Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu 13N:

Jazda ukrotniona:

Wagon typu 13N może być prowadzony z ukrotnieniem, czyli w połączeniu z dwoma lub większą ilości wagonów.

Wagon pierwszy w jeździe ukrotnionej jest wagonem rozrządczym (sterowniczym). Pozostałe wagony są do niego podpięte i pracują równocześnie z nim lecz bez możliwości sterowania, a ich nawrotniki są ustawione w pozycji 0.

Wagony łączy się ze sobą za pomocą sprzęgów, a odpowiednimi kablami sterowania ukrotnionego łączy się ich układy elektryczne, by mogły pracować razem.

Kliknij aby powiększyć    Mocowanie sprzęgu w podwoziu (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Sprzęg wagonu (opis na powiększeniu)



Schemat łączenia sprzegów dwóch wagonów ze sobą

Sworznie są to bolce umożliwiające złączenie dwóch sprzegów poprzez wciśnięcie ich w odpowiednie otwory.



Wagon na przedniej i tylnej scianie posiada gniazda do jazdy ukrotnionej, w które wpina się wtyki przewodów sterowania ukrotnionego.
Na każdej ze ścian ponadto zainstalowane jest jedno gniazdo do sterowania pracą kasowników wszystkich wagonów oraz jedno gniazdo połączenia masy, czyli biegunu ujemnego sieci trakcyjnej (prąd powrotny).

Kliknij aby powiększyć    Połączenia elektyczne jazdy ukrotnionej (opis na pow.)


W składzie wielowagonowym poszczególne wagony musza być zasilane napięciem z sieci w celu pracy silników trakcyjnych każdego z nich dlatego każdy wagon jedzie z podniesionymi odbierakami prądu. Nie mo możliwości ukrotnienia zasilania sieciowego, tak jak to ma miejsce w wagonach 105Na, gdyż trzynastki nie są wyposażone w instalację kablową i gniazda WN.
Obecnie Tramwaje Warszawskie Spółka z o. o. eksploatują wagony serii 13N wyłącznie w składach dwuwagonowych.


Między połączonymi wagonami od strony drzwi zakłada się osłonę sprężynową, która uniemożliwia wejście pomiędzy wagony osobom postronnym na przykład w celu przejścia na drugą stronę na skróty lub "podróży na sprzęgu".

Kliknij aby powiększyć    Osłona sprężynowa uniemożliwiająca przechodzenie






Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl