Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót
do menu

Elektryczne zespoły trakcyjne produkcji PAFAWAG:

Ukrotnienie i sprzęgi:

Omawiane jednostki trakcyjne mogą być prowadzone w jeździe ukrotnionej, czyli kilka jednostek może być sprzęgniętych ze sobą w celu na przykład zwiększenia pojemności pociągu. Pierwsza jednostka jest w takim przypadku jednostką sterowniczą, a pozostałe jednostki są sterowane.
Do połączenia EZT w trakcję ukrotnioną służą sprzęgi typu Scharfenberga.

Kliknij aby powiększyć    Sprzęg Scharfenberga (opis na powiększeniu)


Zaletą sprzegów Scharfenberga jest ich samoczynnosć. Umożliwiają one sprzęganie jednostek bez konieczności użycia żadnych dodatkowych narzędzi, urządzeń.
Każdy sprzęg składa się z wypustu stożkowego i gniazda dokładnie odpowiadającemu kształtem takiemu wypustowi .
Dojeżdżając z prędkością nie przekraczającą 5km/h jednostką do drugiej jednostki następuje zetknięcie sprzęgów. Łącznik jednego sprzęgu wchodzi w gniazdo drugiego (sercówkę), a łącznik drugiego wchodzi w sercówkę pierwszego. Łączniki samoczynnie zaczepiają się w sercówkach poprzez mechanizm zaczepowy.

Ponad głowicą sprzęgu znajduje się tak zwana klawiatura, która zapewnia pełne elektryczne połączenie między jednostkami.

Kliknij aby powiększyć    Głowica sprzęgu (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Mechanizm zaczepowy (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Pedał do rozłączania sprzęgów w podnóżku EN57-2001

 Klawiatura sprzęgu


Sprzegi Scharfenberga zapewniają jednocześnie połączenie mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne jednostek. Jednak dla pewności oprócz połączania sprzęgowego jednostki łączy się dodatkowo przewodami pneumatycznymi (przewód zasilający - żółty i przewód hamulcowy - czerwony).

Kliknij aby powiększyć    Dwie jednostki sprzęgnięte ze sobą

Pod sprzęgiem zainstalowane są zgarniacze do odśnieżania szlaku. Poniższe fotografie przedstawiają dwa rodzaje zgarniaczy jakie można spotkać w omawianych typach EZT:

Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć  
Zgarniacze szynowe




Ponieważ elektryczne zespoły trakcyjne to jednostki wieloczłonowe, również na łączeniu członów muszą być zastosowane sprzęgi.
W połączeniach międzyczłonowych stosowane są tak zwane sprzęgi krótkie oraz po bokach specjalne urządzenia zderzakowe.

Kliknij aby powiększyć   
Sprzęg krótki, urządzenia zderzakowe
i połączenia pneumatyczne






Do początku strony



Powrót do menu tematu





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl