Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Lokomotywa elektryczna 111Ed (Marathon):

Lokomotywa 111Ed Marathon to pierwszy elektrowóz zaprojektowany i wyprodukowany przez firmę Pojazdy Szynowe PESA S.A. Bydgoszcz. Lokomotywa ta jest pierwszą z tworznej, przez bydgoskiego producenta, rodziny lokomotyw serii "Gama".

Gama Marathon


Prototypowy pojazd powstał w 2012 roku, a jego premiera odbyła się podczas Międzynarodowych Targów Technik Komunikacyjnych Innotrans 2012 w Berlinie.

111Ed-001 w Berlinie

111Ed-001


Po berlińskiej premierze lokomotywa została skierowana do testów. W listopadzie i grudniu 2012 elektrowóz był testowany na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Na poczatku stycznia 2013 lokomotywa została przekazana do eksploatacji nadzorowanej do przewożnika LOTOS Kolej, gdzie przejechała ponad 6800km.
Od końca lutego 2013 lokomotywę w ramach jazd obserowanych testuje PKP Intercity S.A.

 
111Ed-001 z pociągiem TLK53106 "Norwid" w Krakowie





Kliknij tutaj i zobacz film z przejazdu elektrowozu 111Ed w Krakowie



Omawiana lokomotywa elektryczna to czteroosiowy, dwuwózkowy elektrowóz z układem osi Bo'Bo'.

Nadwozie lokomotywy ma konstrukcję stalową ze stali o podwyższonej odporności na korozję. Poszycia ścian bocznych wykonane są z aluminium. Ściany czołowe z wklejanymi szybami wykonane są z tworzywa sztucznego (laminatu).
Moc ciągła lokomotywy wynosi 5600kW (4 asynchroniczne silniki trakcyjne typu VEM DKLBZ 4514-4A o mocy 1400kW każdy) przystosowany do zasilania napięciem 3kV prądu stałego.
Silniki chłodzone są powietrzem poprzez wentylatory zabudowane w przedziale maszynowym lokomotywy (przewietrzanie obce).

Wentylator chłodzenia silników trakc.


Lokomotywa ta jest dodatkowo wyposażona w agregat prądotwórczy (wysokoprężny silnik spalinowy CAT C15 połączony z prądnicą trakcyjną prądu przemiennego), umożliwiający jazdę lokomotywy na dystansie około 40km bez potrzeby zasilania z sieci trakcyjnej. Z tego też powodu pojazd ten zyskał handlową nazwę "Marathon" - od dystansu jaki może przejechać bez zasialnia trakcyjnego.
Prędkość maksymalna lokomotywy wynosi 160 km/h.

111Ed posiada wózki napędne z rama trójobwodową zamkniętą, podwójnym usprężynowaniem i jednocięgłowym prowadzeniem zestawów kołowych.
Pierwszy stopień usprężynowania realizują sprężyny śrybowe wielokrotne z pionowymi amortyzatorami hydraulicznymi.

Usprężynowanie I stopnia i jednocięgłowe prowadzenie


Drugi stopień usprężynowania realizują spręzyny dwufunkcyjne "flexicolil" wspomagane przez amortyzatory hydrauliczne poziome i pionowe.

Usprężynowanie II stopnia


W elektowozie zastosowano zestawy kołowe normalnotorowe (1435mm) z kołami monoblokowymi o średnicy 1250 mm (typowej dla elektrowozów). Na kołach zabudowane są pierścienie cierne hamulców tarczowych.
Rozstaw osi w wóku wynosi 2800mm. Przeniesienie siły pociągowej z wózka na pudło realizują skośne cięgła trakcyjne.

Tabliczka znamionowa wózka

Napęd lokomotywy stanowią dwie przetwornice trakcyjne, w krórych skład wchodza 4 falowniki trakcyjne chłodzone cieczą. Każdy silnik trakcyjny zasila indywidualny falownik. Sterowanie lokomotywy jest oparte o układy mikroprocesorowe.
Producentem układu sterowania i przekształtników jest hiszpańska firma Ingeteam.

Przetwornice trakcyjne


W lokomotywie zastosowano układ hamulcowy pneumatyczny oparty o zintegrowaną tablice hamulcową produkcji IPS "Tabor" Poznań z zaworem rozrządczym SAB-WABCO, sprężarki śrubowe i zespół hamulców tarczowych z zaciskami firmy KNORR-BREMSE.

Zacisk hamulca i pierścień cierny na kole


Lokomotywa posiada również hamulec elektriodynamiczny z funkcja rekuperacji energii elektrycznej, wytworzonej podczas hamowania silniakmi trakcyjnymi, do sieci trakcyjnej.

Na dachu zabudowane są dwa połówkowe odbieraki prądu.

Tablica hamulcowa IPS "Tabor"

Zespół sprężarek



Znajdujące się na czołach lokomotywy kabiny są klimatyzowane i posiadają indywidualne drzwi w ścianach bocznych pudła. Na środku tylnych ścian kabiny znajdują się drzwi do przedziału maszynowego, pomiędzy którymi znajduje się korytarz, biegnący przez niego.
W kabinach zastosowano tzw. europulpit. ze stanowiskiem dla maszynisty i pomocnika maszynisty. Na tylnej ścianie znajduje się tez kuchenka mikrofalowa, mały blat i czajnik.

Stanowisko maszynisty

Pulpit maszynisty

Tablica elektr. i kuchenka mikrofalowa

Czajnik i blat roboczy




Dane techniczne:
    - Producent: PESA Bydgoszcz S.A.
    - Lata produkcji: od 2012
    - Układ osi: Bo'Bo'
    - Napięcie zasilania: 3kV DC
    - Ilość pantografów: 2
    - Ilość kabin: 2
    - Ilość i moc silników: 4 x 1400kW
    - Moc ciągła: 5600kW
    - Długość ze zderzakami: 19500mm
    - Szerokość: 3000mm
    - Masa własna: 80Mg
    - Masa służbowa: 82Mg
    - Prędkość eksploat.: 160km/h
    - Nacisk osi na tor: 196kN
    - Maks. siła pociągowa: 300kN
    - Wytrzymałość sprzęgu: 800kN



Reflektory czołowe





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl