Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Elektryczny Zespół Trakcyjny ED59 "Acatus":

Wnętrze i drzwi wejściowe:

1) Przestrzeń pasażerska:
Bezprzedziałowość wnętrza EZT ED59 oraz nie stosowanie przejść drzwiowych między członami jednostki wpłynęło na ujednolicenie wnętrza. Jest ono przestronne i stojąc na jedym z końców składu widać praktycznie jego początek.


Schemat wnętrza - poziom podłogi


Kliknij aby powiększyć   Ogólny widok wnętrza

Kliknij aby powiększyć   Ogólny widok wnętrza


Podłoga w "Acatusie" ma jeden poziom z wyjątkiem miejsc w pobliżu przegubów międzyczłonowych oraz przed kabinami. Następują tam niewielkie jej wzniosy. Jednak zastosowanie pochylni zamiast stopni w miejscach wzniosów podłogi znacząco ułatwia przemieszczanie się po jednostce.

Kliknij aby powiększyć   Wznios podłogi w rejonie przegubu

Kliknij aby powiększyć   Wznios podłogi przed wejściem do kabiny


Również pomosty międzyczłonowe wykonane są w sposób nie zakłócający komunikacji.

Kliknij aby powiększyć   Pomost międzyczłonowy


Przestrzenie międzyczłonowe osłonięte są przegubami harmonijkowymi.



Acatus wyposażony został w komfortowe, wandaloodporne siedzenia.
Na większości powierzchni przestrzeni pasażerskiej siedzenia ustawione są w czterech rzędach, po dwa równolegle do ścian bocznych jednostki. Środkiem składu biegnie przejście.
Jedynie w okolicach toalet siedzenia mają inny układ.


Schemat wnętrza - rozmieszczenie siedzeń


Kliknij aby powiększyć   Siedzenia w czterech rzędach

Kliknij aby powiększyć   Układ siedzeń w rejonie toalet


W wagonie znajdują się również dwa stanowiska dla wózków:

Kliknij aby powiększyć   Stanowiska dla wózków


Ponad siedzeniami, nad linią górną okien przebiegają półki na bagaż ręczny. W suficie natomiast zamontowane są kratki nawiewowe systemu klimatyzacji oraz oświetlenie wnętrza.

Kliknij aby powiększyć   Półka bagażowa

Przy krawędzi ścian bocznych i podłogi biegną w rzędzie ogrzewacze wnętrza jednostki.

Kliknij aby powiększyć   Ogrzewacz wnętrza



Omawiany pojazd wyposażony jest w 2 toalety, znajdujące się mniej więcej w środku członów skrajnych (silnikowych). Toalety posiadają obieg zamknięty. Jedna z toalet jest większa w celu możliwości korzystania z niej osobom niepełnosprawnym. Drzwi do kabin WC otwierane / zamykane są pneumatycznie za pośrednictwem przycisków.
Również ryglowanie drzwi na czas pobytu w toalecie realizowane jest przez wciśnięcie przycisku.

Kliknij aby powiększyć   Kabina WC

Kliknij aby powiększyć   Wnętrze WC

Kliknij aby powiększyć   Wewnętrzne przyciski do otwierania / ryglowania



Wnętrze jednostki wyposażone jest w wizualną informację trasową w postaci trójkolorowych wyświetlaczy diodowych. Część pasażerska jest monitorowana za pośrednictwem 10 kolorowych kamer przemysłowych. Obraz z kamer jest rejestrowany i wyświetlany na ekranie monitoringu w kabinie maszynisty.
Nowatorskim rozwiązaniem zastosowanym w ED59 jest możliwość komunikacji głosowej pomiędzy maszynistą, a pasażerami za pośrednictwem Interkomu. Urządzenia łącznościowe zainstalowane są na ścianach wiatrołapów przy wejściach drzwiowych.

Kliknij aby powiększyć   Wyświetlacz trasowy wewnętrzny i kamera

Kliknij aby powiększyć   Interkom w wejściu drzwiowym


Wizualną informację trasową zewnętrzną zapewniają elektroniczne diodowe wyświetlacze zainstalowane w ścianach czołowych jednostki (w górnej części szyby przedniej) oraz w szybach bocznych.
Cztery dodatkowe kamery zainstalowane są również na zewnątrz jednostki i służą do obserwacji wejść drzwiowych podczas postoju na stacjach / przystankach. Obraz z tych kamer jest wyświetlany na tym samym ekranie, co zkamer wewnętrznych. W zależnosci od wyboru maszynista ma wizualną kontrolę nad całym pojazdem.

Kliknij aby powiększyć   Ekran LCD monitoringu - obraz z 4 kamer zewnętrznych

Kliknij aby powiększyć   Ekran LCD monitoringu - powiększenie widoku z jednej kamery










2) Drzwi wejściowe
Każdy człon jednostki ED59 wyposażony jest w 4 wejścia drzwiowe, po dwa na stronę, co daje łącznie 12 wejść w całym pociągu.
Wejścia drzwiowe stanowią dwuskrzydłowe drzwi odskoczno-przesuwne z napędem elektrycznym.

Kliknij aby powiększyć   Drzwi pasażerskie

Kliknij aby powiększyć   Drzwi pasażerskie


Elektryczne napędy drzwiowe wraz z zespołem prowadnic znajdują sie w skrzyniach nad każdym z wejść.

Kliknij aby powiększyć   Napęd drzwiowy (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć   Suwadło skrzydła na prowadnicy


Na skrzydłach drzwiowych zainstalowane są przyciski umożliwiające indywidualne ich otwarcie przez pasażera, oczywiście dopiero po odblokowaniu drzwi przełącznikiem na pulpicie maszynisty.
Zamykanie drzwi jest poprzedzone akustycznym sygnałem dźwiękowym.

Wszystkie drzwi wyposażone są w fotokomórki, działające na zasadzie promieni podczerwonych. Urządzenia te uniemożliwiają przypadkowe przytrzaśnięcie wsiadających lub wysiadających pasażerów. Czujniki fotokomórki umieszczone są na przeciw siebie w ramie ościerznic drzwiowych, w 1/4 wysokości wejść.
Podczas gdy drzwi są otwarte czujniki połączone są promieniem podczerwieni, który przechodzi przez otwór drzwiowy. Gdy wsiadający / wysiadający pasażerowie przerywają nogami promień, drzwi nie zostaną zamknięte. W sytuacji gdy drzwi zamykają się, a pasażer wsiada lub wysiada w tym czasie z wagonu, przerywa nogami promień podczerwieni kontrolujący wejście drzwiowe. Następuje wtedy natychmiastowe, automatyczne zatrzymanie zamykania drzwi i cofnięcie skrzydeł drzwiowych do pozycji otwartej. Funkcję tą nazywa się autorewersowaniem drzwi.


Wejścia drzwiowe osłonięte są po bokach ściankami - wiatrołapami, na których zamontowane są: dźwignia do awaryjnego otwierania drzwi, rączka hamulca bezpieczeństwa, urządzenie łączności - interkom, śmietniczka oraz uchwyty pasażerskie.
Wiatrołapy wykonane są z laminatu. Dodatkowo pomiędzy uchwytem, a laminatem zamontowana jest szyba, na której widnieje logo producenta EZT.

Kliknij aby powiększyć   Hamulec bezpieczeństwa

Kliknij aby powiększyć   Śmietniczka

Kliknij aby powiększyć   Logo producenta na szybie wiatrołapu


Każde wejście drzwiowe wyposażone jest w automatycznie wysuwany stopień ułatwiający wsiadanie do pojazdu z peronów o niskiej wysokości. Stopnie wysuwane są przy otwieraniu drzwi tylko w sytuacji, gdy przełącznik drzwi na pulpicie maszynisty jest na odpowiedniej pozycji (zobacz opis pulpitu). Miejsca, gdzie znajdują się stopnie zaznaczone są na żółto.

Kliknij aby powiększyć   Wysuwany stopień wejściowy


W członie "c" Acatusa przy pierwszych drzwiach znajdują sie również rampy. Po ich wyjęciu i rozłożeniu pomiędzy podłogą jednostki, a peronem, możliwy jest wjazd do wnętrza wózków.

Kliknij aby powiększyć   Rampy wjazdowe oparte o wiatrołap drzwi


Od dawna zastanawiam się, czy zamiast kombinować w każdym z nowoprodukowanych pojazdów jak rozwiązać sprawę wejść, niełatwiej byłoby podnieść wszystkie perony na trasie gdzie pojazd jest eksploatowany do poziomu podłogi składu? Wydatek jednorazowy może dość duży, ale w porównaniu z instalacją tylu niepotrzebnych wtedy urządzeń na pokładzie, to rozwiązanie wydaje mi się lepsze.





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl