Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu 2014N "Krakowiak":

Wagony typu 2014N zostały zaprojektowane i wyprodukowane przez firmę PESA Bydgoszcz S.A. w związku z wygranym przetargiem na dostawę 36-ciu częściowo niskopodłogowych tramwajów dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie.
Do ogłoszonego przez MPK Kraków przetargu poza bydgoskim producentem przystąpiły również firmy takie jak: Solaris Bus&Coach z modelem Tramino Kraków o długości 42,99m, Stadler z modelem Tango Simpatico o długości 39,48m oraz nowosądecki NEWAG S.A. w konsorcjum z firmą Bombardier oferując model Flexity Classic NGT10 o długości 40,69m.

  PESA 2014N "Twist" (Krakowiak)


Pojazdy te są rozwinięciem jednej z dotychczasowej konstrukcji bydgoskiego producenta - tramwajów serii "Twist" eksploatowanych min. w Częstochowie i na Górnym Śląsku.

  "Twist" w Częstochowie


Tramwaje omawiane w tym artykule to najdłuższe wagony eksploatowane w Polsce. Ich długość wynosi 42910 mm, a masa 59 ton.
Szerokość pudła wynosi 2400 mm, a wysokość tramwaju ze złożonymi odbierakami prądu to 3600 mm.

Są to pojazdy czteroczłonowe, jednokierunkowe, jednoprzestrzenne z pudłami o konstrukcji stalowej zgodnej z kategorią P-IV wg normy PN-EN-12663 oraz wytrzymałością zderzeniową zgodną z wymaganiami normy PN-EN 15227.
Okna boczne oraz szyba czołowe są wklejane. W oknach bocznych zastosowano część przesuwną.

Zakup pojazdów został dofinansowany przez Unię Europejską.

  Tabliczka znamionowa

  Nr pojazdu i tabliczka o dofinansowaniu UE

  Prototypowy "Krakowiak" nr 901 na estakadzie KST


Pudła członów wparte są na pięciu dwuosiowych wózkach. Pierwszy i ostatnie dwa wózki to wózki napędowe. Pozostałe wózki są toczne.
Wózki napędowe wyposażone są w silniki trakcyjne marki SKODA o mocy 105 kW każdy, usytuowane równolegle do osi zestawów kołowych (poprzecznie do osi wzdłużnej wagonu), a przenoszenie momentu obrotowego z silników na zestawy kołowe realizują przekładnie dwustopniowe i dwa sprzęgła podatne osi łączące wał drążony przekładni z osią zestawu kołowego.
Na wałach drążonych zamontowane są również tarcze hamulcowe elektrohydraulicznych hamulców pasywnych.


Schemat zespołu napędowego

Pomiędzy kołami w każdym wózku znajdują się płozy elektromagnetycznych hamulców szynowych.
Wózki napędowe posiadają system piasecznic. Zbiorniki piasku zabudowane są pod siedzeniami (nad wózkami), a wsypy zabudowane są w ścianach bocznych pojazdu.

  Pokrywa wsypu piasku w poszyciu


Zestawy kołowe wózków tocznych nie posiadają klasycznych osi - zastosowano w nich dla uzyskania niskiej podłogi tzw. osie wykorbione w wyniku czego, każde koło zamocowane jest przez półośkę do maźnicy i posiada niezależny zespół hamulca tarczowego aktywnego. Oś wykorbiona pełni funkcję łącznika międzymaźniczego.

Wszystkie wózki posiadają podwójny stopień usprężynowania. Pierwszy stopień stanowią sprężyny metalowo - gumowe typu klinowego. drugim stopniu zastosowano sprężyny śrubowe naciskowe zabudowane pomiędzy ramą wózka i belką bujakową, na której wspiera się nadwozie.

 
Wózek napędny
Widoczne agregat hydrauliczny hamulców,
hamulce szynowe, koło jezdne oraz dysza piasecznicy



Omawiane tramwaje przystosowane są do jazdy po torze o szerokości normalnej 1435 mm i zasilania trakcyjnego napięciem znamionowym 600V prądu stałego. Odbiór energii elektrycznej z napowietrznej sieci trakcyjnej realizują dwa odbieraki prądu typu Fb700.
Odbieraki zamontowane są na dachu pierwszego (nad kabiną) i drugiego członu pojazdu. Drugi odbierak prądu pełni rolę rezerwową i nie jest możliwa jazda na dwóch podniesionych pantografach.

  Czołowy odbierak prądu

  Dodatkowy odbierak prądu


2014N są niskopodłogowe na obszarach pomiędzy wózkami. Wysokość niskiej podłogi wynosi 350 m ponad poziom główki szyny. Dodatkowo w strefie wejść podłoga jest obniżona przez zastosowanie pochylni. Pomiędzy strefami niskopodłogowymi, a podwyższonymi występują pojedyncze stopnie.
Podłoga wyłozona jest wykłądzina przeciwpoślizgową, trudnościeralną.

  Stopień pomiędzy podłoga niską / wysoką


Do wnętrza prowadzi łącznie 8 drzwi w tym pierwsze i ostatnie to drzwi jednoskrzydłowe, a pozostałe do drzwi dwuskrzydłowe. Zastosowano drzwi odskokowo - przesuwne z napędem elektrycznym i funkcja indywidualnego otwierania przez pasażerów. Motorniczy nie posiada niezależnych drzwi do kabiny. W drugich drzwiach licząc od czoła (pierwsze dwuskrzydłowe) zastosowano otwieraną pochylnię dla wózków.

  Rampa dla wózków

  Kolumna drzwiowa z oświetleniem progu

  Strefa dla wózków


Przestrzeń pasażerska i kabina motorniczego są całkowicie klimatyzowane przez dachowe agregaty klimatyzacyjne. Zastosowano w nich agregaty klimatyzacyjne firmy Vossloh Kiepe.
Wydmuchy układu klimatyzacyjnego zastosowane są w suficie oraz w kanałach pod siedzeniami, do których powietrze z dachowych agregatów zostaje doprowadzone w słupkach międzyokiennych. Dzięki takiemu rozwiązaniu układu chłodzenia i ogrzewania wnętrza w omawianych wagonach nie ma dodatkowych nagrzewnic montowanych pod siedzeniami.
W suficie pojazdu oprócz nadmuchów klimatyzacji zastosowano linie świetlne w technologii LED.

  Sufitowe wydmuchy klimatyzacji i linie świetlne

  Załączone oświetlenie

  Podłogowy kanał klimatyzacyjny


Przestrzeń pasażerska, kabina oraz zewnętrzne boki pojazdu są monitorowane przez zespół kamer monitoringu. Obraz z kamer jest rejestrowany i wyświetlany na ekranie w kabinie motorniczego. Oprócz kamer pojazd wyposażony jest w składane lusterka wsteczne.
W omawianych pojazdów zastosowano nowoczesną informację pasażerską wizualną i głosową. Cześć wizualną stanowi zespół monitorów LCD umieszczonych pod sufitem w układzie "V" oraz na ścianach bocznych. Z zewnątrz pojazdu informację trasową zapewniają wyświetlacze LED (pomarańczowe).

  Kamera zewnętrzna

  Lusterko wsteczne

  Wyświetlacz LCD - sufitowy

  Wyświetlacz LCD - boczny


We wnętrzu może podróżować łącznie ok. 300 pasażerów w tym 120 na miejscach siedzących. Pojazd jest jak było wspomniane przystosowany do transportu osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
W trzecim członie przewidziano również miejsca dla rowerów.
Zastosowano fotele pasażerskie z dwukolorową tapicerką, z widokiem lajkonika. Pod oknami zabudowane zostały stoliki wyposażone w gniazda 230V oraz USB do ładowania telefonów.
Ponad to w częsci pasażerskiej znajdują sie również specjalne miejsca na bagaż.
Zastosowano poręcze ze stali nierdzewnej z puntami świetlnymi LED analogicznie jak w wagonach NGT8.

Wyłożenia ścian i sufitów wykonane są z paneli aluminiowych oraz elementów kompozytowych.

  Ogólny widok wnętrza

  Pomost międzyczłonowy

  Siedzenia pasażerskie

  Wiatrochron, klamka awar. otw. drzwi, hamulec bezp.

  Stolik z gniazdami 230V i USB

  Stanowiska dla rowerów



Każdy "Krakowiak" wyposażony jest w dwa automaty biletowe oraz kasowniki. Pojazdy wyposażono również w system Interkom do dwukierunkowej łączności głosowej pasażera z motorniczym.

  Automat biletowy i kasownik

  Panel Interkom



Na czole pojazdu znajduje się kabina motorniczego oddzielona od przestrzeni pasażerskiej szklanymi drzwiami. Kabina jest w pełni kliamtyzowana z centralnie zabudowanym stanowiskiem motorncizego. Za kabiną obok drzwi do niej prowadzących znajduje się szafa aparatowa.
Drzwi do kabiny można blokować w dwóch pozycjach przez co możliwe jest oddzielenie pierwszych drzwi jednoskrzydłowych od przestrzeni pasażerskiej i przeznaczenie ich tylko dla użytku motorniczego.
Na pulpicie znajdują się elementy służące do komfortowego i bezpiecznego prowadzenia tramwaju w tym terminal diagnostyczny umożliwiający bieżącą kontrolę wszystkich podzespołów pojazdu. Podnóżek motorniczego posiada automatyczną regulację wysokości.

  Ogólny widok wnętrza kabiny

  Pulpit motorniczego

  Pulpit motorniczego

  Terminal diagnostyczny

  Zespół przycisków i kontrolek

  Nastawnik jazdy i hamowania

  Panele: logowania, interkomu i manipulatory funkcji dodatkowych

  Sufit kabiny z oświetleniem i kamerą


Na końcu wagonu w tylnej szafie aparatowej zabudowany został pulpit do jazdy manewrowej.

  Szafa z pulpitem manewrowym

  Pulpit manewrowy



Dane techniczne:

  2014N "Krakowiak" nr 902


    - Producent: PESA Bydgoszcz
    - Lata produkcji: od.: 2015
    - Układ osi: ?
    - Napięcie zasilania: 600V DC
    - Ilość pantografów: 2
    - Ilość członów: 4
    - Ilość kabin: 1
    - Ilość silników: 6
    - Moc ciągła silników: 6 x 105 kW
    - Rodzaj rozruchu: impulsowy IGBT
    - Przyspieszenie z obciążeniem: 1,1m/sek2
    - Opoźnienie hamowania awaryjnego: 3m/sek2
    - Hamulce: elektrohydrauliczne tarczowe, elektrodynamiczne, szynowe
    - Prędkość maksymalna: 70 km/h
    - Całkowita długość: 42910 mm
    - Szerokość: 2400 mm
    - Wysokość: 3600 mm
    - Średnica kół: 590 mm
    - Klimatyzacja: tak mm
    - Masa: 59 t





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl