Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu E1:

Piasecznice:

Służą do posypywania szyn piaskiem w celu uniknięcia lub zlikwidowania poślizgu zestawów kołowych. W ich skład wchodzą zbiorniki na piasek, z których odpowiednio odchodzą rurki zakończone dyszami. Z dysz piasek jest wysypywany pod koła jezdne wagonu przez co poprawiona jest ich przyczepność do główek szyn.
Omawiane wagony posiadają pięć piasecznic. Dysze od nich odchodzące usytuowane są przed przednimi (1 oś) kołami i za tylnymi (2 oś) kołami pierwszego wózka oraz przed przed przednimi kołami trzecego wózka (5 oś). Takie rozmieszczenie piasecznic umożliwia posypywanie piaskiem przy jeździe zarówno do przodu, jak i do tyłu.

Kliknij aby powiększyć    Dysza piasecznicy przy kole


Zbiorniki na piasek znajdują się we wnętrzu przestrzeni pasażerskiej pod siedzeniami. Zbiorniki te nie posiadają miarek inforumujących o ilości piasku, jaka się w nich znajduje.

Kliknij aby powiększyć    Zbiornik piasku


Uzupełnianie zawartości piasku odbywa poprzez otwór w zbiorniku piasecznicy po podniesieniu siedziska.

Kliknij aby powiększyć    Piasek w zbiorniku po podniesieniu siedziska

Posypywanie piaskiem następuje po otwarciu zbiorników piasku przez solenoidy zasilane napięciem 24V z baterii akumulatorów. Zamykanie następuje mechanicznie sprężynami odciągającymi.

Kliknij aby powiększyć    Solenoid piasecznicy


Piasecznice 1 i 5 osi zostają odpowiednio uruchamiane na skutek:
- odpowiedniego przesunięcia do przodu dźwigni piasecznicy,
  która znajduje się obok pulpitu motorniczego.
- po pociągnięciu za hamulec bezpieczeństwa,
- gdy nastąpi poślizg zestawów kołowych.

Piasecznice 2 osi (jazda do tyłu) zostają uruchomione gdy:
- dźwignia piasecznicy zostanie pociągnięta do tyłu,
- gdy podczas jazdy manewrowej zostanie użyty przycisk
  posypywania piaskiem (tylny pulpit manewrowy)


Używanie piasecznicy jest widoczne na przykład w miejscach wzniesień lub spadków. Szyny i ich okolice są wtedy posypane piaskiem. Piasecznice mogą być montowane tylko w wagonach tramwajowych, które mają odpowiednio silną przekładnię napędową (między silnikiem i osią), która jest w stanie wytrzymać szarpnięcie związane z dostaniem się piasku pod koła i zlikwidowaniem tym samym poślizgu.





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl