Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Lokomotywa elektryczna E6ACTa / E6ACTad (Dragon2):

W 2018 roku NEWAG S.A. Nowy Sącz rozpoczął seryjną produkcję lokomotywy E6ACTa "Dragon 2".
Projekt i konstrukcja lokomotywy oczywiście bazują na swoich poprzednikach pierwszej generacji jednak w związku z koniecznością dostosowania pojazdów do wymagań Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności (które w nowym taborze muszą być bezwzględnie stosowane od 31.05.2017 r.), konieczne stało się wprowadzenie zmian konstrukcyjnych w pojazdach. Była to też okazja dla producenta do wprowadzenia modyfikacji i innowacji, powodujących to, że lokomotywa Dragon 2 jest najnowocześniejszym pojazdem tego typu w Europie.

W związku z kontynuacją platformy lokomotyw, ta druga generacja analogicznie jak pierwsza oferowana jest również w wersji z modułem dojazdowym "LastMile". Lokomotywy z takim modułem mają oznaczenie typu E6ACTad, gdzie literka "d" oznacza zastosowanie modułu spalinowego.

Oznaczenie typu E6ACTa / E6ACTAd oznacza: E - elektrowóz, 6 - sześcioosiowy, AC - z silnikami prądu zmiennego, T - do duchu towarowego, a - druga generacja zgodna z TSI, d - z modułem dojazdowym.

Lokomotywy "Dragon 2" miały swoją premierę na Międzynarodowych Targach Technik Komunikacyjnych INNOTRANS 2018 w Berlinie. Następnie prezentacja miała również miejsce na Torze Doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie w obecności ministra infrastruktury i zaproszonych gości oraz przedstawicieli mediów.


E6ACTa "Dragon 2" w barwach producenta z flagą Polski



Pierwsze 3 lokomotywy zostały dostarczone do PKP CARGO S.A., gdzie otrzymały oznaczenie seryjne ET25. Kolejne pojazdy eksploatuje między innymi OT LOGISTIC / STK z Wrocławia, CTL LOGISTICS.

 
E6ACTa-002 "Dragon 2" w barwach PKP CARGO



Trzeci egzemplarz tego przewoźnika z racji dostawy w roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości zyskał barwy biało - czerwone.


E6ACTa-003 "Dragon 2" w malaturze niepodległościowej



W stosunku do lokomotyw pierwszej generacji (zobacz opis lokomotyw E6ACT) poza zmianami konstrukcji mechanicznej wynikającej z konieczności dostosowania do wymagań TSI 2014 w lokomotywach zastosowano napęd trakcyjny jednosystemowy na prąd stały 3 kV produkcji MEDCOM Warszawa. Silniki trakcyjne ABB o mocy 842 kW każdy, zasilane są indywidualnie przez falowniki trakcyjne typu SFT-2400k-3000. Kontenery przekształtników trakcyjnych (falowników) znajdują się w przedziale maszynowym lokomotywy - w jednym kontenerze mieszczą się trzy zespoły falownikowe. Każdy kontener falowników posiada dławik trakcyjny. Zespoły falowników chłodzone są cieczą cieczą poprzez tzw. kolumny chłodnicze. Pompa obiegowa wprawia ciecz w ruch, a odebrane przez nią ciepło na przekształtniku jest oddawane na aluminiowym wymienniku ciepła chłodzonym wentylatorem.
Silniki trakcyjne posiadają chłodzenie wymuszone realizowane poprzez wentylatory chłodzenia silników zabudowane w nadwoziu lokomotywy nad wózkami. Każdy z silników posiada niezależny wentylator.

Tabliczka znamionowa zespołu falowników


Lokomotywa została wyposażona następujące typy hamulca pneumatycznego w systemie KNORR-BREMSE: hamulec pneumatyczny zespolony, hamulec pneumatyczny dodatkowy, hamulec bezpieczeństwa oraz hamulec sprężynowy. Dodatkowo nowoczesny napęd trakcyjny umożliwia również hamowanie elektrodynamiczne z rekuperacją energii do sieci trakcyjnej. W przypadku braku możliwości oddania energii elektrycznej produkowanej podczas hamowania elektrodynamicznego przez silniki pracujące w trybie prądnicowym do sieci, energia ta jest wytracana na rezystorze hamowania chłodzonym wymuszonym obiegiem powietrza.

Sprężarki, wentylatory silników trakcyjnych i tablica pneumatyczna


Dwie sprężarki śrubowe SL20 z układami przygotowania powietrza
i zbiornikami kondensatu



Kontener rezystora hamowania ED

Licznik zużycia / oddania energii z / do sieci trakcyjnej


Układ sterowania lokomotywy opracowany został przez firmę INTECO S.A., będącą w grupie i kapitałowej NEWAGu. Firma ta jest też dostawcą systemów sterowania i przekształtników między innymi do lokomotyw spalinowych produkowanych przez NEWAG.
W lokomotywach Dragon 2 zastosowano sterowniki mikroprocesorowe oparte na modułach firmy Selectron.

Do zasilania sieci pokładowej i ładowania baterii akumulatorów zastosowane zostały przetwornice również warszawskiego MEDCOMu. Każda lokomotywa wyposażona jest w dwie przetwornice statyczne PSM-175-SiC o mocy 150 kW. To najnowocześniejsze przetwornice zabudowane w taborze kolejowym ze względu na zastosowanie przekształtników wyposażonych w tranzystory wykonane w technologii węglików krzemu (SiC). Dzięki tej technologii obniżone zostaje zużycie energii (przetwornica ma większą sprawność), ale co ważne również tranzystory mają mniejsze gabaryty od typowych tranzystorów dużej mocy wykonanych w technologii IGBT. Nie bez znaczenia jest też mniejsza masa przetwornic.

Tabliczka znamionowa zespołu przetwornic SiC


W Dragonach 2 pozostawiono analogiczny układ przenoszenia sił trakcyjnych z zastosowaniem cięgien skośnych. Każdy wózek połączony jest z nadwoziem poprzez cięgło skośne z głowicami podatnymi wyposażonymi w tuleje metalowo-gumowe.
Nadwozie oparte jest na wózkach poprzez sprężyny dwufunkcyjne typu "flexicolil", stanowiące drugi stopień usprężynowania.
Analogicznie jak w lokomotywach pierwszej generacji zastosowano jednocięgnowy układ prowadzenia zestawów kołowych z usprężynowaniem pierwszego stopnia w postaci sprężyn śrubowych naciskowych.
Wózki wyposażone są w układ smarowania obrzeży kół smarem ciekłym (układ natryskowy) oraz piasecznice. Zbiorniki piasku zamontowane są pod nadwoziem lokomotywy.

Wózek Co'


Lokomotywy wyposażone są fabrycznie w urządzenia Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz łączność radiową GSM-R.


Radary i antena systemu ETCS2, a w tle
cięgna skośne przenoszenia sił trakcyjnych oraz
skrzynia akumulatorów i gniazdo zasilania peronowego.
Po bokach widoczne zbiorniki piasecznic



Omawiane elektrowozy wyposażone są w stałe urządzenie gaśnicze firmy FOGTEC z systemem detekcji pożaru. Aktywacja układu przeciwpożarowego powoduje wypuszczenie przez elektrozawór gazu z butli gaśniczej i rozprowadzenie go poprzez instalację rurową do dysz rozmieszczonych w przedziale maszynowym lokomotywy.



Konstrukcja pudła pojazdu jest samonośna, ze stali o podwyższonej odporności na korozję, spawana. Składa się z ostoi, dwóch kabin, ścian bocznych, wręgów i odejmowalnych dachów. Lokomotywa na czołownicy ostoi ma zastosowany system "anticlimbing", zabezpieczający przed unoszeniem się ("wspinaniem") pojazdu podczas kolizji.
Wytrzymałość nadwozia została zaprojektowana wg wymagań normy EN 12663.

Ze względu na najnowsze wymagania wprowadzono zmianę w zabudowie reflektorów czołowych. Zastosowano oczywiście reflektory dwukolorowe wykonane w technologii LED. Zmodyfikowano również część dachową kabiny ze względu na zabudowany tam agregat klimatyzacyjny.

Zabudowa reflektorów LED


Na czołach pojazdu znajdują się dwie kabiny. Każda z kabin posiada dwustanowiskowy ergonomiczny pulpit maszynisty z regulowanymi automatycznie podnóżkiem oraz oświetleniem LED z płynną regulacją jasności. Kabina jest klimatyzowana przez dachowy agregat klimatyzacyjny firmy KONVEKTA co jest dużą zmianą w stosunku do pierwszej generacji lokomotyw.
Kabiny posiadają też wydajne ogrzewanie oraz wyposażone są w część socjalną w postaci urządzenia "Thermobox" do chłodzenia lub podgrzewania posiłków oraz gniazdka elektryczne 230V.

Pulpit pomocnika

Pulpit maszynisty

Tylna ściana kabiny z drzwiami do przedziału

Widok przedziału maszynowego z kabiny

Gaśnica, apteczka i sprzęt ucieczkowy


Lokomotywy zostały wyposażone w system monitoringu z rejestracją dźwięku w kabinach.


Dane techniczne:




    - Producent: NEWAG S.A.
    - Lata produkcji: od 2018
    - Układ osi: Co'Co'
    - Skrajnia: PN-EN 15273 (UIC 505-2)
    - Napięcie zasilania: 3kV DC
    - Ilość pantografów: 2
    - Ilość kabin: 2
    - Ilość i moc silników: 6 x 843 kW
    - Moc ciągła: 5000 kW
    - Masa służbowa: 120 Mg
    - Prędkość eksploatacyjna.: 120 km/h
    - Nacisk osi na tor: 200 kN
    - Maks. siła pociągowa: 450 kN
    - Wytrzymałość sprzęgu: 1350 kN
    - Minimalny promień łuku: 120 m




Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl