Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Lokomotywy 18D:

Lokomotywy typu 18D powstały w wyniku gruntownej przebudowy lokomotyw serii SM42 (6D). To druga generacja modernizacji lokomotywy SM42 wykonana przez firmę NEWAG S.A z Nowego Sącza w 2014 roku dla przewoźnika PKP Intercity S.A.
Zamówienie ze strony PKP obejmowało dostawę 10 lokomotyw jednoagregatowych z funkcją jazdy z baterii akumulatorów (bez uruchamiania silnika spalinowego oraz 10 lokomotyw dwuagregatowych z funkcją zasilania składów w energię elektryczną.
Więcej o lokomotywach dwuagregatowych oznaczonych typem 6Dl można przeczytać tutaj.

  Lokomotywy 18D i 6Dl


Umowa na modernizację lokomotyw pomiędzy PKP IC i NEWAG S.A. została uroczyście podpisana podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych "TRAKO" 2013 w Gdańsku. Wtedy też producent zaprezentował pierwszą wizualizację lokomotywy jednoagregatowej.
Zakup lokomotyw został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu "Infrastruktura i Środowisko".

Kliknij aby powiększyć   Podpisanie umowy z PKP IC

  Dofinansowanie unijne


Pierwsze sześć lokomotyw 18D (3001-3005 i 3101) zostało przekazanych do eksploatacji na początku sierpnia 2014 roku do Zakładów Spółki PKP IC w Gdyni, Krakowie i Warszawie.

   
Lokomotywy 18D (SM42 3004 i SM42 3001)



Omawiane lokomotywy powstały w oparciu o duże doświadczenie jakie nowosądecki producent zdobył podczas produkcji ponad 140 (ilość na koniec 2013r.) lokomotyw spalinowych typu 6Dg (zobacz opis). Zastosowano w nich według wymagań zamawiającego słabszy w stosunku do 6Dg silnik spalinowy. Silnik Caterpillar C18 o mocy 563 kW posadowiony jest na wspólnej ramie i połączony elastycznym sprzęgłem z zespołem prądnic synchronicznych firmy EMIT. Przed silnikiem poprzecznie do osi wzdłużnej lokomotywy również na ramie podsilnikowej zabudowana jest chłodnica płynu chłodzącego i powietrza turbodoładowanego z wentylatorem napędzanym poprzez przekładnię pasową z wału silnika spalinowego. Silnik spełnia wymagania normy emisji spalin Stage IIIB - w układzie wydechowym zabudowany został filtr cząstek stałych typu DOC.

  Silnik CAT i chłodnica


Przed agregatem prądotwórczym zabudowany jest kontener będący zasobnikiem energii do jazdy akumulatorowej z układem odpowiedzialnym za zasilanie silników trakcyjnych oraz ładowanie akumulatorów zasobnika. Producentem zasobnika energii jak również całego systemu sterowania lokomotywą jest firma INTECO S.A. należąca do grupy kapitałowej NEWAG.
W zależności od wersji zastosowane są zasobniki o różnej ilości akumulatorów. Pierwsze pięć maszyn o oznaczeniach kolejowych SM42 3001 - 3005 posiadają mniejszą ilość akumulatorów w stosunku do lokomotyw 3101-3105.

  Baterie w zasobniku

  Załącznik jazdy akumulatorowej na pulpicie


W pierwszym przedziale lokomotywy podobnie jak w pojazdach 6Dg zabudowana została sprężarka śrubowa, butla układu przeciwpożarowego oraz wentylator przewietrzania silników trakcyjnych pierwszego wózka. Znalazły się tam również przenośne sygnały końca pociągu z układem ładowania i płozy hamulcowe. Oświetlenie wszystkich przedziałów lokomotywy jak również kabiny maszynisty wykonane zostało w technologii LED.
Lokomotywy 18D wyposażono w układ hamulcowy firmy KNORR BREMSE. Wytwarzanie sprężonego powietrza realizuje agregat sprężarkowy KNORR SL-40 o wydajności 4000 l/min z zespołem przygotowania powietrza bez użycia rozpylacza alkoholu. Lokomotywy te wyposażone zostały w hamulec pneumatyczny zespolony, dodatkowy oraz hamulec bezpieczeństwa. Pod ostoją zabudowany jest cylinder hamulca postojowego sprężynowego który poprzez przekładnię mechaniczna połączony jest z przekładnią hamulca na drugim wózku. W tylnym przedziale znajduje się zintegrowana tablica pneumatyczna KNORR.

  Sprężarka SL40

  Przenośne, akumulatorowe SKP


Pod ostoją pojazdu pomiędzy zbiornikiem głównym powietrza, a zbiornikami paliwa zabudowane zostały w specjalnym kontenerze pokładowe baterie akumulatorów - zasadowe. Dzięki zastosowaniu w układzie rozruchu silnika spalinowego superkondensatora rozruchowego zredukowana został ilość tych baterii, a zapewniony został za to pewny rozruch niezależnie od zewnętrznych warunków atmosferycznych.

  Pokrywa skrzyni akumulatorów pokładowych


Szafy elektryczne NN i WN podobnie jak na 6Dg zabudowane zostały w przedziale za kabiną maszynisty. Tam znajdują się między innymi główny sterownik pojazdu, styczniki liniowe i bocznikowania, nawrotnik, sterowniki dodatkowe, przekaźniki itd.

  Styczniki liniowe


W skrzyniach pod kabiną maszynisty mieszczą się miedzy innymi falowniki urządzeń pomocniczych (do zasilania silników wentylatorów przewietrzania silników trakcyjnych oraz silnika sprężarki) oraz prostowniki trakcyjne wykonane w technologii IGBT i wzbudnica.


W stosunku do lokomotywy 6Dg zmienił się również wygląd zewnętrzny lokomotywy. Ściany czołowe przedziałów maszynowych wykonane zostały kompozytu (laminat poliestrowo - szklany) z zabudowanymi w nich reflektorami halogenowymi i sygnałami końca pociągu w technologii LED.

  Ściana czołowa


W kabinie maszynisty zastosowano szerokie drzwi dzięki specjalnie zaprojektowanej wnęce w konstrukcji przedziałów.

 
Stopnie do kabiny
i wgłębienie na drzwi w ścianie przedziału



Układ wnętrza kabiny jest podobny jak w lokomotywach 6Dg. W kabinie znajdują się dwa ergonomiczne pulpity sterownicze. Przy pulpicie A znajduje się część socjalna w postaci ceramicznej płyty grzewczej, malej lodówki oraz umywalki z ciepłą woda i śmietniczki. Przy pulpicie B zabudowana została wnęka na odzież i materiały.

  Ogólny widok kabiny

  Pulpit maszynisty

  Nastawniki hamulca (zesp. / dodatk.)

  Część socjalna (kuchenka, lodówka, umywalka, śmietniczka)

  Panel szafy NN i wnęka ubraniowa


Kabina maszynisty jest klimatyzowana przez dachowy klimatyzator oraz posiada wydajne ogrzewanie cieczowe w postaci dwóch nagrzewnic o mocy grzewczej 11kW każda. Ogrzewanie działa również przy wyłączonym silniku spalinowym dzięki zastosowanemu w obwodzie płynu podgrzewacza WEBASTO.

  Podgrzewacz WEBASTO Thermo 350


Fotele maszynisty zamocowane są jak w lokomotywach 6Dg do ściany bocznej z możliwością złożenia oparcia i schowania pod pulpit. Dodatkowo fotele wyposażone zostały w wysuwane podnóżki dla zwiększenia komfortu przy jeździe manewrowej w tył.

  Stanowisko maszynisty z fotelem


Lokomotywy zostały wyposażone w układ monitoringu cyfrowego z rejestracją obrazu z czterech kamer i dźwięku w kabinie. Dwie kamery zamontowane sa na poręczach czołowych - skierowane na aparat pociągowo - zderzny. Pozostałe dwie kamery zabudowane zostały na dachach skośnych kabiny maszynisty i służą do obserwacji szlaku oraz przy prowadzeniu pociągów pasażerskich również peronów (zamiast lusterek).

  Kamera czołowa

  Kamera na kabinie

  Obraz z kamer na dotykowym ekranie pulpitowym


W ramach modernizacji lokomotywy według wymagań zamawiającego zastosowane zostały zderzaki pochłaniające energie zderzeniową typu "crash". To pierwsze tego typu rozwiązanie na zmodernizowanej lokomotywie w Polsce.

  Zderzaki "crash" firmy AXTONE


Omawiane lokomotywy przystosowane są do jazdy wielokrotnej (do trzech pojazdów).

  Kabel i gniazdo jazdy wielokrotnej



Dane techniczne:


    - Producent: NEWAG S.A. Nowy Sącz
    - Produkcja od: 2014
    - Oznaczenie fabryczne: 18D
    - Układ osi: Bo'Bo'
    - Średnica kół: 1100 mm
    - Szerokość toru: 1435 mm
    - Rodzaj paliwa: olej napędowy
    - Ilość kabin: 1
    - Ilość silników trakcyjnych: 4
    - Rodzaj silników trakcyjnych: szeregowe prądu stałego
    - Moc silnika trakcyjnego: 173 kW
    - Typ silnika trakcyjnego: Lsa 430 w klasie izolacji H
    - Silnik spalinowy - marka / typ: CATERPILLAR /C18
    - Emisja spalin: Stage IIIB
    - Zużycie paliwa na biegu jałowym: 4,5 l / h
    - Jednostkowe zużycie paliwa: 214,8 g / kWh
    - Moc silnika spalinowego: 563 kW
    - Rodzaj przekładni: elektryczna AC/DC
    - Prądnica główna: prądnica synchroniczna EMIT Ghp 400M4C
    - Prądnica pomocnicza: prądnica synchroniczna Ghp 315S4-1
    - Układ hamulcowy: KNORR BREMSE
    - Sprężarka: śrubowa KNORR SL40
    - Hamulce: klockowe
    - Prędkość eksploatacyjna: 90 km/h
    - Zapas paliwa: ok. 2350 l
    - Sterowanie: mikroprocesorowe INTECO
    - Masa służbowa: 70 t
    - Długość całkowita: 14240 mm
    - Siła pociągowa przy rozruchu: 220 kN
    - Jazda wielokrotna: tak
    - Jazda akumulatorowa: tak





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl