Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót
do menu

Elektryczne zespoły trakcyjne produkcji PAFAWAG:

Hamowanie:

Elektryczne zespoły trakcyjne posiadają hamulec pneumatyczny i elektropneumatyczny oraz hamulec ręczny.

a) Hamulec pneumatyczny i elektropneumatyczny:
Pierwsze jednostki EZT mają zainstalowane zawory (krany) hamulcowe marki Knorr natomiast w później produkowanych instalowano już zawory (krany) hamulcowe marki Oerlikon takie jak w elektrowozach. Obecnie w EZT posiadających hamulce Knorr'a wymienia się je na krany Oerlikon.

Kliknij aby powiększyć    Zawór hamulca (Knorr)

Kliknij aby powiększyć    Zawór hamulca (Oerlikon)


Zawór (kran) hamulca Oerlikon'a ma 7 pozycji (opis od prawej do lewej):
1. luzowanie EP (EP - elektropneumatyczne),
2. jazda
3. hamowanie EP
4. luzowanie pneumatyczne i jazda
5. odcięcie
6. hamowanie stopniowe lub nagłe
7. trakcja ukrotniona (można przestawić w to położenie po zwolnieniu blokady)


  Blokada na rękojeści kranu hamulcowego


b) Hamulec ręczny (awaryjny) - służy do nagłego zatrzymania jednostki w przypadku awarii służbowego hamowania. Jest również wykorzystywany w celu umiejscowienia jednostki na czas postoju.
Koło hamulca ręcznego znajduje się w lewej części kabiny maszynisty w pionowej ścianie blatu pulpitu.

Kliknij aby powiększyć    Hamulec ręczny

W jednostkach serii ED72/73 na pulpicie zainstalowana została rączka hamulca bezpieczeństwa, która działa analogicznie do hamulca bezpieczeństwa w przedziałach pasażerskich. Po pociągnięciu za rączkę załącza się nagłe hamowanie pociągu, gdyż przewód główny układu hamulcowego zostaje wtedy połączony z atmosferą (klapa Ackermana).

Kliknij aby powiększyć    Rączka hamulca bezp. (tylko w EN57 pow. 1900 i ED72/73)



Przy hamowaniu nastawnik jazdy powinien być ustawiony na pozycji początkowej - 0 (jazda bez poboru prądu).
W przypadku gdy hamowanie będzie przeprowadzone podczas pracy silników trakcyjnych po wzroście ciśnienia w cylindrze hamulcowym zadziała wyłącznik ciśnieniowy i rozłączy rozrząd, którego ponowne uruchomienie będzie możliwe dopiero po opadnięciu ciśnienia i zejściu nastawnikiem jazdy do pozycji początkowej 0.


Dokładne informacje na temat rodzajów hamulców i hamowania znajdują się tutaj...


W przedziałach pasażerskich, jak również w przedsionkach znajdują się ręczne hamulce bezpieczeństwa. Pociągnięcie za rączkę hamulca spowoduje zahamowanie składu, a nieuzasadnione użycie hamulca jest karane.

Kliknij aby powiększyć    Hamulec bezpieczeństwa


W rejonie hamulca bezpieczeństwa znajduje się tak zwana klapa Ackermana, czyli urządzenie układu pneumatycznego, połączone mechanicznie z dźwignią hamulca bezpieczeństwa i pneumatycznie z przewodem głównym. Po pociągnięciu za rączkę hamulca odpowiednie cięgła / dźwignie powodują zadziałanie zaworu klapy Ackermana w wyniku czego następuje połączenie przewodu głównego z atmosferą, czego skutkiem jest hamowanie nagłe jednostki (zobacz opis hamowania).

Kliknij aby powiększyć    Zawór - klapa Ackermana




Manometry:
Są to urządzenia wskaźnikowe, które pokazują ciśnienie w danym urządzeniu.
Elektryczne zespoły trakcyjne eksploatowane na PKP posiadają trzy manometry zainstalowane na pulpicie.

- Manometr cylindra hamulcowego - wskazuje ciśnienie jakie panuje w cylindrze hamulcowym - stopień dociśnięcia hamulców
(w czasie jazdy powinien wskazywać: 0 MPa)
- Manometr przewodu głównego - wskazuje ciśnienie jakie panuje w przewodzie głównym, czyli głównym przewodzie hamulcowym
(w czasie jazdy powinien wskazywać: 0,5 MPa)
- Manometr zbiornika główngo - wskazuje ciśnienie jakie panuje w zbiorniku głównym, czyli zbiorniku, w którym znajduje się sprężone powietrze nabite przez sprężarkę
(w czasie jazdy powinien wskazywac:0,7 - 0,8 MPa)

  Manometry (opis na powiększeniu)


Sprężarka:
Każda jednostka EZT posiada sprężarkę która nabija powietrze do zbiorników głównych umieszczonych w pod członami rozrządczymi. Ze zbiorników, poprzez układ pneumatyczny sprężone powietrze jest tłoczone lub wypuszczane do / z cylindrów hamulcowych.

Kliknij aby powiększyć   Zbiorniki główne (150l każdy)


Jeżeli ciśnienie w zbiorniku głównym spadnie poniżej określonej wartości sprężarka załączy się automatycznie i nabije ciśnienie do określonej wartości. Aby się uruchamiała musi być załączona przełącznikiem na pulpicie w kabinie.

Sprężarka umieszczona jest pod członem rozrządczym "a" i zasilana jest napięciem 110V z przetwornicy głównej.

Kliknij aby powiększyć   Sprężarka główna


Oprócz sprężarki głównej, w EZT znajduje się również sprężarka pomocnicza pantografów, która służy do nabijania powietrza wykorzystywanego do podnoszenia odbieraków prądu.





Cylinder hamulcowy to element układu hamowania pneumatycznego, do którego odpowiednio jest wtłaczane / wypuszczane powietrze podczas czynności hamowania. W cylindrze znajduje się tłoczysko, które pod wpływem napierającego powietrza jest wypychane.
Tłoczysko jest połączone poprzez układ siłowych przekładni dźwigniowych i cięgieł z klockami hamulcowymi, czyli elementami, które dociskane są płaszczyzn tocznych zestawów kołowych tworząc tym samym siłę hamującą (opór ruchu).
W członie rozrządczym znajduje się jeden cylinder hamulcowy. Dwa cylindry są natomiast w członie silnikowym.

Kliknij aby powiększyć    Cylinder hamulcowy (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Klocek hamulcowy jednowstawkowy (opis na powiększeniu)


W EZT oprócz hamulca pneumatycznego zastosowany jest również hamulec elektropneumatyczny. W związku z tym pod członami znajdują się zawory rozrządcze, które poprzez sterowanie elektryczne odpowiednio sterują ciśnieniem w hamulcach, co pozwala na uruchomienie hamulców we wszystkich wózkach, w tym samym czasie, a nie jak to ma miejsce w przypadku hamulca pneumatycznego, że im dalszy hamulec tym później reaguje (zgodnie z przebiegiem wzrostu ciśnienia).

Kliknij aby powiększyć   Zawór rozrządczy hamulca Oerlikon'a członu rozrządczego


Sterowanie hamowaniem odbywa się ręcznie za pośrednictwem zaworu hamulcowego, który znajduje się w kabinie maszynisty.


Dokładne informacje na temat rodzajów hamulców i hamowania znajdują się tutaj...





Do początku strony



Powrót do menu tematu





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl