Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Elektryczny Zespół Trakcyjny serii 14WE:

Budowa i wnętrze:

14 WE to trójczłonowy zespół trakcyjny oparty o rozwiązania ze znanych składów EN57 z zupełnie nowym nadwoziem w układzie członów: rozrządczy (ra), silnikowy (s) + rozrządczy (rb)

Kliknij aby powiększyć    Połączenia międzyczłonowe

Kliknij aby powiększyć    Konstrukcja pudła

Kliknij aby powiększyć    Ściana czołowa kabiny z tworzywa (laminat poliestrowy)


Pod względem elektrycznym jednak budowa 14WE zbliżona jest do typowych EZT EN57 eksploatowanych na liniach kolejowych w Polsce. Czternastki posiadają rozruch oporowy z układem szeregowego i równoległego połączenia grup silników. Rozruchem steruje maszynista za pośrednictwem ręcznego zadajnika jazdy znajdującego się na pulpicie sterowniczym. Rozruch przebiega analogicznie do tego z typowych EZT EN57. Dźwigienkowy nastawnik jazdy posiada typowe pozycje rozruchu: 0, przetok, szeregowa, równoległa i 3 pozycje bocznikowania. Nastawnik kierunkowy w postaci przełącznika dźwigienkowego posiada jak w typowych EN57 pozycje regulacji przyspieszenia, czyli przesterowywanie wału kułakowego przy większym lub mniejszym prądzie. Pozycje nawrotnika: w tył, wyłączony, 0, naprzód 1 i naprzód 2.

Kliknij aby powiększyć    Przekaźnik Samoczynnego Rozruchu

Kliknij aby powiększyć    Wał kułakowy

Kliknij aby powiększyć    Styczniki jazdy


Pudła członów oparte są na zmodernizowanych wózkach od EN57 poprzez czop skrętu i belkę bujakową.
Drugi stopień uspreżynowania stanowią sprężyny śrubowe współpracujące z tłumikiem hydraulicznym.

Człony skrajne oparte są na dwóch wózkach tocznych każdy, a człon silnikowy na dwóch wózkach napędnych.

Kliknij aby powiększyć    Wózki toczne


Modernizacja wózków obejmowała przede wszystkim zmianę sposobu prowadzenia i usprężynowania zestawów kołowych.
Dotychczasowe prowadzenie widłowe zestawów kołowych z usprężynowaniem za pośrednictwem sprężyn stalowych piórowych i śrubowych zostało zastąpione prowadzeniem kolumnowym ze sprężynami metalowo - gumowymi.


Kliknij tutaj i zobacz więcej informacji o budowie wózków i sposobach oparcia nadwozia)


W skład zespołów napędowych wchodzą analogicznie jak w jednostkach EN57 szeregowe silniki trakcyjne zawieszone systemem "tramwajowym", jednostopniowe przekładnie trakcyjne i zestawy kołowe z kołami obręczowymi.
Na dachu członu silnikowego zainstalowane są dwa połówkowe odbieraki prądu marki STEMMANN.


W nowym pudle (nadwoziu) zastosowano drzwi odskoczno-przesuwne sterowane elektrycznie. W wybranych wejściach drzwiowych zamontowane są windy umożliwiające łatwy wjazd osobom niepełnosprawnym na pokład jednostki.

Kliknij aby powiększyć    Mechanizm drzwiowy

Kliknij aby powiększyć    Wysuwany stopień drzwiowy


Wnętrze pasażerskie jest jednoprzestrzenne. Na łączeniach członów zastosowano przeguby harmonijkowe, a w rejonie drzwi znajdują się szklane wiatrołapy. Podłoga na całej długości składu ma jeden poziom - wysokość 1150 mm ponad główkę szyny. W przestrzeni pasażerskiej zastosowano siedzenia tapicerowane kubełkowe głownie w układzie 2+2. Szerokość przejścia między siedzeniami wynosi 860 mm.
W związku z faktem, że pociąg ten kursuje na trasach aglomeracyjnych w charakterze szybkiej kolei miejskiej nie jest on wyposażony w toalety (14We 07 "papieski" posiada toaletę).

Poniższe fotografie przedstawiają wnętrze jednostek eksploatowanych w Warszawie na linii SKM oraz w jednostki papieskiej.

Wnętrze pociągów SKM Warszawa:

Kliknij aby powiększyć    Wnętrze podczas montażu

Kliknij aby powiększyć    Ogólny widok wnętrza

Kliknij aby powiększyć    Siedzenia pasażerskie

Kliknij aby powiększyć    Kasownik ZTM i siedzenia pasażerskie składane

Kliknij aby powiększyć    Panel Interkom - rozmowa z maszynistą

Kliknij aby powiększyć    Kamera i wyświetlacz trasowy



Wnętrze jednostki EN61 "pociągu papieskiego":

Kliknij aby powiększyć    Ogólny widok wnętrza

Kliknij aby powiększyć    Monitory LCD

Kliknij aby powiększyć    Fotele pasażerskie

Kliknij aby powiększyć    Panele nagłośnienia słuchawkowego przy fotelach

Kliknij aby powiększyć    Przegub międzyczłonowy (2 zdjęcia)


Oświetlenie przedziału pasażerskiego jak również kabiny maszynisty jest realizowane poprzez świetlówki usytuowane w dwóch rzędach, w suficie jednostki.

W środkowej części członu silnikowego w przestrzeni pasażerskiej znajduje się szafa z urządzeniami niskiego napięcia (NN).

Kliknij aby powiększyć    Szafa NN w członie silnikowym


Wentylacja przestrzeni pasażerskiej realizowana jest przez dachowe urządzenia klimatyzacyjne. Na dachu każdego członu znajduje się osobny agregat kilmatyzacyjny. Kabiny maszynistów wyposażone są w niezależne klimatyzatory zainstalowane również na dachu.
Za ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej odpowiedzialne są grzejniki umieszczone przy podłodze wzdłuż ścian pudła składu.


Kliknij tutaj i obejrzyj film o EZT 14WE Spółki SKM Warszawa.





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl