Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu 118N:

Budowa:

Tramwaj typu 118N to trójczłonowy, niskopodłogowy pojazd przystosowany do jazdy po torze szerokości normalnej 1435 mm i zasilania napięciem 600V (+150 / - 200V) prądu stałego z napowietrznej sieci trakcyjnej.

Szkielet pudła tramwaju jest stalowy, a poszycie z blachy nierdzewnej. Czołowa i tylna ściana pojazdu wykonana jest z tworzywa sztucznego, a wszystkie szyby klejone do poszycia.
W przedniej i tylnej ścianie zainstalowany jest zderzak absorbujący energię zderzeń. Pod nim znajduje sie atrapa przysłaniająca sprzęg.

Pudło tramwaju wsparte jest na 4 wózkach jezdnych z czego wózki pod członami skrajnymi są napędowe (typ 9NN), a wózki pod członem tocznym są toczne (typ 8NN).

Kliknij aby powiększyć   Wózek napędowy (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć   Wózek toczny (opis na powiększeniu)


Zastosowanie dwóch wózków tocznych pod członem środkowym znacząco wpływa na polepszenie parametrów jazdy na zużytych torach.


Wszystkie wózki posiadają podwójne usprężynowanie. Pierwszym stopniem usprężynowania są sprężyny metalowo-gumowe klinowe zamontowane pomiędzy maźnicami łożysk zestawów kołowych, a ramą wózka.
Drugim stopniem usprężynowania są podwójne sprężyny stalowe zainstalowane pomiędzy ramą wózka, a belką bujakową i wspomagane tłumikami (amortyzatorami) hydraulicznymi.

Kliknij aby powiększyć   II stopień usprężynowania (opis na pow.)


Belka bujakowa to element pośredni pomiędzy nadwoziem, a wózkiem. W środku długości tej belki znajduje się otwór zwany gniazdem czopa skrętu. W nim osadzony jest czop (walcowaty wypust) powiązany na stałe z konstrukcją pudła (nadwoziem), który stanowi oś obrotu wózka jezdnego oraz przenosi siły z wózka na nadwozie.
Belka bujakowa natomiast jak już było wspomniane połączona jest z ramą wózka za pośrednictwem sprężyn stalowych i tłumików hydraulicznych, które umożliwiają i amortyzują ruchy pionowe wózka.

Kliknij aby powiększyć   Belka bujakowa i czop skrętu (opis na pow.)


Wózki napędowe wyposażone są w dwa zespoły napędowe każdy. W skład zespołu napędowego wchodzi elektryczny, asynchroniczny, klatkowy silnik trakcyjny, z którego moment obrotowy przenoszony jest na dwustopniową przekładnię, a z niej na wał drążony. Z wału tego natomiast moment przekazywany jest na oś zestawu kołowego poprzez zespół sprzęgieł równobieżnych (dwa sprzęgła podatne połączone wałem międzysprzęgłowym). Silniki trakcyjne typu STDa 250-4A produkcji Zakładu Maszyn Elektrycznych "EMIT" S.A. z Żychlina, o mocy 95kW każdy co daje łączną moc tramwaju 380kW (4 x 95kW) czyli 513KM.

Kliknij aby powiększyć   Karta informacyjna silnika STDa250-4A


Przekładnie osiowe zastosowane w omawianym wagonie wyprodukowane zostały przez Zakład Przekładni i Hydrauliki BUMAR Łabędy Sp. z o. o. przy współpracy z Centrum Mechanizacji Górnictwa KOMAG.


Na osiach wszystkich wózków zainstalowane są elektrohydrauliczne hamulce tarczowe produkcji KNORR-BREMSE.
W skład układu hamulcowego wchodzą między innymi tarcze hamulcowe, mechanizmy zaciskowe szczęk z okładzinami ciernymi, agregaty hydrauliczne (hydrogerety) oraz aparatura sterująca.

Kliknij aby powiększyć  
Zespół napędowy i hamulec tarczowy
wózka napędowego (opis na pow.)


Kliknij aby powiększyć   Hamulec tarczowy wózka tocznego (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć   Agregat hydrauliczny (hydrogeret)


Dokładne informacje na temat rodzajów, budowy i działania elektrohydraulicznych hamulców tarczowych znajdują się tutaj...


Ulokowanie zespołów hamulców po zewnętrznych stronach osi wymusiło zastosowanie wytłoczenia w bocznych klapach inspekcyjnych wózków. Bez wytłoczeń, podczas obracania się wózka przy jeździe po łukach o małych promieniach, zespoły hamulcowe ocierały o klapy.

Kliknij aby powiększyć   Klapa inspekcyjna wózka z przetłoczeniem


W każdym wózku pomiędzy kołami zainstalowane są elektromagnetyczne hamulce szynowe wykorzystywane przy hamowaniu awaryjnym.

Kliknij aby powiększyć   Elektromagnetyczny hamulec szynowy


Napęd tramwajów "Puma" oparty jest o przetwornice trakcyjne DC / AC (falowniki) wykonane w technologii bipolarnych tranzystorów IGBT. Napięcie sieciowe prądu stałego zamieniane jest przez te podzespoły na prąd zmienny o napięciu 380V AC, którym zasilane są silniki trakcyjne.
Przetwornice trakcyjne zainstalowane są na dachach członów skrajnych nad wózkami napędowymi. Każda z nich zasila 2 silniki jednego wózka.
Napęd i jego podzespoły zostały opracowane i wykonane przez Instytut Elektrotechniki - IEL z Warszawy.

Energia elektryczna do zasilania tramwaju pobierana jest z napowietrznej sieci jezdnej za pośrednictwem odbieraka prądu firmy STEMMANN typu Fb700, który zainstalowany jest na członie środkowym.

Zasilanie urządzeń pokładowych oraz ładowanie baterii akumulatorów (24V DC) realizowane jest za pośrednictwem przetwornicy statycznej PSM 17 firmy MEDCOM Sp z o.o. o mocy 22kW. Z przetwornicy również uzyskiwane jest napięcie 3 x 400V AC do zasilania klimatyzatora kabiny motorniczego oraz agregatów wentylacyjno-grzewczych.
W pojeździe zastosowano baterie akumulatorów niklowo - kadmowe typu FNC 2403HR o pojemności 220Ah.





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl