Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Lokomotywa elektryczna 111Ed (Marathon):

Lokomotywa typu 111Ed "Marathon" to pierwszy elektrowóz zaprojektowany i wyprodukowany przez firmę Pojazdy Szynowe PESA SA Bydgoszcz. Lokomotywa ta jest pierwszą z tworzonej, przez bydgoskiego producenta, rodziny lokomotyw serii "Gama".

Gama Marathon


Prototypowy pojazd powstał w 2012 roku, a jego premiera odbyła się podczas Międzynarodowych Targów Technik Komunikacyjnych Innotrans 2012 w Berlinie.

111Ed-001 w Berlinie

111Ed-001


Po berlińskiej premierze lokomotywa została skierowana do testów. W listopadzie i grudniu 2012 elektrowóz był testowany na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Na początku stycznia 2013 lokomotywa została przekazana do eksploatacji nadzorowanej, do przewoźnika LOTOS Kolej, u którego przejechała ponad 6800 km.
Od końca lutego 2013 lokomotywa w ramach jazd obserwowanych testuje PKP Intercity SA.

 
111Ed-001 z pociągiem TLK53106 "Norwid" w Krakowie





Kliknij tutaj i zobacz film z przejazdu elektrowozu 111Ed w Krakowie



Omawiana lokomotywa elektryczna to pojazd czteroosiowy, dwuwózkowy (układ osi: Bo'Bo').

Nadwozie lokomotywy ma konstrukcję stalową ze stali o podwyższonej odporności na korozję. Poszycia ścian bocznych wykonane są z aluminium. Ściany czołowe z wklejanymi szybami wykonane są z tworzywa sztucznego (laminatu).
Moc ciągła lokomotywy wynosi 5600 kW (4 asynchroniczne silniki trakcyjne typu VEM DKLBZ 4514-4A o mocy 1400kW każdy) przystosowany do zasilania napięciem 3 kV prądu stałego.
Silniki chłodzone są powietrzem poprzez wentylatory zabudowane w przedziale maszynowym lokomotywy (przewietrzanie obce).

Lokomotywa ta jest dodatkowo wyposażona w spalinowy moduł dojazdowy - agregat prądotwórczy, umożliwiający jazdę lokomotywy na dystansie około 100 km bez potrzeby zasilania z sieci trakcyjnej. W prototypowej lokomotywie, w module dojazdowym zastosowano silnik spalinowy marki CATERPILLAR typu C15 o mocy 402 kW. W kolejnych egzemplarzach silnik CAT zastapiono silnikiem marki VOLVO typ TAD1365VE o mocy 405 kW, spełniajacy normę emisji spalin IIIB. Silnik połączony jest z prądnicą marki EMIT o mocy 420 kVA. Do zasilania silnika zastosowany jest zbiornik pliwa o pojemnosci 900 litrów.

Moduł dojazdowy z silnikiem VOLVO


Prędkość maksymalna lokomotywy wynosi 160 km/h.

111Ed posiada wózki napędne z ramą trójobwodową zamkniętą, podwójnym usprężynowaniem i jednocięgnowym prowadzeniem zestawów kołowych.
Pierwszy stopień usprężynowania realizują sprężyny śrubowe wielokrotne z pionowymi amortyzatorami hydraulicznymi.

Usprężynowanie I stopnia i jednocięgnowe prowadzenie


Drugi stopień usprężynowania realizują sprężyny stalowe dwufunkcyjne typu "flexicolil" wspomagane przez amortyzatory hydrauliczne poziome i pionowe.

Usprężynowanie II stopnia


W elektrowozie zastosowano zestawy kołowe normalnotorowe (1435 mm) z kołami monoblokowymi o średnicy 1250 mm. Na kołach zabudowane są pierścienie cierne hamulców tarczowych.
Rozstaw osi w wózkach wynosi 2800 mm.

Przeniesienie sił trakcyjnych z wózków na nadwozie realizują skośne cięgna trakcyjne.

   
Cięgno trakcyjne skośne miedzy wókie, a nadwoziem



Tabliczka znamionowa wózka


Napęd lokomotywy stanowią dwa przekształtniki trakcyjne, w których skład wchodzą 4 falowniki trakcyjne chłodzone cieczą. Każdy silnik trakcyjny zasila indywidualny falownik. Sterowanie lokomotywy jest oparte o układy mikroprocesorowe.
Producentem układu sterowania i przekształtników jest hiszpańska firma Ingeteam.

Kontenery przekształtników trakcyjnych

Kolumna chłodzenia przekształtników

Tabliczka znamionowa przekształtników


W lokomotywie zastosowano układ hamulca pneumatycznego oparty o zintegrowaną tablice hamulcową produkcji IPS "Tabor" Poznań z zaworem rozrządczym SAB-WABCO, sprężarki śrubowe i zespół hamulców tarczowych z zaciskami firmy KNORR-BREMSE.

Zacisk hamulca i pierścień cierny na kole


Lokomotywa wyposażona jest również w układ hamulca elektrodynamicznego z funkcją rekuperacji energii elektrycznej, wytworzonej podczas hamowania silnikami trakcyjnymi, do sieci trakcyjnej.

Na dachu lokomotywy zabudowane są dwa jednoramienne (połówkowe) odbieraki prądu.

Tablica hamulcowa IPS "Tabor"

Zespół sprężarek



Znajdujące się na czołach lokomotywy kabiny są klimatyzowane i posiadają drzwi zewnętrzne w ścianach bocznych nadwozia. Na środku tylnych ścian kabiny znajdują się drzwi do przedziału maszynowego, pomiędzy którymi znajduje się korytarz, biegnący przez niego.

Widok z kabiny na przedział maszynowy


W kabinach zastosowano stanowisko maszynisty i pomocnika maszynisty. Na tylnej ścianie znajduje się też wyposażenie socjalne (kuchenka mikrofalowa, blat roboczy, czajnik, lodówka).

Stanowisko maszynisty

Pulpit maszynisty

Tablica elektr. i kuchenka mikrofalowa

Czajnik, blat roboczy i lodówka




Dane techniczne:
    - Producent: PESA Bydgoszcz S.A.
    - Lata produkcji: od 2012
    - Układ osi: Bo'Bo'
    - Napięcie zasilania: 3 kV DC
    - Ilość obieraków prądu: 2
    - Ilość kabin: 2
    - Ilość i moc silników: 4 x 1400 kW
    - Moc ciągła: 5600 kW
    - Długość ze zderzakami: 19500 mm
    - Szerokość: 3000 mm
    - Masa własna: 80 Mg
    - Masa służbowa: 82 Mg
    - Prędkość eksploatacyjna: 160 km/h
    - Nacisk osi na tor: 196 kN
    - Maks. siła pociągowa: 300 kN



Reflektory czołowe





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Książka Gości    

©2004-2021 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl