Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu 116Na/1:

Smarowanie obrzeży kół i piasecznice:

1) Smarowanie obrzeży kół:
Warszawskie stoszesnastki wyposażone są w system smarowania obrzeży kół niemieckiej firmy REBS Zentralschmiertechnik. Smarowanie służy ograniczeniu ścierania (zużywania) się obrzeży kół zwanych rentami do czego dochodzi szczególnie na zakrętach i lukach.
Smarowanie obrzeży polega na wytryskiwaniu z malutkich dysz specjalnego smaru na obracające się koła. Dysze znajdują się tuż przy obrzeżach (rentach) kół jezdnych.


Schemat smarowania obrzeży kół



Kliknij aby powiększyć  Pojemnik na smar do smarowania obrzeży



Kliknij aby powiększyć  Szafa aparatowa z urządzeniami sterowniczymi REBS





2) Piaseczniece:
Wagony serii 116Na/1 fabrycznie nie zostały wyposażone w piasecznice, czyli urządzenia służącze do posypywania piaskiem szyn w celu zmniejszenia ryzyka wpadnięcia zestawów kołowych w poślizg, jak również eliminowania już zaistniałego poślizgu.
W związku z występującymi stłuczkami drogowymi spowodowanymi poślizgiem wagonów postanowiono zamontować piasecznice do stoszesnastek. Obecnie kilka z tamwajów posiada już te urządzenia, a kolejne czekają na ich instalację.

W skład piasecznic wchodzą zbiorniki na piasek, z których odpowiednio odchodzą rurki zakończone dyszami. Z dysz piasek jest wysypywany pod koła jezdne wagonu przez co poprawiona jest ich przyczepność do główek szyn. Piasecznice w 116Na/1 zainstalowane są tylko przy przednich kołach pierwszego wózka napędowego przez co podsypywanie piaskiem może odbywać się tylko podczas jazdy wagonem do przodu.


Kliknij aby powiększyć  Zbiornik piasku



Kliknij aby powiększyć  Rurka doprowadzająca piasek do dyszy



Kliknij aby powiększyć  Dysza przy kole jezdnym


Posypywanie szyn piaskiem odbywa się po wcisnięciu noznego pedału piasecznicy, który znajduje się obok pedału czuwaka w kabinie motorniczego.


Kliknij aby powiększyć  Pedał piasecznicy






Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl