Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu 13N:

Kabina i pulpit motorniczego:

Kabina motorniczego w wagonie typu 13N znajduje się na przodzie wagonu po lewej jego stronie (ruch prawostronny).
Znajduje się w niej pulpit z przełącznikami, kontrolkami i wskaźnikami. Przed pulpitem jest zamontowany fotel motorniczego, a pod pulpitem, przy podłodze znajdują się pedały służące do roruchu i hamowania oraz pedał czuwaka.

Kliknij aby powiększyć    Pedały czuwaka, hamulca, nastawnika jazdy (opis na pow.)


Za fotelem motorniczego zainstalowany jest elektryczny ogrzewacz kabiny zasilany napięciem 600V z sieci trakcyjnej. Po prawej stronie fotela natomiast znajduje się dźwignia nastawnika kierunkowego (nawrotnika) służąca do zmiany kierunku jazdy tramwaju (pozycje: do przodu, 0, do tyłu).

Kliknij aby powiększyć    Dźwignia nawrotnika

Kliknij aby powiększyć    Kliknij aby powiększyć   
Skrzynia i mechanizm nawrotnika (opis na pow.)



Nad przednia szybą, w konstrukcji dachu, zainstalowana jest skrzynka z podświetlaną tablicą kierunkową, a w suficie znajduje się otwór, przez który przechodzi lina służącza do podnoszenia, opuszczania pantografu.

Kliknij aby powiększyć    Lina pantografowa





Pulpit sterowniczy:

Kliknij aby powiększyć    Pulpit sterowniczy (widok ogólny)

Kliknij aby powiększyć    Kliknij aby powiększyć   
Pulpit sterowniczy (opis na powiększeniu)


Na pulpicie zainstalowana jest bezstykowa stacyjka czeskiej firmy MESIT Po przyłożeniu bezstykowego klucza do czytnika stacyjki następuje załączenie wagonu umożliwiające jazdę. Każdy klucz ma swój numer identyfikacyjny. Podczas uruchamiania wagonu kluczykiem numer identyfikacyjny kluczyka zapisywany jest na dyskietce współpracującej ze stacyjką. Na dyskietce są również zapisywane dane z tachografu, czyli urządzenia zapisującego prędkość jazdy.
Dyskietkę zapisową umieszcza się w gnieździe urządzenia zapisującego, które znajduje się w szafie aparatowej za stanowiskiem motorniczego. Dzięki tym funkcjom możliwa jest dokładna identyfikacja, ko, kiedy i jak prowadził wagon.

  Bezstykowa stacyja MESIT

  Wejście dyskietki MESIT



Na pulpicie zainstalowane jest również urządzenie do radiołączności marki TADIRAN. Radiotelefon składa się z panelu sterowniczego oraz wyświetlacza.

Kliknij aby powiększyć    Panel sterowniczy urządzenia TADIRAN



Fabrycznie kabiny trzynastek nie były wydzielone od przestrzeni pasażerskiej. W miarę eksploatacji wagonów zaczeto wydzielać kabiny motorniczych - najpierw częściowo, a nastepnie całkowicie.
Obecnie wszystkie wagony sterownicze posiadają kabiny wydzielone. Wagony sterowane (drugie w jeździe ukrotnionej) mają pozostawione kabiny częściowo wydzielone.

Kliknij aby powiększyć    Kabina wydzielona

Kliknij aby powiększyć    Kabina częściowo wydzielona


We wszystkich opisanych poyżej przypadkach za fotelem motorniczego znajduje się niska szafa aparatowa.

Kliknij aby powiększyć    Szafa aparatowa za kabiną





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl