Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót
do menu

Modernizacje i przebudowy EZT:

Ogólny opis modernizacji EZT EN57 serii 2000
- Ogólne informacje o EZT
- Budowa jednostki
- Kabina i pulpit sterowniczy
- Dane techniczne


































1) Ogólne informacje o EZT:
W związku z koniecznością modernizacji taboru pasażerskiego w 2006 roku Pojazdy Szynowe PESA S.A. Holding, ZNTK Mińsk Mazowiecki S.A., NEWAG S.A. Nowy Sącz oraz REMTRAK Sp. z o. o. w Toruniu rozpoczęły modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 współfinansowaną ze środków finansowych Unii Europejskiej wg dokumentacji technicznej opracowanej przez IPS "Tabor" Poznań.

Kliknij aby powiększyć    EN57 2001 w Katowicach


Pierwsze trzy zmodernizowane jednostki przekazane zostały do eksploatacji w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych w Katowicach.
Pełnią tam służbę na liniach regionalnych jako pociągi typu "regio".
Obecnie jednostki serii 2000 można spotkać na terenie całego kraju kursujące na liniach obsługiwanych przez "Przewozy Regionalne" Spółka z o.o.




Do początku strony




2) Budowa jednostki:
Jednostki serii EN57 2001 pod względem budowy nie odbiegają znacząco od typowych EZT produkowanych w PAFAWAG-u. Zmieniono w nich wygląd ścian czołowych, kabinę maszynisty oraz zmodernizowano wnętrze. Pod względem podzespołów elektrycznych pozostał przestarzały na obecne czasy rozruch oporowy. Przetwornicę główną wirującą zastąpiono przetwornicą elektroniczną dającą napięcia 110V DC, 230V AC oraz 24V DC.
Na dachach pozostały niestosowane już na nowopowstających jednostkach pantografy nożycowe.

Kliknij aby powiększyć    Wnętrze jednostki

Kliknij aby powiększyć    Wnętrze jednostki pomniejszone kabiną WC


Zlikwidowano przedział służbowy za kabinami łącząc go z korytarzem wejściowym poprzez wyeliminowanie ściany oddzielającej. W pomieszczeniu tym zainstalowano rozkładane siedzenia oraz uchwyty do przewozu rowerów i nart. W związku z przyłączeniem przedziału do korytarza zlikwidowane zostały również ręcznie otwierane drzwi zewnętrzne.

Kliknij aby powiększyć    Przedział za kabiną


EZT EN57 serii 2000 przystosowano również dla potrzeb osób niepełnosprawnych stosując między innymi windy dla wózków inwalidzkich w drzwiach wejściowych oraz powiększone toalety wyposażone w system sygnalizacji dla inwalidów.

Kliknij aby powiększyć    Windy w wejściach

Kliknij aby powiększyć    Kabina WC


Omawiane składy wyposażone zostały w monitoring oraz system antywłamainiowy z detektorami ruchu. W każdej z jednostek zainstalowano 16 kamer, które nieprzerwanie monitorują wnętrze pojazdu, a specjalny rejestrator nagrywa obraz. Podgląd z kamer jest widoczny na ekranie w kabinie maszynisty.

Kliknij aby powiększyć    Ekran monitoringu w kabinie.


Do łączenia jednostek między sobą wykorzystuje się typowe sprzęgi Scharfenberga.

Kliknij aby powiększyć    EZT sprzęgnięte ze sobą


W wózkach jezdnych zastosowano zmianę w prowadzeniu i usprężynowaniu zestawów kołowych. Typowe prowadzenie widłowe i usprężynowanie poprzez sprężyny śrubowe i resory piórowe zastąpiono prowadzeniem kolumnowym ze stożkowymi sprężynami metalowo-gumowymi.
Rozwiązanie to znacząco wycisza i poprawia komfort jazdy.

Kliknij aby powiększyć    Prowadzenie kolumnowe i usprezynowani


W skład zespołów napędowych wchodzą analogicznie jak w jednostkach starszego typu szeregowe silniki trakcyjne, jednostopniowe przekładnie i zestawy kołowe.




Do początku strony




3) Kabina EZT:
W modernizowanych jednostkach EN57 fotel maszynisty zlokalizowano na osi pojazdu. W typowych EZT jest on po prawej stronie kabiny. Za fotelem znajdują się drzwi wejściowe z przedziału pasażerskiego, a przy prawej ścianie umieszczona została szafa aparatowa z aparaturą elektryczną.
W lewej ścianie kabiny wprowadzono jednoskrzydłowe drzwi wejściowe do kabiny.

Kliknij aby powiększyć    Kabina EZT EN57 2001 (widok ogólny)

Kliknij aby powiększyć    Pulpit pionowy (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Pulpit poziomy (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Amperomierze i woltomierze (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Sterownik informacji trasowej

Kliknij aby powiększyć    Nastawnik jazdy

Kliknij aby powiększyć    Kran hamulca Oerlikon i manometry (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Ekran monitoringu

Kliknij aby powiększyć    Sterownik monitoringu

Kliknij aby powiększyć    Prędkościomierz Hasler

Kliknij aby powiększyć    Pedały w podnóżku

Kliknij aby powiększyć    Fotel maszynisty



Powyższe fotografie przedstawiają pulpity jakie zastosowano w pierwszych egzemplarzach modernizowanych EZT EN57. W wyniku eksploatacji okazało się, że rozmeiszczenie elementów na pulpicie było po części bardzo nielogiczne i nieergonomiczne. W związku z tym faktem postanowiono wprowadzić zmiany w rozmieszczeniu podzespołów w kolejnych modernizowanych jednostkach.
Przede wszystkim przeniesiono na bok programator tablic kierunkowych, który umieszczony był na środku pulpitu i sprawiał wrażenie najważniejszego podzespołu dla jazdy. Zamiast niego na panelu czołowym zamieszczono zdecydowanie ważniejszą pdkładkę na rozkład jazdy. Również woltomierze i amperomierze zainstalowano na panelu bocznym nad nastawnikiem jazdy co jest zdecydownie lepszym rozwiązaniem gdyż wiążą się one własnie z nastawnikiem jazdy, a nie kranem hamulcowym.
Zmieniono również karygodnie usytuowany przycisk opuszczania odbieraków prądu. Umieszczony był on na jednej linii z przyciskiem czuwaka i dodatkowo był identyczny pod względem koloru i gabarytu, co powodowało częste pomyłki maszynistów, że zamiast kasować czuwak / SHP opuszczali pantografy. W jednej z jednostek widziałem nawet jak ten feralny przycisk maszynista zasłonił odciętym denkiem od butelki PET, żeby się nie mylić.
Nieznacznie obniżono prędkościomierz Hasler. Pozostał on jednaknadal w niekomfortowej dla maszynisty lokalizacji.

Oto zdjęcia udoskonalonej wersji pulpitu:

Kliknij aby powiększyć    Ogólny widok pulpitu

Kliknij aby powiększyć    Panel lewy (amperomierze, woltomierze i programator tablic)

Kliknij aby powiększyć    Część środkowa (opis zmian na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Część prawa




Do początku strony




5) Dane techniczne:
    - Producent: PAFAWAG Wrocław
    - Modernizacje: PESA S.A. / ZNTK Mińsk Maz. S.A. / NEWAG S.A / REMTRAK Sp. z o.o.
    - Lata modernizacji: od 2006
    - Układ członów: r + sa + r
    - Układ osi: 2'2' + Bo'Bo' + 2'2'
    - Rodzaj prądu: stały 3kV
    - Ilość pantografów: 2
    - Ilość kabin: 2
    - Ilość silników: 4
    - Moc silników: 4 x 145 kW
    - Moc ciągła: 580 kW
    - Rodzaj rozruchu: oporowy
    - Predkość maksymalna: 110 km/h
    - Oświetlenie: jarzeniowe
    - Drzwi: automatyczne przesuwne
    - Wykorzystanie: PKP "Przewozy Regionalne" Sp. z o. o.





Do początku strony



Powrót do menu tematu





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl