Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu 126N "Nevelo":

Wagon typu 126N to prototypowy tramwaj wyprodukowany w 2012 r. przez firmę NEWAG S.A z Nowego Sącza, który w konkursie ogłoszonym przez Rynek Kolejowy otrzymał handlowa nazwę "Nevelo".




Projekt i budowa tramwaju została współfinansowana przez Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu IniTech (Innowacyjna Gospodarka). W 2012 roku przechodził testy homologacyjne w MPK Poznań i w połowie 2012 roku otrzymał homologację dopuszczającą go liniowej eksploatacji.
Pierwszą premierę Nevelo miał 11 kwietnia 2012 w Poznaniu podczas prezentacji Komisji Taboru Tramwajowego IGKM.
Od czerwca 2013 roku jest eksploatowany testowo przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, gdzie otrzymał numer 2205. Testy podczas regularnych kursów liniowych z pasażerami mają potrwać przez 3 miesiące.

  126N w Borku Fałęckim (Kraków)

  Logo NEWAG na wiatrochronie


126N to pojazd jednokierunkowy, trójczłonowy, jednoprzestrzenny, całkowicie niskopodłogowy. Wnętrze jest w pełni klimatyzowane i oświetlone w technologii LED.

     
Ogólny widok wnętrza



  Podświetlana harmonia


Omawiany pojazd wyposażony jest w kompletny system informacji pasażerskiej w postaci tablic kierunkowych wewnętrznych i zewnętrznych LED, monitorów reklamowych oraz systemu monitoringu zewnętrznego i wewnętrznego. Na czas eksploatacji w Krakowie został wyposażony w kasowniki i automat biletowy wg standardu MPK.

  Monitor reklamowy

  Kasownik i automat biletowy (MPK Kraków)


W tramwaju tym może podróżować łącznie 239 pasażerów (5 os./m2) w tym 64 na miejscach siedzących. Do wnętrza prowadzi 7 drzwi odskokowo-przesuwnych: 5 dwuskrzydłowych i 2 jednoskrzydłowe drzwi dwuskrzydłowych.

  Drzwi dwuskrzydłowe


Podłoga przebiega na wysokości 350mm ponad główką szyny.
W rejonie wózków wznosi się poprzez pochylnie do poziomu 480mm.
Masa tramwaju wynosi 42,5t.


Kabina motorniczego posiada centralne stanowisko motorniczego, odgrodzone od przestrzeni pasażerskiej szklaną ścianą i drzwiami.
Na pulpicie motorniczego zastosowane jest niezbędne wyposażenie z dwoma terminalami diagnostycznymi. Sterowanie jazdą realizuje się poprzez ręczny nastawnik jazdy.
W kabinie zastosowany jest regulowany podnóżek oraz mini lodówka, schowek. Lewa szybka motorniczego sterowana jest elektrycznie z terminalu diagnostycznego.
Również roleta przeciwsłoneczna szyby czołowej posiada napęd elektryczny.
W suficie kabiny zamontowane jest oświetlenie oraz ekran monitoringu.

  Ogólny widok pulpitu

  Główny terminal diagnostyczny

  Ekran monitoringu i oświetlenie

  Pulpit boczny z lodówką i przyciskami


W ostatnim członie tramwaju obok końcowych foteli znajduje się pulpit do jazdy manewrowej


Pierwszy i ostatni człon wsparty jest na skrętnych wózkach napędowych z klasycznymi osiami natomiast człon środkowy wsparty jest na dwóch skrętnych wózkach tocznych również z klasycznymi osiami.
Zastosowanie czterech skrętnych wózków znacząco poprawia wpisywanie się w łuki oraz zmniejsza maksymalny nacisk osi na tor (układ osi: Bo' + 2' + 2' + Bo').
Pojazd posiada innowacyjne dwustopniowe usprężynowanie. Obydwa stopnie uspreżynowania realizują elementy metalowo gumowe. Elastyczne wkładki zastosowane są też dodatkowo w zestawach kołowych pomiędzy obręczami, a piastami kół.

W wózkach napędowych silniki trakcyjne z przekładniami zabudowane są po zewnętrznych stronach podłużnic ram wózków, dzięki czemu możliwe było utrzymanie niskiej podłogi na całej długości z minimalnymi pochylniami w rejonie wózków.
W pojeździe zastosowano łącznie 4 asynchroniczne, klatkowe silniki trakcyjne marki VEM o mocy 105kW każdy i przekładnie napędowe VOITH ze zintegrowanymi sprzęgłami podatnymi z pakietami elementów gumowych - klinowych.
W układzie hamulcowym zastosowano hamulce tarczowe elektrohydrauliczne pasywne i aktywne marki Hanning & Kahl, a służbowym hamulcem tramwaju jest hamulec elektrodynamiczny z możliwością rekuperacji energii do sieci. W każdym wózku znajdują się dwa elektromagnetyczne hamulce szynowe.
Wagon przystosowany jest też do krótkiej jazdy bez napięcia trakcyjnego poprzez zasilanie silników z baterii akumulatorów.

  Wózek toczny (bez osłony)

  Przekładnia napędowa

  Hamulec tarczowy


Na dachu, nad pierwszym wózkiem napędowym znajduje się połówkowy odbierak prądu marki STEMMAN typu FB700.
Na dachach znajdują się również przetwornice trakcyjne (falowniki), agregaty klimatyzacyjne, baterie akumulatorów, przetwornice statyczne, oporniki hamowania, wyłącznik szybki.

Falowniki trakcyjne produkcji MEDCOM zabudowane są na dachach członów skrajnych. Każdy z nich odpowiada za zasilanie silników danego wózka.


Tramwaj Nevelo wyposażony jest w typowy sprzęg łamany z głowicą Alberta.



Dane techniczne:

  126N 001


    - Producent: NEWAG S.A.
    - Lata produkcji: 2012-
    - Układ osi: Bo' + 2' + 2' + Bo'
    - Napięcie zasilania: 600V DC
    - Ilość pantografów: 1
    - Ilość członów: 3
    - Ilość kabin: 1
    - Ilość silników: 4
    - Moc ciągła: 420 kW
    - Rodzaj rozruchu: impulsowy IGBT
    - Przyspieszenie z obciążeniem: 1,1m/sek2
    - Opoźnienie hamowania awaryjnego: 3m/sek2
    - Hamulce: elektrohydrauliczne tarczowe, elektrodynamiczne, szynowe
    - Prędkość maksymalna: 80 km/h
    - Całkowita długość: 31620 mm
    - Szerokość: 2400 mm
    - Wysokość: 3690 mm
    - Rozstaw osi w wózkach napędnych: 1800 mm
    - Rozstaw osi w wózkach tocznych: 1600 mm
    - Średnica kół: 590 mm
    - Ilość miejsc stojących / siedzących: 175 / 64
    - Masa własna: 42,5





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl