Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu E1:

Kabina i pulpit motorniczego:

Wagony typu E1 są przystosowane do jazdy jednokierunkowej przez co posiadają tylko jedną kabinę, umieszczoną na początku wagonu.
Fotel motorniczego znajduje się na osi wzdłużnej tramwaju.

Kliknij aby powiększyć    Fotel marki Grammer

Kliknij aby powiększyć    Ogrzewacz kabiny pod fotelem

Kliknij aby powiększyć    Fragment skrzyni aparatowej obok fotela (opis na pow.)


Fabrycznie kabina motorniczego nie była odgrodzona od przedziału pasażerskiego.
Po sprowadzeniu wagonów do Krakowa podczas ich przystosowywania do krakowskich warunków stanowisko motorniczego zostało od tyłu osłonięte sklejką, obok której zamontowano drzwi jednoskrzydłowe.
Pod sklejką znajduje się duża skrzynia aparatowa z komputerem pokładowym i urządzeniami nastawnika jazdy. Skrzynia ta przebiega równolegle do pudła wagonu przy lewej ścianie i na niej zamontowane są 3 siedzenia pasażerskie.

Kliknij aby powiększyć    Ściana odgradzająca kabinę i skrzynia aparatowa

Kliknij aby powiększyć    Ogólny widok kabiny przez otwarte drzwi

Kliknij aby powiększyć    Ułatwienie sobie pracy na nieergonomicznym stanowisku


Kliknij aby powiększyć    Fragment skrzyni aparatowej przysufitowej


Pomiędzy sklejką, a drzwiami do kabiny przebiega barierka, w której porusza się lina pantografowa - służąca do podnoszenia, opuszczania pantografu.
Lina zakończona jest ciężarkiem, który porusza się wraz z nią wewnątrz barierki.


Ponad drzwiami, za kabiną znajdują się automatyczne bezpieczniki przetwornicy, stycznika sprzęgu i nagrzewnicy. Poniższa fotografia przedstawia powyższe urządzenia:

Kliknij aby powiększyć    Bezpieczniki automatyczne za kabiną



Pulpit główny w wagonach typu E1 jest umieszczony pod przednią szybą. Po jego lewej stronie znajduje się między innymi nastawnik jazdy, nawrotnik oraz załącznik baterii akumulatorów. Po prawej stronie natomiast są: dźwignia hamulców szynowych i piasecznicy oraz prędkościomierz z rejestratorem prędkości jazdy - tachografem.
Prędkościomierz podczas jazdy wydaje charakterystyczny odgłos tykania - taki jak w lokomotywach i zespołach trakcyjnych.

Kliknij aby powiększyć    Pulpit - część lewa (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Podzespoły w szafie nastawnika i nawrotnika (wały)

Kliknij aby powiększyć    Dźwignia nastawnika jazdy i drążek reakcyjny

Kliknij aby powiększyć    Pulpit - część lewa tylna (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Pulpit - część środkowa (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Podzespoły w panelu czołowym

Kliknij aby powiększyć    Bezpieczniki nad pulpitem

Kliknij aby powiększyć    Dźwignia pasecznicy i hamulca szynowego

Kliknij aby powiększyć    Prędkościomierz z tachografem (fabryczny)

Kliknij aby powiększyć    Prędkościomierz (po modernizacji)

Kliknij aby powiększyć    Korba hamulca ręcznego w kabinie

Hamulec ręczny należy zaciągnąć zawsze, gdy motorniczy opuszcza kabinę. Jest to jedyny hamulec służący do umiejscawiania wagonu w przypadku zaniku niskiego napięcia.


Kliknij aby powiększyć    Stacyjka i przycisk hamulca bezpieczeństwa instruktora

Przekręcenie kluczka w stacyjce umożliwia uruchomienie wagonu. Naciśnięcie Przycisku bezpieczeństwa (instruktora jazdy) spowoduje natychmiastowe załączenie hamowania awaryjnego wagonu. Po użyciu, przycisk odblokowuje się poprzez przekręcenie jego główki zgodnie z ruchem wskazówek zegara.


Kliknij aby powiększyć    Przełączniki jazdy ukrotnionej i blok. drzwi


Pod pulpitem głównym znajdują się pedały: hamulca solenoidowego, sygnału świetlnego i dzwonka zewnętrznego.

Kliknij aby powiększyć    Pedały (opis na powiększeniu)


Nad stanowiskiem motorniczego w suficie zainstalowana jest dźwignia wyłącznika nadmiarowo-prądowego. W "wiedeńczykach" zastosowany jest wyłącznik nadmiarowo-prądowy marki Siemens, którego zadaniem jest ochrona obwodu głównego (silników trakcyjnych) przed zbyt dyżym prądem.
Wyłącznik nadmiarowo-prądowy wyłączy obwód główny, gdy prąd przewyższy wartość około 750A. Zadziałanie wyłącznika nastapi również w sytuacji próby rozruchu z otwartymi drzwiami, gdy zostanie zdjęta ręka z dźwigni nastawnika jazdy (zwolnienie czuwaka), po użyciu dźwigni hamulca szynowego lub załączenia hamowania awaryjnego dźwignią nastawnika jazdy, pociągnięcia za rączkę hamulca awaryjnego w przedziale pasażerskim, itp.

Kliknij aby powiększyć    Wyłącznik nadmiarowo-prądowy nad kabiną


Po zadziałaniu wyłącznika należy przekręcić dźwignię w celu ponownego załączenia obwodu głównego.


Kliknij aby powiększyć    Drzwi zewnętrzne do kabiny - otwarte




Pod kabiną zainstlowane jest urządzenie zabezpieczające przed wpadnięciem przeszkody leżącej na torach pod koła pojazdu. Gdy przeszkoda zahaczy o dźwignię uruchumieniową znajdującą się przed zagarniaczem nastąpi jego opadnięcie i zagarnięcie przeszkody.

Kliknij aby powiększyć    Zagarniacz pod kabiną (opis na powiększeniu.)





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl