Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Elektryczne Zespoły Trakcyjne STADLER Flirt3

FLIRT3 to trzecia generacja rodziny pociągów Flirt. Rozwinięcie skrótu oznacza z niemieckiego: "Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug", a z angielskiego "Fast Light Innovative Regional Train", czyli w tłumaczeniu "Szybki, Lekki, Innowacyjny Pociąg Regionalny".
Omawiane jednostki cechuje pełna zgodność z wymaganiami TSI. Ich nadwozie ma konstrukcję aluminiową zgodną z kategorią P-II wg EN 12663 oraz normą zderzeniową EN 15227.
Pojazdy te STADLER oferuje w wersji elektrycznej, spalinowej oraz hybrydowej w wersjach od dwu do ośmioczłonowej.

Poniżej zdjęcia EZT Flirt3 dla Regio DB oraz kolei w Serbii.

Kliknij aby powiększyć  

Kliknij aby powiększyć  

Kliknij aby powiększyć  



Kliknij aby powiększyć  

Kliknij aby powiększyć  

Kliknij aby powiększyć  

Kliknij aby powiększyć  



W Polsce jednostki serii Flirt3 eksploatowane są przez dwóch operatorów kolejowych.
Pierwsze jednostki dwuczłonowe typu L-4268 zostały dostarczone dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w ilości 20 sztuk z 15-to letnim okresem utrzymania w ramach zaplecza technicznego wybudowanego specjalnie dla ŁKA. Obsługują one połączenia w ramach rozkładu ŁKA.
Pojazdy te wyprodukowane zostały w polskim oddziale Stadlera w Siedlcach. Łódzkie pojazdy wyposażone są fabrycznie w system ETCS poziomu 2 oraz wymagane polskimi przepisami systemy CA i SHP. Na czołach zabudowane są sprzęgi samoczynne.
Łódzkie Flirty przystosowane są do jazdy po torze o szerokości normalnej 1435 mm z prędkością maksymalna 160 km/h. Przystosowane są do zasilania napięciem trakcyjnym 3 kV prądu stałego. Możliwa jest jazda wielokrotna do trzech jednostek.
Całkowita długość jednostki wynosi 45700 mm, szerokość 2820 mm i wysokość 4120 mm, a masa własna 90 t.

Kliknij aby powiększyć   Flirt3 0, ŁKA


Do wnętrza pojazdu prowadzi łącznie 8 dwuskrzydłowych, napędzanych elektrycznie drzwi pasażerskich - po cztery na stronę (2 / człon) o prześwicie 1300 mm. Drzwi wyposażone są wysuwne stopnie ułatwiające wymianę pasażerską na liniach kolejowych z niskimi peronami.

Kliknij aby powiększyć   Drzwi pasażerskie


Każdy z pojazdów oferuje wiele udogodnień dla podróżnych, takich jak biletomaty, klimatyzacja, stojaki na rowery czy gniazdka elektryczne pod fotelami. Wnętrze pojazdu jest monitorowane cyfrowymi kamerami oraz wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej wizualnej i głosowej.
Łączna ilość miejsc w jednostce to 254 w tym 120 siedzących. Wnętrze pasażerskie jest w pełni klimatyzowane z automatyczną regulacją temperatury.
Wnętrze pociągów jest jednoprzestrzenne z dużym udziałem niskiej podłogi na wysokości 780 mm powyżej główki szyny. Podłoga wysoka (nad wózkami skrajnymi) przebiega na poziomie 1180 mm.

Poniżej zamieszczam kilka zdjęć z wnętrza pojazdu.

Kliknij aby powiększyć     Kliknij aby powiększyć     Kliknij aby powiększyć    

Kliknij aby powiększyć     Kliknij aby powiększyć     Kliknij aby powiększyć  
Przestrzeń pasażerska


Flirt3 to również nowoczesna, klimatyzowana kabina maszynisty z ergonomicznym pulpitem sterowniczym.

Kliknij aby powiększyć   Pulpit maszynisty


Pudła pojazdu oparte są na trzech wózkach dwuosiowych. Wózki skrajne to wózki napędne z indywidualnym napędem osi. Na łączeniach członów znajduje się wózek dwuosiowy toczny typu Jacobsa. Układ osi: Bo'2'Bo'. Rozstaw osi w wózku napędnym wynosi 2500 mm, a tocznym 2700 mm. Średnica nowych kół wynosi 920 mm.
Wszystkie wózki posiadają drugi stopień usprężynowania z zastosowaniem sprężyn pneumatycznych. W wózkach napędnych zastosowana jest jedna para poduszek powietrznych, a wózku tocznym dwie pary. Pierwszy stopień usprężynowania realizują sprężyny śrubowe, a prowadzenie zestawów kołowych realizowane jest w układzie wahaczowym.

Kliknij aby powiększyć   Wózek napędny

Kliknij aby powiększyć   II st. upsręż. i tłumiki drgań - wózek toczny


Napęd jednostki realizują elektryczne silniki trakcyjne asynchroniczne o mocy 350kW co daje łączna moc pojazdu 1400kW.
Falowniki zasilane są z przekształtników trakcyjnych firmy ABB wykonanych w technologii IGBT i chłodzonych cieczą.
Nowoczesny system sterowania umożliwia energooszczędnną jazdę oraz pełną diagnostykę pracy podzespołów pojazdu.
Zastosowano układ hamulcowy z systemem hamulca DAKO i hamulcami tarczowymi - pierścienie cierne zamontowane na kołach jezdnych. Możliwość hamowania hamulcem pneumatycznym typu pośredniego (zespolonym), elektropneumatycznym oraz elektrodynamicznym z funkcją rekuperacji energii. Hamulce EP i ED współdziałają ze sobą automatycznie wg aktualnie zadanej siły hamującej (tzw. funkcja blendingu hamulca). Układ hamulcowy wyposażony jest w system samoczynnej regulacji siły hamowania względem aktualnego obciążenia pojazdu

Kliknij aby powiększyć   Wybrane oznaczenia na pudle




Drugie zamówienie w Polsce jakie otrzymał Stadler to ośmioczłonowe jednostki dla PKP INTERCITY S.A. zamówione w ilości 20 sztuk do obsługi połączeń między regionalnych z prędkością maksymalną do 160 km/h oraz 15-to letnim okresem utrzymania przez producenta. Pojazdy te produkowane były w Siedlcach w konsorcjum firm STADLER-NEWAG. Nowosądecka firma dostarczała do pojazdów komponenty wyposażenia wnętrza, zaprojektowany przez siebie kompletny system informacji pasażerskiej i monitoringu zgodny z wymaganiami TSI PRM oraz brała udział w montażu pojazdów.
Flirty PKP IC posiadają oznaczenie kolejowe ED160. 8 sierpnia odbyła się oficjalna prezentacja jednej z jednostek na stacji Katowice.

Kliknij aby powiększyć   ED160-005 (Gdańsk Główny)


Omawiane pojazdy są pojazdami wysokopodłogowymi (podłoga na jednakowym poziomie na całej długości składu - 1180 mm ponad pgs.). Do każdego członu prowadzą drzwi zewnętrzne jednoskrzydłowe o prześwicie 940 mm i wyposażone w automatycznie wysuwane stopnie. Całkowita długosć pojazdu wynosi 152900 mm, szerokość:" 2820 mm i wysokość 4120 mm.

Kliknij aby powiększyć   Drzwi zewnętrzne i wysunięty stopień


Wnętrze pojazdu jest w pełni klimatyzowane, podzielone jest na przedziały z automatycznie rozsuwanymi drzwiami.
Każdy z pojazdów wyposażony jest również w część barową dla pasażerów oraz przedział konduktorski i socjalny dla obsługi pociągu.
W klasie drugiej znajdują się 294 miejsca siedzące w układzie 2+2. W klasie pierwszej natomiast jest ich 60 w układzie 1+2. Fotele wyposażone są w rozkładane stoliki, podnóżki, pojemniki na prasę, gniazdka elektryczne, wieszaki oraz posiadają regulację kąta oparcia. Dodatkowe miejsca siedzące znajdują się w członie barowym - 8 miejsc oraz siedzenia składane w składzie w ilości 6 sztuk.

Pojazd przystosowany jest do transportu 424 pasażerów stojących (przy przeliczniku 4 os. / m2) w tym 102 osoby w klasie pierwszej, 278 osób w kasie drugiej oraz 44 osoby w członie restauracyjnym. w wagonie barowym.
Pojazdy wyposażone sa w nowoczesny system informacji pasażerskiej w postaci tablic LED oraz monitorów LCD, zapowadania głosowego oraz system monitoringu wnetrza w technologii cyfrowej i jakości obrazu HD.

Kliknij aby powiększyć   Wnętrze - klasa 1

Kliknij aby powiększyć   Wnętrze - klasa 2

Kliknij aby powiększyć   Drzwi wewnętrzne automat. - przedział

Kliknij aby powiększyć   Drzwi wewnętrzne automat. - przejście międzyczł.

Kliknij aby powiększyć   Fotele pasażerskie

Kliknij aby powiększyć   Rozkładany stolik fotela

Kliknij aby powiększyć   Gniazdka elektryczne pod fotelami

Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć  
Śmietniczka pod fotelami



Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć  
Stoliki z rozkładanymi blatami i śmietniczką


Kliknij aby powiększyć   Regał bagażowy

Kliknij aby powiększyć   Przedział barowy


Kliknij aby powiększyć   Korytarz przy przedziałach obsługi

Kliknij aby powiększyć   Przedział konduktorski

Kliknij aby powiększyć   Przedział socjalny z leżankami

Kliknij aby powiększyć   Toaleta przedziału socjalnego (dla obsługi)


Nad fotelami zamontowane są półki bagażowe ze zintegrowanym oświetleniem kierunkowym. Pod półkami zamontowane są wyświetlacze systemu rezerwacji miejsc.
Oświetlenie wnętrza realizują dwie linie świetlne wykonane w technologii LED.
Okna boczne wyposażone są w rolety przeciwsłoneczne.

Kliknij aby powiększyć   Oświetlenie główne, punktowe i klimatyzacja

Kliknij aby powiększyć   Wyświetlacz rezerwacyjny


Pojazdy przystosowane są do transportu osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Kliknij aby powiększyć   Toaleta TSI PRM

Kliknij aby powiększyć   Toaleta mała

Kliknij aby powiększyć   Windy dla wózków

Kliknij aby powiększyć   Przestrzeń do transportu rowerów


Jednostki ED160 wysposażone są w system ETCS poziomu 2 oraz układy CA i SHP.
Na czołach znajduja sie nowoczesne, kliamtyzowane kabiny maszynistów z ergonomicznymi pulpitami sterowniczymi. Pomiędzy kabinami, a przedziałem pasażerskim znajdują się przedziały z aparaturą. Okna boczne kabiny wyposażone są w pneumatycznie rozkładne lusterka wsteczne z funkcją samoczynnego zamykania po ruszeniu oraz otwierania przy zatrzymywaniu.

Kliknij aby powiększyć   Pulpit maszynisty

Kliknij aby powiększyć   Wskazanie prędkości - 160 km/h

Kliknij aby powiększyć   Widok przez szybę przednią

Kliknij aby powiększyć   Przedział szaf aparatowych za kabiną


Długość pojazdu wynosi 152 m, a jego masa własna 252 t. Masa brutto to 279,5 t. Jednostki przystosowane są do jazdy wielokrotnej do dwóch pojazdów.

Kliknij aby powiększyć   Sprzęg automatyczny i absorbery energii zderzeniowej


Pudła pojazdu oparte są na dziesięciu wózkach dwuosiowych przystosowanych do jazdy po torze o szerokości normalnej 1435 mm. Wózki skrajne to wózki napędne z indywidualnym napędem osi - rozstaw osi 2500 mm. Średnica kół nowych w wózkach napędnych wynosi 920 mm. Na łączeniach członów znajdują się wózki dwuosiowe toczne typu Jacobsa o rozstawie osi 2700 mm i średnicy nowego koła 760 mm. W środku długości jednostki pudła podparte są dwoma klasycznymi wózkami tocznymi o rozstawie osi 3500 mm i średnicy kół 920 mm. W tych ostatnich tarcze hamulcowe zabudowane sa na osiach zestawów kołowych, a nie jak w pozostałych wózkach w postaci pierścini ciernych na tarczach kół jezdnych. Dodatkowo te dwa wózki toczne środkowe wyposażone są w szynowe hamulce elektroamgnetyczne.
Powyższy układ powoduje, że ejdnostka Flirt ED160 składa się z dwóch czteroczłonowych sekcji sprzęgniętych ze sobą tyłami - układ osi: Bo'2'2'2'2'+2'2'2'2'Bo'.

Wszystkie wózki posiadają drugi stopień usprężynowania z zastosowaniem sprężyn pneumatycznych. W wózkach napędnych zastosowana jest jedna para poduszek powietrznych, a wózku tocznym dwie pary. Pierwszy stopień usprężynowania realizują sprężyny śrubowe, a prowadzenie zestawów kołowych realizowane jest w układzie wahaczowym.

Kliknij aby powiększyć   Wózek napędny

Kliknij aby powiększyć   Zespół napędowy i hamulce tarczowe na kołach

Kliknij aby powiększyć   Wózek toczny Jacobsa

Kliknij aby powiększyć   Wózek toczny Jacobsa i hamulce tarczowe na kołach

Kliknij aby powiększyć   Klasyczne wózki toczne w środku długości pojazdu

Kliknij aby powiększyć   Tarcze hamulcowe na osi klasyczn. wózk. toczn.


Pojazdy wyposażone są w system hamulca pneumatycznego DAKO z hamulcami tarczowymi. Flirty3 maja możliwość hamowania hamulcem pneumatycznym zespolonym, hamulecem elektropneuamtycznym oraz hamulecem elektrodynaminczym z możliwością rekuperacji energii oraz tzw. funkcją blendingu czyli współdziałania hamulca ED z hamulcem elektropneumatycznym.
Omawiane jednostki jak było wspomniane wyposażone są również w hamulce elektromagnetyczne szynowe.
Układy ważące układu hamulcowego dostosowują automatycznie siłę hamowania do aktualnego obciążania pojazdu.


Napęd jednostek ED160 realizują 4 silniki trakcyjne o mocy 500 kW każdy. Łączna moc pojazdu wynosi 2000 kW (moc chwilowa 3000 kW).
Przeniesienie napędu z silnika na zestaw kołowy realizowane jest poprzez dwustopniową przekładnię oraz zespół wału drążonego i sprzęgieł podatnych z pakietami elementów metalowo - gumowych klinowych.

Kliknij aby powiększyć   Zespół napędowy w wózku


Silniki trakcyjne zasilane sa przez przetwornice trakcyjne (falowniki) firmy ABB chłodzone cieczą zabudowane w przedziałach aparatowych za kabinami. Układ chłodzenia falowników oraz sprężarki układu pneumatycznego znajdują się na dachach członów skrajnych.


Każda jednostka wyposażona jest w dwa połówkowe odbieraki prądu.

Kliknij aby powiększyć   Odbierak prądu

Kliknij aby powiększyć   Podgląd z kamery pantografu na pulpicie


Kliknij aby powiększyć   Połączenia międzyczłonowe


Poniższe fotografie przedstawiają głowne opisy techniczne na pudłach pojazdu:

Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć  
Wybrane opisy na pudle






Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl