Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Koleje linowo - terenowe:

Zasada działania kolei linowo - terenowych polega na tym, że dwa wagony poruszają się po pochyłym torze (równoległych torach), a ich napęd realizowany jest za pośrednictwem liny napędowej, która łączy oba wagony, lub każdy z wagonów posiada niezależny napęd linowy.

Wagony poruszają się po jednym torze z mijanką w środku jego długości lub dwóch niezależnych, równoległych torach.
W przypadku rozwiązania jednotorowego z mijanką w podwoziu wagonów stosuje się zestawy kołowe specjalnej budowy. Koła poruszające się po szynie prawej patrząc w kierunku jazdy są dwuobrzeżowe - obrzeża obejmują główkę szyny z obu stron, zapewniając prowadzenie wagonu. Przeciwne koła są szerokie bez obrzeży (w formie walców) dzięki czemu podczas przejazdu po mijance nie zachodzi kolizja koła z liną napędowa, która porusza się w poziomie szyn przy jednoczesnym zapewnieniu podparcia i stabilizacji wagonu.
W sytuacji stosowania niezależnych torów dla każdego wagonu w ich podwoziach stosuje się typowe kolejowe zestawy kołowe.

Napęd liny realizuje zespół napędowy który znajduje się w górnej stacji kolei linowo - terenowej. Obecnie z przyczyn oczywistych stosuje się tylko napęd elektryczny. W pierwszych rozwiązaniach napęd realizowały maszyny parowe, turbiny wodne. Innym sposobem napędzania było balastowanie wagonów wodą. Balastowanie takie polegało na opróżnianie zbiornika w dolnym wagonie, a napełnianie zbiornika w wagonie będącym na stacji górnej. W wyniku tego obciążony wagon jechał w dół, wyciągając tym samym lżejszy wagon do góry.
Lina napędowa prowadzona jest po specjalnych rolkach, które znajdują się pomiędzy szynami toru.

W nawierzchni torowej stosuje się szyny typu kolejowego. W rejonach mijanek szyny są uformowane tak, że w miejscach przebiegu liny napędowej występują odpowiednie przerwy zapewniające swobodną jej pracę.



   Krynica - "Góra Parkowa" (jednotorowa)




   Zakopane - "Gubałówka" (jednotorowa)




   Paryż - "Wzgórze Montmartre" (dwutorowa)




   Budapeszt - "Wzgórze Gellerta" (dwutorowa)






Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl