Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu 13N:

Historia:

Wagon typu 13N powstał po przeanalizowaniu przez konstruktorów budowy czeskiego tramwaju Tatra T-1, którego budowa z kolei oparta była na wagonie PCC produkowanego w latach 30-tych XX wieku w Stanach Zjednoczonych.



Trzynastki produkowane były od 1959 roku przez Wytwórnię Konstrukcji Stalowych "KONSTAL" w Chorzowie (Obecnie Alstom Konstal S.A.). W wagonie zastosowano rozruch oporowy samoczynny z aparaturą belgiskiej firmy ACEC, choć w kilku egzemplarzach zastosowano rozrząd pośredni stycznikowy i oznaczono te wagony jako 13NS. Okazał się on jednak zawodny w związku z czym powrócono do aparatury rozruchowej z wykorzystaniem rozrusznika bębnowego. Chorzowskie trzynastki były wagonami bardzo awaryjnymi i zdarzały się często sytuacje, że wagony wracały z trasy na holu. Po licznych modernizacjach przeprowadzanych zarówno przez producenta jak i w zakładach obsługujących tabor doprowadzono do znaczącego zmniejszenia awaryjnosci tych wagonów.
Powstało również kilka egzemplarzy trzynastek jako doczep czynnych oznaczonych symbolem 13ND. Próbowano zbudować również wagon z rozruchem tyrystorowym. Powstał jednej prototypowy egzemplarz, który okazał się zawodnym rozwiązaniem i zrezygnowano z wdrożenia go do seryjnej produkcji.

Wagony typu 13N produkowane były dla Warszawy. Łącznie dla stolicy chorzowski zakład wykonał 840 sztuk wagonów. Tylko 4 sztuki eksploatowano w Katowicach. Zapotrzebowanie innych miast na nowy tabor tramwajowy spowodowało, że KONSTAL zakończył produkcję trzynastek w 1968 roku po czym w roku 1969 rozpoczęła sie produkcja wagonów serii 102N, a potem 102Na, które do Warszawy już nie trafiły.
Stodwójki były z wyglądu zbliżone do trzynastek, z tą różnica, że były to dwuczłonowe wagony przegubowe w których zastosowano rozrząd stycznikowy. Kolejnym nawiązaniem do trzynastek były wagony serii 105N, w których również zastosowano rozruch oporowy samoczynny lecz całkowicie zmieniono wygląd pudła wagonu.





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl