  Pulpit sterowniczy część prawa (opis na powiększeniu)



Pulpit wyposażony jest w tachograf typu TTU-22 czeskiej firmy MESIT (z wbudowanym licznikiem kilometrów i kilowatogodzin), komputer pokładowy firmy Secheron (ELIN EBG) z wyświetlaczem informujących o pracy poszczególnych podzespołów tramwaju (aktualne napięcie sieciowe, pobór prądu, oddawanie energii przy hamowaniu ED) oraz autokomputer BUSE serii BS 100 sterującym pracą systemów informacji pasażerskiej.


Kliknij aby powiększyć  Sterownik informacji pasażerskiej BUSE BS 100



Przed nastawnikiem jazdy na bocznym pulpicie znajduje się bezstykowa stacyjka (łącznik jazdy) firmy MESIT. Po przyłożeniu bezstykowego klucza doo czytnika stacyjki następuje załączenie wagonu umożliwiające jazdę. Każdy klucz ma swój numer identyfikacyjny. Podczas uruchamiania wagonu kluczykiem numer identyfikacyjny kluczyka wraz z informacjami o jeździe (dane z tachografu) są zapisywane na dyskietce, której gnizado znajduje się w szafie aparatowej za stanowiskiem motorniczego. Dzięki tej funkcji możliwa jest dokładna identyfikacja, ko i kiedy prowadził wagon.

  Bezstykowa stacyja MESIT

  Wejście dyskietki MESIT


Kliknij aby powiększyć  Prędkościomierz z tachografem TTU-22 (opis na powiększeniu)



Pod wyświetlaczem kierunkowym, obok bocznej szyby kabiny zainstalowany jest sterownik pracy kasowników firmy Ascom Monetel typu CPE 014


Kliknij aby powiększyć  Sterownik kasowników CPE 014





Lusterka wsteczne:
Wagony serii 116Na/1 fabrycznie wyposażone zostały w lusterka po stronie drzwi (prawe) ustawiane i ogrzewane elektrynie, a lusterka po przeciwnej stronie kabiny (lewe) ustawiane ręcznie i również wyposażone w podgrzewanie. W czasie eksploatacji wagonów Tramwaje Warszawskie zastępują lusterka ustawiane ręcznie na automatyczne - analogiczne do tych zainstalowanych po stronie drzwi lecz od nich mniejsze.


Kliknij aby powiększyć  Lusterko prawe (automatyczne)



Kliknij aby powiększyć  Lusterko lewe (ręczne)



W czasie eksploatacji wagonów Tramwaje Warszawskie zastępują lusterka ustawiane ręcznie na automatyczne - analogiczne do tych zainstalowanych po stronie drzwi lecz od nich mniejsze.


Kliknij aby powiększyć  Lusterko lewe (automatyczne)



We wnętrzu kabiny do obudowy wyświetlacza trasowego przedniego zamocowane jest lusterko do obserwacji przestrzeni pasażerskiej.





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl