Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót
do menu

Elektryczne zespoły trakcyjne produkcji PAFAWAG:

Wózki jezdne:

Elektryczne Zespoły trakcyjne posiadają dwa rodzaje wózków jezdnych: wózki toczne i wózki napędowe.
Wózki jezdne zbudowane są z trzech zasadniczych części: dwóch podłużnic, belki bujakowej oraz poprzecznic zwanych czołownicami.

Wózki toczne znajdują się pod członami rozrządczymi. Ich koła jezdne nie są napędzane w związku z czym toczą się swobodnie po szynach (nie posiadają zespołów napędowych).

Wózki napędowe znajdują się pod członami silnikowymi i wyposażone są w zespoły napędowe (po dwa na wózek).


Rozmieszczenie wózków jezdnych pod EZT

Kliknij aby powiększyć    Wózek toczny


Wózki jezdne zamocowane są obrotowo do ostoi pudła członów EZT. Wszystkie wózki posiadają podwójne usprężynowanie i wyposażone są w elementy układu hamulcowego.
Elementami łączącymi ramę wózka jezdnego z pudłem są belka bujakowa i czop skrętu.
Czop skrętu umożliwia obracanie się wózka w płaszczyźnie poziomej zgodnie z kierunkiem toru, po którym toczą się koła jezdne oraz służy do przenoszenia sił trakcyjnych z wózka na pudło. Czop przymocowany jest na stałe do ostoi i osadzony w gnieździe czopa skrętu, które znajduje się w belce bujakowej.

Elektryczne zespoły trakcyjne produkowane przez PAFAWAG mają dwustopniowe usprężynowanie w wózkach. Na obu końcach belki bujakowej pomiędzy nią, a wanną bujakową znajdują się sprężyny śrubowe. Wanny bujakowe natomiast podwieszone są na wieszakach do podłużnic ramy wózka. Działanie sprężyn jest wspomagane amortyzatorami hydraulicznymi.
Opisane powyżej rozwiązanie jest drugim stopniem usprężynowania

Kliknij aby powiększyć    II stopień usprężynowania (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć    Tłumik (amortyzator) hydrauliczny


Pierwszym stopniem usprężynowania jest sprężyste zamocowanie zestawów kołowych, których prowadzenie w omawianych EZT realizowane jest systemem widłowym za pośrednictwem wideł maźniczych.
Maźnice osi jezdnych, w których znajdują się łożyska toczne są przymocowane do resorów piórowych i poruszają się w widłach maźniczych (ruchy pionowe). Końce sprężyn stalowych piórowych (resorów) oparte są natomiast na sprężynach śrubowych, które dodatkowo uleastyczniają ten więz spreżysty.
Poniższe fotografie przedstawiają usprężynowanie zestawów kołowych:

Kliknij aby powiększyć    Prowadzenie widłowe i uspręzynowanie (opis na pow.)


W modernizowanych EZT niekorzystne prowadzenie widłowe i usprężynowanie resorami piórowymi zastępuje się prowadzeniem kolumnowym z usprężynowaniem sprężynami metalowo-gumowymi.

Kliknij aby powiększyć    Prowadzenie kolumnowe i usprężynowanie (opis na pow.)


Przez zastosowanie podwójnego usprężynowania wpływa się na "miękką" jazdę po torze oraz poprawienie parametrów jednych. Pudło wagonu jest odresorowane od ramy wózka, a rama wózka jest odresorowana od zestawów kołowych.

Więcej informacji na temat budowy wózków, zestawów kołowych, usprężynowania można znaleźć tutaj




Jak było wspomniane wcześniej, w wózkach znajdują się również elementy układu hamulcowego.
W skład układu hamulcowego w wózku wchodzą klocki hamulcowe jednowstawkowe, składające się ze wstawek ciernych i obsad wstawek oraz przekładnie hamulcowe.
Klocki hamulcowe dociskane są do płaszczyzn tocznych kół jezdnych podczas hamowania za pośrednictwem układu dźwigniowych przekładni siłowych i cięgieł, które są połączone z siłownikami (cylindrami) hamulcowymi, znajdującymi się pod członami.

Kliknij aby powiększyć    Klocek hamulcowy jednowstawkowy (opis na powiększeniu)





Do początku strony



Powrót do menu tematu





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl