Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Elektryczny Zespół Trakcyjny ED74 "Bydgostia":

Budowa jednostki:

Elektryczny zespół trakcyjny serii ED74 to czteroczłonowa elektryczna jednostka pasażerska przystosowana do jazdy dwukierunkowej po torze o szerokości 1435mm. Zasilana jest z napowietrznej sieci trakcyjnej, napięciem 3kV. Energia pobierana jest poprzez dwa odbieraki prądu marki STEMMANN typu DSA 250.
Odbieraki prądu zamontowane są na członach skrajnych - silnikowych.

Kliknij aby powiększyć   Złożony odbierak prądu


W jednostce producent zastosował łącznie 5 wózków jezdnych przystosowanych do jazdy z prędkością 160km/h. Wózki napędowe znajdują się w członach skrajnych pod kabinami sterowniczymi. Nadwozie wsparte jest na nich za pośrednictwem sprężyn pneumatycznych i czopów skrętu, które przenoszą siłę pociągowa i hamulcową z wózków na nadwozie oraz umożliwiają obroty wózka zgodnie z kierunkiem torów.
Wózki toczne w ilości 3 sztuk znajdują się na łączeniach członów (wózki typu Jacobsa).

Kliknij aby powiększyć   Wózek napędowy

Kliknij aby powiększyć   Wózek toczny


Wszystkie wózki posiadają podwójne usprężynowanie:

a) Pierwszym stopniem usprężynowania są sprężyny metalowo-gumowe typu klinowego (wkładki amortyzacyjne) pomiędzy ramą wózka, a korpusami maźnic zestawów kołowych.
Po zewnętrznej stronie maźnic znajdują się szczotki osiowe typu FROST, które służą do przekazywania prądów powrotnych. Tor prądowy przepływa z urządzeń elektrycznych EZT przez szczotki osiowe na zestawy kołowe z ominięciem łożysk maźniczych.

Kliknij aby powiększyć    Upsprężynowanie 1-ego stopnia (opis na pow.)



b) Drugim stopniem usprężynowania są sprężyny pneumatyczne wspomaganie tłumikami (amortyzatorami) hydraulicznymi. Każdy wózek wyposażony jest w dwie takie sprężyny.

Kliknij aby powiększyć   Upsprężynowanie 2-ego stopnia - wózek toczny (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć   Upsprężynowanie 2-ego stopnia - wózek napędowy (opis na pow.)


Kliknij tutaj i zobacz więcej informacji o budowie wózków i sposobach oparcia nadwozia)


Każdy wózek napędowy omawianej jednostki wyposażony jest w dwa indywidualne zespoły napędowe.
Każdy zespół napędowy składa się z elektrycznego, asynchronicznego silnika trakcyjnego marki TSA, typ: TMF 59-39-4 o mocy 500kW, dwustopniowej przekładni głównej marki VOITH, typ: SZH595, wału drążonego z dwoma sprzęgłami podatnym z pakietami klinowych elementów gumowych oraz zestawu kołowego. Silniki trakcyjne są ustawione poprzecznie do ramy wózka - równolegle do osi zestawów kołowych.
Silniki trakcyjne chłodzone są za pośrednictwem powietrza wtłaczanego do nich z dachowych wentylatorów.

Kliknij aby powiększyć   Zespół napędowy (opis na pow.)


Kliknij aby powiększyć   Przyłącza elektryczne i pneumatyczne wózka



Każdy z silników posiada niezależną linię zasilania w postaci falownika trakcyjnego FT-500-3000 produkcji firmy MEDCOM Sp. z o.o.
Falowniki zainstalowane są po dwa wraz z rozdzielnicami WN, w członach skrajnych, w szafach WN. Szafy te mieszczą się w korytarzach między kabinami maszynistów, a przedziałem pasażerskim.

Kliknij aby powiększyć   Szafy aparatowe w korytarzu kabiny


Wybrane dane techniczne falownika FT-500-3000:
Napięcie wejściowe: 3000V DC
Napięcie pomocnicze: 24V DC
Moc znamionowa: 500kW
Chłodzenie: wymuszone - powietrzem

Każdy z falowników zasila jeden asynchroniczny, trójfazowy silnik trakcyjny. EZT Bydgostia przystosowany jest jazdy z prędkością 160km/h.

Kliknij aby powiększyć    Skrzynia z wyłącznikiem szybkim (WN)


Oprócz układu falowników MEDCOM wykonał również zastosowane w jednostce przetwornice statyczne, układ hamowania prądnicowego z możliwością rekuperacji energii do sieci lub na rezystory hamowania.
Każda silnik trakcyjny posiada indywidualny rezystor hamowania zainstalowany na dachu i chłodzony pędem powietrza.
Przetwornice statyczne służą do przetwarzania napięcia sieciowego na napięcie pokładowe 24V prądu stałego wykorzystywane do ładowania baterii akumulatorów i zasilania sieci pokładowej oraz napięcia pomocniczego 3x 400V prądu zmiennego.

Kliknij aby powiększyć    Zestawy oporników hamowania na dachu



Układ hamulcowy:
Wózki jezdne ED74 wyposażone są w elementy pneumatycznego układu hamulcowego marki KNORR - BREMSE. W jego skład wchodzą hamulce tarczowe.
Głównymi elementami hamulców tarczowych są tarcze hamulcowe (pierścienie cierne) zainstalowane po obu stronach tarcz kół jezdnych oraz mechanizmy zaciskowe szczęk, w których skład wchodzą cylindry pneumatyczne, szczęki z okładzinami ciernymi oraz zestaw dźwigni służących do odpowiedniego dociskania / odciągania okładzin do / od tarcz hamulcowych.

Kliknij aby powiększyć    Hamulec tarczowy (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Hamulec tarczowy z hamulcem post. (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Zbiorniki powietrzne w podwoziu

Kliknij aby powiększyć    Dane techniczne ukł. hamulcowego na pudle


Dokładne informacje na temat rodzajów hamulców i hamowania znajdują się tutaj...




Piasecznice:
Czyli urządzenia służące do posypywania piaskiem szyn w celu zmniejszenia ryzyka wpadnięcia zestawów kołowych w poślizg, jak również eliminowania już zaistniałego poślizgu. W skład piasecznic wchodzą zbiorniki na piasek, z których odpowiednio odchodzą rurki zakończone dyszami. Z dysz piasek wysypywany jest pod ciśnieniem bezpośrednio w miejsce styku obręczy kół jezdnych z główkami szyn. W wyniku tej operacji poprawiona jest przyczepność kół do szyn.
Zbiorniki na piasek przymocowane są po zewnętrznych stronach ram wózków (4 na każdy wózek). Od każdego z nich odchodzi rurka zakończona dyszą przy kole jezdnym i połączona z układem pneumatycznym

Kliknij aby powiększyć    Zbiornik na piasek




Ukrotnienie i sprzęgi:
Elektryczne zespoły trakcyjne serii ED74 przystosowane są do jazdy ukrotnionej i wyposażone są w samoczynne sprzęgi marki Dellner Coupler.

Kliknij aby powiększyć    Sprzęg Dellner Coupler (opis na powiększeniu)


Ten typ sprzęgu zapewnia jednocześnie połączenie mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne jednostek. Sprzęganie jednostek następuje samoczynnie przez dojechanie jednego pojazdu do drugiego bez konieczności użycia dodatkowych narzędzi, urządzeń. Każdy sprzęg składa się z wypustu stożkowego i gniazda dokładnie odpowiadającemu kształtem takiemu wypustowi . Dojeżdżając z prędkością nie przekraczającą 5km/h jednostką do drugiej jednostki następuje zetknięcie sprzęgów. Łącznik jednego sprzęgu wchodzi w gniazdo drugiego (sercówkę), a łącznik drugiego wchodzi w sercówkę pierwszego. Łączniki samoczynnie zaczepiają się w sercówkach poprzez mechanizm zaczepowy.
Po bokach głowicy sprzęgu znajdują się tak zwane klawiatury, które zapewniają pełne elektryczne połączenie między jednostkami.



Elektryczny zespół trakcyjny ED74 wyposażony został w system GPS. Dzięki niemu na bieżąco można kontrolować, gdzie w danej chwili znajduje się jednostka oraz co ciekawe jaki jest jej stan techniczny. System GPS połączony jest z centralnym układem sterującym i w każdej chwili serwis może drogą satelitarną zdiagnozować stan podzespołów oraz przyczynę ewentualnych usterek bez konieczności przebywania na pokładzie pojazdu.





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl