Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu Incentro AT 6/5L

Historia
Budowa wagonu
Rozruch i hamowanie
Wnętrze wagonu
Dane teczniczne




























Historia:

Wagony Incentro zostały zaprojketowane i wyprodukowane przez zakłady ADtranz dla francuskiego miasta Nantes.
Stało się tak na skutek decyzji o rowoju sieci tramwajowej w tym mieście, gdyż uznano tramwaje za najlepsze rozwiązanie komunikacyjne.
Od miasta Nantes w latach 80 rozpoczął się w Francji nurt odrodzenia sieci tramwajowych.

 Godło miasta Nantes


Powiększanie się sieci tramwajowej wymusiło zakupienie nowego taboru. Wybór padł właśnie na firmę ADtranz i jej nowoczesnene wagony Incentro.




  Incentro AT 6/5L


  Incentro w hali zajezdni


  Kratownica pudła Incentro





Do początku strony



Powrót





Budowa wagonu:

Tramwaj Incentro to pięcioczłonowy wagon w pełni niskopodłogowy przystosowany do jazdy dwukierunkowej (2 kabiny). Zawieszony jest na trzech wózkach jezdnych. Wózki zamontowane są nieobroto pod pierwszym, trzecim i piątym członem. Człon drugi i czwarty wisi w powietrzu zawieszony skrajnie na przegubach sąsiednich członów. Pierwszy i ostani wózek są wózkami napędnymi natomiast wózek środkowy jest wózkiem tocznym. Średnica kół jezdnych wynosi (nowe/ zużyte) 660 / 580.


 
Schemat wagonu Incentro



  Wózek toczny


  Wózek napędny (opis na powiększeniu)


Silniki trakcyjne wykorzystane w wagonie Incentro to silniki asynchroniczne, trójfazowe (380V), czyli takie w których prędkość obrotowa wirnika jest mniejsza od prędkości obrotowej strumienia magnetycznego stojana. Silniki chłodzone są wodą, a w związku z zastosowaniem niskiej podłogi na całej długości wagonu umieszczone są w skrzyniach podsiedzeniowych co nie powoduje konieczności podnoszenia podłogi w przejściach jednak wymusza zastosowanie większej ilości mniejszych siników. Każdy z silników napędza jedno koło dlatego w każdym wózku napędnym znajdują sie po 4 silniki, a koła jezdne nie są połączone osiami. Łącznie wagon Incentro posiada 8 silników trakcyjnych o mocy 45kW każdy, co daje łączną moc wagonu 360kW (486KM).


  Układ skrzyni podsiedzeniowych nad wózkiem napędnym


Aparatura elektryczna i wentylacyjno - grzewcza i klimatyzacyjna wagonu umieszczona jest w skrzyniach na dachu co również sprawiło możliwość obniżenia podłogi na całej długości. Każdy z silników zasilany jest z osobnej przetwornicy trakcyjnej. Przetwornice umieszczone są one w skrzyniach elektrycznych właśnie na dachu.



  Silnik wagonu Incentro obok koła jezdnego


Wagon wyposażony jest w pantograf połówkowy umieszczony na trzecim członie (środkowym).


  Pantograf połówkowy STEMMANN FB80





Do początku strony



Powrót





Rozruch i hamowanie:

Sterowanie jazdy oparte jest na technologi IGBT (Insulate Gate Bipolar Transistor). Silniki trakcyjne zasilane są prądem zmiennym trójfazowym o napięciu 380V przetwarzanym w przetwornicach trakcyjnych.

Kierujący tramwajem przeprowadza rozruch i hamowanie tramwaju przy pomocy ręcznego nastawnika jazdy (joysticka) umiesszczonego po lewej stronie pulpitu w kabinie.
Przesuwjąc gałkę nastawnika do przodu wagon ruszy. Im dalej ją popchniemy tym bardziej wagon przyspieszy. Wrócenie nastawnikiem do pozycji środkowej (neutralnej) spowoduje luźną jazdę (bez napędzania). Gdy przyciągniemy gałkę nastawnika do siebie rozpocznie się hamowanie, które będzie tym mocniejsze im bardziej przyciągniemy gałkę.


  Pulpit sterowniczy wagonu



W wagonach Incentro zastosowane są trzy rodzaje hamowania:
1) Hamowanie elektrodynamiczne - to inaczej hamowanie prądnicowe, czyli zamiana energii kinetycznej poruszającego się tramwaju na energię elektryczną poprzez silniki trakcyjne tego pojazdu pracujące jako prądnice. W wyniku powstałego momentu hamującego na wałach silników następuje wytracanie prędkości pojazdu.
Prąd elektryczny produkowany przy hamowaniu elektrodynamicznym jest oddawany przez odbierak prądu do sieci jezdnej (tramwaj zwraca energie przy hamowaniu).

2) Hamowanie hamulcami tarczowymi - hamulce te umieszczone są po zewnętrznej stronie wszystkich kół jezdnych.


  Hamulec tarczowy



3) Hamowanie hamulcami szynowymi - w każdym wózku występują dwa elektromagnetyczne hamulce szynowe umieszczone pomiędzy kołami po obydwu stronach wózka. Ich działanie polega na elektromagnetycznym przyciągnięciu płóz hamujących do główek szyn. Dokładniej mówiąc płozy hamujące hamulców szynowych składają się z cewek elektrycznych, które pod wpływem wpuszczenia w nie prądu zostają przyciągnięte wraz z płozą do główki szyny w wyniku czego następuje gwałtowne hamowanie wagonu uniezależnione od przyczepności zestawów kołowych. Wszystkie hamulce szynowe działają jednocześnie i wykorzystywane są przy hamowaniu awaryjnym w celu nagłego zatrzymania tramwaju.




Do początku strony



Powrót





Wnętrze wagonu:

Wagon wyposażony jest w miękie siedzenia kubełkowe. Umieszczone są w dwóch rzędach przy ścianach pudła wagonu. W skrajnych członach w jednym rzędzie zainstalowane są siedzenia podwójne, a z przeciwnej strony, w drugim rzedzie są siedzenia pojedyncze poszerzone (ułożenie 2+1).
W centalnej części wagonu natomiast siedzenia ułożone są po 2 w każdym z rzedów (ułożenie 2+2). Pomiędzy rzędami siedzeń jest przejście na całej długości pojazdu.



  Wnętrze wagonu



Incentro posiada sześcioro dwuskrzydłowych drzwi przesuwno - odskocznych napędzanych mechanizmem elektrycznym. Wszystkie drzwi otwierane są indywidualnie. Wejścia drzwiowe umieszczone są po sześć na każdym boku na przeciwko siebie, gdyż jak było wspomniane wagon przystosowany jest do jazdy dwukierunkowej. Przestrzeń wejściowa drzwi wynosi 1300mm.
Wznios podłogi ponad główkę szyny wynosi 350mm. Podłoga obniża się przy drzwiach wejściowych i przy krawędzi drzwi wynosi 285mm.


  Maszyna drzwiowa



Tramwaj Incentro nie posiada lusterek wstecznych zewnętrznych. Zastąpione są one kamerami, z których obraz wyświetlany jest na ekranach LCD na pulpicie motorniczego. W kabinie motorniczego po prawej stronie zainstalowane jest lusterko do obserwacji wnętrza tramwaju.




Do początku strony



Powrót





Dane techniczne:




    - Producent: ADtranz
    - Układ osi: Bo' + 2' + Bo'
    - Ilość pantografów: 1
    - Napięcie sieciowe: 750V
    - Szerokość toru: 1435 mm
    - Ilość członów: 5
    - Ilość kabin: 2 (dwukierunkowy)
    - Ilość silników: 8
    - Moc ciągła: 360 kW
    - Rodzaj rozruchu: impulsowy (prąd zmienny 60Hz)
    - Hamulce: tarczowe, szynowe + hamowanie elektrodynamiczne z rekuperacją energii
    - Wznios podłogi ponad szynę: 350 mm
    - Wysokość wejść: 285 mm
    - Długość: 36400 mm
    - Szerokość: 2400 mm
    - Wysokość: 3280 mm
    - Masa: 33 Mg
    - Średnica kół (nowe/zużyte) 660 / 580 mm
    - System wentylacji: klimatyzacja
    - Ilość miejsc (siedzących/stojących): 260 (76/184)








Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl