Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót
do menu

Elektryczne zespoły trakcyjne produkcji PAFAWAG:

Zespoły napędowe:

W skład zespołu napędowego elektrycznych zespołów trakcyjnych wchodzą silniki trakcyjne szeregowe prądu stałego połączone przekładniami zębatymi z zestawami kołowymi.
W omawianych EZT zastosowane jest zawieszenie silników w systemie tramwajowym.

Kliknij aby powiększyć    Zespół napędowy - EN71 (opis na powiększeniu)


Zespoły napędowe mocowane są w wózkach napędowych EZT po 2 na wózek.

W zespołach trakcyjnych trójczłonowych (np. EN57) człon środkowy jest członem silnikowym opartym na dwóch wózkach napędowych, w związku z czym występują w nich w sumie 4 zespoły napędowe (po 2 na wózek).

W zespołach trakcyjnych czteroczłonowych (np. EN71, ED72/73) występują dwa człony silnikowe. Są to człony 2 i 3. Każdy z nich oparty jest na dwóch wózkach napędowych, czyli w sumie występują cztery wózki napędowe w których jest w sumie 8 zespołów napędowych po (2 na wózek).



Silniki trakcyjne są elektrycznie łączone w grupy w zależności od faz rozruchu (opis rozruchu w dalszej części).

Elektryczny Zespół Trakcyjny czterosilnikowy - trójczłonowy (np. EN57):
Ma dwie grupy silników w każdej po dwa silniki połączone ze sobą szeregowo.
Grupy te mogą być łączone szeregowo lub równolegle.


Schemat połączeń sliników EZT czterosilnikowego.


Elektryczny Zespół Trakcyjny ośmiosilnikowy - czteroczłonowy (np. serii EN71)
W EZT ośmiosilnikowych sytuacja wygląda dokładnie tak jak w czterosilnikowych tylko z ukrotnieniem na drugi człon, gdyż obydwa człony posiadają po cztery silniki trakcyjne.


Schemat połączeń silników EZT ośmiosilnikowego.



Silniki trakcyjne w EZT są mocowane w wózkach napędowych w systemie tramwajowym "za nos", czyli z jednej strony przymocowane są do ramy wózka, a z drugiej wsparte są poprzez łożyska na osi zestawu kołowego. Taki sposób zawieszania silników trakcyjnych jest niekorzystny, gdyż w wyniku tego, że połowa ich masy spoczywa na osi, ich ciężar wraz z wibracjami powodowanymi pracą są przenoszone na oś i przez koła na szyny (silnik jest częściowo odsprężynowany).





Schemat rozprowadzenia powietrza do chłodzenia silników



Oprócz silników chłodzone są również urządzenia WN znajdujące się w skrzyniach pod podłogą członu silnikowego. Chłodzenie odbywa się analogicznie do chłodzenia silników z tą różnicą, że pod korytarzem drzwiowym zainstalowany jest elektryczny wentylator ssąco-tłoczący, który zasysa powietrze poprzez kanał pionowy z żaluzji nawiewowej, a następnie tłoczy je do szaf aparatowych znajdujących się pod podwoziem tuż obok wentylatora.

Kliknij aby powiększyć    Kanał powietrzny łączący żaluzję z wentylatorem

Kliknij aby powiększyć    Wentylator ssąco-tłoczący (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Szafy WN pod podłogą członu silnikowego

Kliknij aby powiększyć    Jedna z szaf WN



Schemat chłodzenia szaf WN



Na okres zimy, kraty żaluzji nawiewowych przysłania się wkładkami, aby podczas opadów nie były zasysane płatki śniegu, które po dostaniu się do wnętrza silników doprowadziłyby do ich uszkodzenia.
Poniższa fotografia przedstawia przysłoniętą żaluzję nawiewową:

Kliknij aby powiększyć    Przysłona na żaluzji nawiewowej




Kliknij tutaj i przejdź do działu opisującego najpopularniejsze zespoły napędowe.





Do początku strony



Powrót do menu tematu





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl