Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu E1:

Drzwi:

Wagon posiada czworo dwuskrzydłowych, harmonijkowych drzwi.

Kliknij aby powiększyć    Drzwi wejściowe zamknięte


Otwieranie i zamykanie drzwi jest realizowane przez maszyny drzwiowe umieszczone nad każdym wejściem w skrzyni drzwiowej.

Kliknij aby powiększyć    Skrzynia nad drzwiami

Kliknij aby powiększyć    Maszyna drzwiowa


Każda maszyna drzwiowa składa się z silnika elektrycznego, którego wał zakończony jest kołem zębatym zazębiającym się pod kątem prostym z drugim kołem zębatym, na którego osi znajduje się koło mimośrodowe. Od koła mimośrodowego odchodzą dwa ramiona (cięgła) połączone zawiasowo z wysięgniczkami osi drzwi.

Kliknij aby powiększyć    Silnik, przekałdnia i koło mimośrodowe (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć    Ramiona połączone z osiami skrzydeł (opis na pow.)


Ruch silnika w odpowiednią stronę powoduje obracanie koła mimośrodowego i odpowiednie wciąganie lub wypychanie ramion (cięgieł) które odpowiednio zamykają lub otwierają drzwi.


Schemat działania maszyny drzwiowej


Prawidłowe prowadzenie płatów drzwi podczas zamykania / otwierania zapewniają specjalne bolce. Bolce zakończone są obracającymi się rolkami, które poruszają się w prowadnicy znajdującej się od dolnej strony skrzyni drzwiowej. Gdy oś drzwiowa obraca się pchając skrzydło drzwiowe (płaty drzwi), rolka toczy się w prowadnicy prowadząc skrzydło z położenia otwartego (prostopadłego do krawędzi wagonu) do położenia zamkniętego (równoległego do krawędzi wagonu).


Schemat prowadzenia drzwi

Kliknij aby powiększyć    Rolka w prowadnicy (opis na powiększeniu)


W związku z tym, że środkowe stopnie wejściowe przebiegają na cała długość klatki schodowej (nie ma wydzielonego miejsca na otwierane skrzydła drzwiowe), w skrzydłach drzwiowych musiały zostać wycięte podłużne otwory umozliwiające nachodzenie otwierających się drzwi na stopnie wejściowe.

Kliknij aby powiększyć    Drzwi nachodzące na stopień przy otwarciu



Wszystkie drzwi wagonu z wyjątkiem pierwszych posiadają zabezpieczenia uniemożliwiające przytrzaśnięcie wysiadających lub wsiadających pasażerów.


Drzwi I - brak zabezpieczeń




Rozmieszczenie zabezpieczeń w drzwiach II




Rozmieszczenie zabezpieczeń w drzwiach III i IV


Wszystkie fotokomórki wysyłają promień podczerwieni w lini prostej do odpowiednio przymocowanych odbkasków. (Promień odbija się od odblasków).

Kliknij aby powiększyć    Fotkomórki - wysyłają promień podczerwieni

Kliknij aby powiększyć    Odblaski na drzwiach i fotokomórki

Kliknij aby powiększyć    Odblask na skraju stopnia


Przerwanie któregokolwiek promienia nogami lub ręką powoduje, że drzwi pozostają otwarte. Jeżeli natomiast promień nie jest przerywany przez kilka sekund uruchamia się sygnał dźwiękowy ostrzegawczy i następuje zamknięcie drzwi.

Kliknij aby powiększyć    Czujnik nacisku


Drzwi otwierane są przez pasażerów przyciskami otwacia drzwi- w takiej sytuacji motorniczy odblokowuje drzwi przyciskiem z pulpitu motorniczego, a po zamknięciu wszystkich drzwi blokuje je na czas jazdy.
Istnieje również możliwość sterowania poszczególnymi drzwiami bezpośrednio z pulpitu motorniczego.

Kliknij aby powiększyć    Przycisk otwarcia drzwi zewnętrzny

Kliknij aby powiększyć    Przycisk otwarcia drzwi wewnętrzny


Przyciski indywidualnego otwierania drzwi przez pasażerów są jednocześnie przyciskami "na żądanie". Wciśnięcie przycisku powoduje włączenie sygnalizacji dźwiękowej w postaci uderzenia gongu dzwonka oraz zapalenia się na pulpicie motorniczego lampki sygnalizacyjnej przystanku "na żadanie". Wagon wyposażony jest w dwa dzwonki sygnalizacyjne. Jeden z nich dotyczy wagonu silnikowego, a drugi przyczepy biernej. Dzwonki zainstalowane są w jeden obudowie przy suficie tuż za kabiną motorniczego.

Kliknij aby powiększyć    Dzwonki sygnalizacyjne drzwi


Dźwięki dzwonków rozbrzmiewają rónież również po zamknięciu wszystkich drzwi opowiednio w wagonie silnikowym i przyczepie.



Drugie wejście drzwiowe licząc od czoła wagonu przystosowane zostało podczas modernizacji dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Zlikwidowano w nim środkową poręcz z fotokomórkami. W zamian za nią zainstalowano po bokach dwie poręcze ułatwiające wejście do wagonu. Fotokomórki zastąpione zostały czujnikami nacisku w stopniach, o których mowa była wcześniej.

Kliknij aby powiększyć    Wejście drzwiowe przystosowane dla niepełnosprawnych


Oprócz powyżej opisanych elementów wejście to wyposażono w przycisk dla osób niepełnosprawnych. Jego wciśnięcie spowoduje otwarcie drzwi. Drzwi pozostaną otwarte, aż do momentu, gdy motorniczy wciśnie na pulpicie przycisk sterujący drugimi drzwiami. Jeżeli po wciśnieciu przycisku fotokomórka drzwiowa nie wykryje przeszkody w wejściu, załączony zostanie sygnał ostrzegawczy i drzwi zostaną zamknięte.



Nad wejściami drzwiowymi pod skrzyniami drzwiowymi są zainstalowane lampy oświetlajace każde z wejść. Lampy zapalają się automatycznie w momencie otwarcia drzwi i gasną po zamknięciu drzwi.

Kliknij aby powiększyć    Lampa oświetlająca wejście





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl