Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Elektryczny Zespół Trakcyjny ED59 "Acatus":

Budowa jednostki:

Elektryczny zespół trakcyjny serii ED59 to pojazd trójczłonowy (projektowany i wyprodukowany jako czteroczłonowy ED74) przystosowany do jazdy dwukierunkowej po torze o szerokości 1435mm. Zasilany jest z napowietrznej sieci trakcyjnej, napięciem 3kV. Energia pobierana jest poprzez dwa odbieraki prądu marki STEMMANN typu DSA 250.
Pantografy zamontowane są na członach skrajnych - silnikowych.


Pojazd spoczywa na czterech wózkach jezdnych. Wózki napędowe znajdują się pod kabinami w członach skrajnych. Wózki toczne natomiast zainstalowane są na łączeniach członów.


Rozmieszczenie wózków


Wózki jezdne zastosowane w omawianym pojeździe zamontowane są do nadwozia obrotowo za pośrednictwem czopów skrętu w wyniku czego możliwe jest ich obracanie zgodne z kierunkiem toru. Czopy skrętne przytwierdzone są w członach skrajnych (wózki napędowe) do ostoi pudła (nadwozia). Czopy wózków tocznych przytwierdzone są do konstrukcji przegubu międzyczłonowego.

Kliknij aby powiększyć   Poprzecznica ramy i czop skrętu (opis na powiększeniu)


Wszystkie wózki posiadają podwójne usprężynowanie:

a) Pierwszym stopniem usprężynowania są spręzyny metalowo-gumowe typu klinowego (klinowe wkładki amortyzacyjne) pomiędzy ramą wózka, a korpusami maźnic zestawów kołowych.

Kliknij aby powiększyć   Upsprężynowanie 1-ego stopnia (opis na pow.)


Po zewnętrznej stronie maźnic znajdują się szczotki osiowe typu FROST, które służą do przekazywania prądów powrotnych. Tor prądowy przepływa z urządzeń elektrycznych EZT przez szczotki osiowe na zestawy kołowe z ominięciem łożysk maźniczych.

Kliknij aby powiększyć   Obudowa szczotek osiowych FROST



b) Drugim stopniem usprężynowania są sprężyny pneumatyczne wspomaganie tłumikami (amortyzatorami) hydraulicznymi. Rama każdego wózek posiada dwie takie sprężyny.

Kliknij aby powiększyć   Upsprężynowanie 2-ego stopnia - wózek toczny (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć   Upsprężynowanie 2-ego stopnia - wózek napędny (opis na pow.)


Kliknij tutaj i zobacz więcej informacji o budowie wózków i sposobach oparcia nadwozia)


Każdy wózek napędowy "Acatusa" wyposażony jest w dwa indywidualne zespoły napędowe. Każdy zespół napędowy składa się z elektrycznego, asynchronicznego silnika trakcyjnego DKLBZ o mocy 500kW, głównej przekładni dwustopniowej marki VOITH, typ: SZH595, wału drążonego ze sprzęgłami podatnymi z pakietami klinowych elementów gumowych oraz zestawu kołowego. Silniki trakcyjne są ustawione poprzecznie do ramy wózka - równolegle do osi zestawów kołowych.
Silniki trakcyjne chłodzone są poprzez wentylatory ssąco - tłoczące, które tłoczą powietrze do silników specjalnymi kanałami powietrznymi. Pomiędzy komorami silników a kanałami zainstalowane są przegubowe mieszki, które poddają się ruchom wózka w stosunku do nadwozia.

Kliknij aby powiększyć   Silnik trakcyjny

Kliknij aby powiększyć   Przekładnia VOITH

Kliknij aby powiększyć   Kanały powietrzne chłodzenia silników

Kliknij aby powiększyć   Mieszek między kanałem i silnikiem


Każdy z silników posiada niezależną linię zasilania w postaci falownika trakcyjnego FT-500-3000 produkcji firmy MEDCOM Sp. z o.o.
Falowniki zainstalowane są po dwa wraz z rozdzielnicami WN, w członach skrajnych, w szafach WN. Szafy te mieszczą się w korytarzach między kabinami maszynistów, a przedziałem pasażerskim.

Kliknij aby powiększyć   Szafy aparatowe w korytarzu kabiny

Kliknij aby powiększyć   Osłony szaf Wysokiego Napięcia (falowników)


Wybrane dane techniczne falownika FT-500-3000 (źródło: www.medcom.com.pl):
Napięcie wejściowe: 3000V DC
Napięcie pomocnicze: 24V DC
Moc znamionowa: 500kW
Prąd znamionowy: 200Arms DC
Częstotliwość: 0 - 160 Hz
Chłodzenie: wymuszone - powietrzem

Każdy z falowników zasila jeden asynchroniczny, trójfazowy silnik trakcyjny. Zastosowanie czterech linii napędowych daje łączną moc jednostki wynoszącą 2000kW (tyle co np. lokomotywa EU07) oraz możliwość z jazdy z prędkością do 160km/h.
Podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej "Acatus" osiągnął prędkość 175 km/h.


Oprócz układu falowników MEDCOM wykonał również zastosowane w jednostce przetwornice statyczne PSM-60, układ hamowania prądnicowego z możliwością rekuperacji energii do sieci lub na rezystory hamowania, wyłącznik szybki UR-26 oraz układ pomiaru napięcia trakcyjnego i licznik energii elektrycznej.

Kliknij aby powiększyć   Przetwornica statyczna PSM-60 w podwoziu


Wybrane dane techniczne przetwornicy PSM 60 (źródło: www.medcom.com.pl):
Napięcie wejściowe: 3000V DC
Napięcie wyjściowe 1: 24V DC
Napięcie wyjściowe 2: 3 x 400V AC
Napięcie wyjściowe 3: 230V AC
Moc maksymalna: 60 kW


W skład układu zasilania WN wchodzą również dwa jednoramienne (połówkowe) odbieraki prądu marki STEMMANN typu DSA 200 oraz dwa odłączniki trakcyjne pantografów marki Secheron zainstalowane na szafach aparatowych w korytarzu kabinowym.
Odłączniki te umożliwiają odłączenie zasilania rozdzielnicy WN, a więc i wszystkich podespołów WN z pantografów.

Kliknij aby powiększyć   Odłącznik odbieraka prądu




Wózki jezdne ED59 wyposażone są w elementy pneumatycznego układu hamulcowego. W jego skład wchodzą hamulce tarczowe.
Głównymi elementami hamulców tarczowych są tarcze hamulcowe zainstalowane po obu stronach tarcz kół jezdnych oraz mechanizmy zaciskowe składające się z pneumatycznych cylindrów, szczęk z okładzinami ciernymi hamulcowymi oraz zestawu dźwigni służących do odpowiedniego dociskania / odciągania okładzin do / od tarcz hamulcowych.

Kliknij aby powiększyć    Hamulec tarczowy (opis na powiększeniu)



Dokładne informacje na temat rodzajów hamulców i hamowania znajdują się tutaj...



Piasecznice:
Czyli urządzenia służące do posypywania piaskiem szyn w celu zmniejszenia ryzyka wpadnięcia zestawów kołowych w poślizg, jak również eliminowania już zaistniałego poślizgu. W skład piasecznic wchodzą zbiorniki na piasek, z których odpowiednio odchodzą rurki zakończone dyszami. Z dysz piasek wysypywany jest pod ciśnieniem bezpośrednio w miejsce styku obręczy kół jezdnych z główkami szyn. W wyniku tej operacji poprawiona jest przyczepność kół do szyn.
Piasecznice w ED59 zainstalowane są po cztery w wózkach napędnych.

Kliknij aby powiększyć    Zbiornik piasku

Kliknij aby powiększyć    Rura posypująca - dysza




Ukrotnienie i sprzęgi:
Elektryczne zespoły trakcyjne serii ED59 przystosowane są do jazdy ukrotnionej i wyposażone są w samoczynne sprzęgi typu Scharfenberg.

Kliknij aby powiększyć    Sprzęg Scharfenberga (opis na powiększeniu)


Ten typ sprzęgu zapewnia jednocześnie połączenie mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne jednostek. Sprzęganie jednostek następuje samoczynnie przez dojechanie jednego pojazdu do drugiego bez konieczności użycia żadnych dodatkowych narzędzi, urządzeń. Każdy sprzęg składa się z wypustu stożkowego i gniazda dokładnie odpowiadającemu kształtem takiemu wyspustowi . Dojeżdżając z prędkością nie przekraczającą 5km/h jednostką do drugiej jednostki następuje zetknięcie sprzęgów. Łącznik jednego sprzęgu wchodzi w gniazdo drugiego (sercówkę), a łącznik drugiego wchodzi w sercówkę pierwszego. Łączniki samoczynnie zaczepiają się w sercówkach poprzez mechanizm zaczepowy.
Po bokach głowicy sprzęgu znajdują się tak zwane klawiatury, które zapewniają pełne elektryczne połączenie między jednostkami.



Elektryczny zespół trakcyjny ED59 "Acatus" wyposażony został w system GPS. Dzięki niemu na bieżąco można kontrolować, gdzie w danej chwili znajduje się jednostka oraz co ciekawe jaki jest jej stan techniczny. System GPS połączony jest z centralnym układem sterującym i w każdej chwili serwis może drogą satelitarną zdiagnozować stan podzespołów oraz przyczynę ewentualnych usterek bez konieczności przebywania na pokładzie pojazdu.





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl