Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót
do menu

Lokomotywy elektryczne:

Hamowanie - elementy układu hamulcowego:

Układ hamulcowy dzieli się na część sterującą pneumatyczną oraz mechaniczną. W skład części pneumatycznej wchodzą:
- sprężarka główna
- zbiorniki powietrza i przewody powietrzne
- układy sterowania hamowaniem
- cylindry hamulcowe


W skład części mechanicznej wchodzi układ siłowych przekładni dźwigniowych i cięgieł oraz klocki hamulcowe.


a) hamulec pneumatyczny zespolony - działa na lokomotywę i wagony,
czyli użycie tego hamulca spowoduje hamowanie całego składu.

Kliknij aby powiększyć    Kran hamulca zasadniczego


 
Pozycje kranu hamulca zasadniczego systemu Oerlikon




0 - pozycja odcięcia - to pozycja, w której należy ustawić kran hamulca gdy lokomotywa jedzie jako ukrotniona (sterowana) lub jest pozostawiona zahamowana na postoju.




1 - pozycja odluźniania - inaczej nazywana popełnianiem. Jest to pozycja w której przewód główny zasilany jest bezpośrednio ze zbiornika głównego. Powoduje to szybki wzrost ciśnienia w przewodzie głównym przez co hamulce są odluzowywane - spuszczane jest powietrze z cylindrów hamulcowych w celu odhamowania i możliwości ruszenia.




2 - pozycja neutralna - czyli pozycja do jazdy lokomotywy.



 
3 - 5 to pozycje hamowania zasadniczego - W zależności od ustawienia rękojeści kranu odpowiednio spada ciśnienie w przewodzie głównym w związku z czym wzrasta ciśnienie w cylindrach hamulcowych - następuje hamowanie.




6 - pozycja hamowania nagłego - pozycja w której przewód główny zostaje połączony z atmoferą (nie ma ciśnienia w przewodzie) przez co hamowanie jest najmocniejsze.

Hamowania nagłego używa się w przypadku konieczności jak najszybszego zatrzymania składu. Nazywa się go potocznie "godziną szóstą, gdyż położenie rękojeści jest 6 pozycją kranu hamulca, jak również kran wskazuje tak jakby była godzina szósta.
Lokomotywy serii ET22 i EP09 przy pulpicie maszynisty mają zainstalowane uchwyty hamulca bezpieczeństwa. Pociągnięcie za uchwyt spowoduje natychmiastowe połączenie przewodu głównego z atmosferą, co wywoła hamowanie nagłe. Ten rodzaj hamulca zwany jest klapą Ackermana.




b) hamulec pneumatyczny dodatkowy - działa tylko na hamulce lokomotywy i używa
się go do lekkiego przyhamowywania, jak również przy jeździe luzem (czyli
jeździe samej lokomotywy bez wagonów) do hamowania.
Przy jeździe luzem hamulec pomocniczy jest wydajniejszy niż
zasadniczy gdyż szybciej działa (w hamowaniu tym zasadniczym nie bierze udziału przewód główny).

Kliknij aby powiększyć    Kran hamulca dodatkowego


  Pozycje kranu hamulca pomocniczego

1 - pozycja jazdy - brak ciśnienia w hamulcach
2 - pozycja największego ciśnienia w hamulcach




c) hamulec ręczny - służy do nagłego zatrzymania lokomotywy w przypadku awarii służbowego hamowania. Jest również wykorzystywany w celu umiejscowienia elektrowozu na czas postoju.

Kliknij aby powiększyć    Hamulec ręczny



Przy hamowaniu nastawnik jazdy powinien być ustawiony na pozycji początkowej - 0 (jazda bez poboru prądu).
W przypadku gdy hamowanie będzie przeprowadzone podczas pracy silników trakcyjnych po wzroście ciśnienia w cylindrze hamulcowym powyżej 2,1 atm. zadziała wyłącznik ciśnieniowy i rozłączy rozrząd, którego ponowne uruchomienie będzie możliwe dopiero po opadnięciu ciśnienia do 1,1 atm. i zejściu nastawnikiem jazdy do pozycji początkowej 0.
Wyjątkiem są lokomotywy serii ET 40, które nie posiadają wyłącznika ciśnieniowego.



Manometry:
Są to urządzenia wskaźnikowe, które pokazują ciśnienie w danym urządzeniu.
Lokomotywy elektryczne stosowane na PKP posiadają trzy manometry zainstalowane na pulpicie.

- Manometr cylindra hamulcowego - wskazuje ciśnienie jakie panuje w cylindrze hamulcowym - stopień dociśnięcia hamulców
(w czasie jazdy powinien wskazywać: 0 MPa)
- Manometr przewodu głównego - wskazuje ciśnienie jakie panuje w przewodzie głównym, czyli głównym przewodzie hamulcowym
(w czasie jazdy powinien wskazywać: 0,5 MPa)
- Manometr zbiornika głównego - wskazuje ciśnienie jakie panuje w zbiorniku głównym, czyli zbiorniku, w którym znajduje się sprężone powietrze nabite przez sprężarkę
(w czasie jazdy powinien wskazywać:0,7 - 0,8 MPa)

  Manometry (opis na powiększeniu)


Poniższe fotografie przedstawiają wskazania na manometrach przewodu głównego i cylindra hamulcowego na kolejnych pozycjach hamowania zasadniczego, zgodnie z zasadą, że wraz ze obniżeniem ciśnienia w przewodzie głównym rośnie ciśnienie w cylindrach hamulcowych. Odwrotna sytuacja ma miejsce przy luzowaniu, gdy poprzez podwyższenie ciśnienia w przewodzie głównym w stosunku do wartości nominalnej (popełnienie) następuje wypuszczenie powietrza z cylindrów do atmosfery poprzez układ rozrządczy hamulców.

Kliknij aby powiększyć  
Pierwsza pozycja hamowania


Kliknij aby powiększyć  
Trzecia pozycja pozycja hamowania


Kliknij aby powiększyć  
Czwarta pozycja hamowania - hamowanie nagłe



Dokładne informacje na temat rodzajów hamulców i hamowania znajdują się tutaj...




Sprężarka:
Każda lokomotywa ma sprężarkę (sprężarki) która nabija powietrze do zbiorników głównych, z których poprzez odpowiednie pozycje kranów hamulców i układ pneumatyczny, sprężone powietrze jest tłoczone lub wypuszczane do / z cylindrów hamulcowych umieszczonych w wózkach jezdnych.
Sprężarka składa się między innymi z cylindrów, w których poruszają się tłoki napędzane poprzez wał korbowy. Wał korbowy natomiast napędzany jest elektrycznym silnikiem zasilanym albo napięciem z przetwornicy - 110V (EU07 i pochodne), albo bezpośrednio z sieci - 3kV (EP09 i ET 22)
Obracanie się wału korbowego powoduje sprężanie za pośrednictwem tłoków w cylindrach sprężarki.

  Sprężarka główna tłokowa - EU07 i pochodne

  Sprężarka główna tłokowa i mała pantografu - ET21


W modernizowanych lokomotywach jak również EZT sprężarki tłokowe zastępuje się sprężarkami śrubowymi. Są cichsze, wydajniejsze i mniej awaryjne. Poniższa fotografia przedstawia jedną z dwóch sprężarek śrubowych w lokomotywie ET22 - 2000:

Kliknij aby powiększyć    Sprężarka główna śrubowa - ET22 - 2000

  Zbiorniki główne powietrza - ET22

  Zbiorniki główne powietrza - ET21

  Zbiorniki główne powietrza - EU07 i pochodne

Kliknij aby powiększyć    Tablica pneumatyczna - ET22 - 2000


Jeżeli ciśnienie w zbiorniku głównym spadnie poniżej określonej wartości sprężarka załączy się automatycznie i nabije ciśnienie do określonej wartości. Aby się uruchamiała musi być załączona na pulpicie w kabinie. Sprężarka umieszczona jest w przedziale maszynowym (między kabinami)


Klocki hamulcowe:
To elementy wyposażone w wstawki hamulcowe, czyli elementy cierne dociskane do powierzchni tocznych kół jezdnych podczas hamowania. Dociskanie klocków hamulcowych realizuje układ siłowych przekładni dźwigniowych i cięgieł, połączonych odpowiednio z tłoczyskiem cylindra hamulcowego (siłownika).

Kliknij aby powiększyć    Klocki hamulcowe dwuwstawkowe



Cylindry hamulcowe:
To elementy układu pneumatycznego, do których odpowiednio jest wtłaczane / wypuszczane powietrze podczas czynności hamowania. W każdym cylindrze znajduje się tłok, które pod wpływem napierającego powietrza jest wypychany.
Ruch tłoka powoduje poruszanie układem przekładni dźwigniowych i cięgieł i dociskanie lub odciąganie klocków hamulcowych od obręczy kół jezdnych.

Kliknij aby powiększyć    Cylinder hamulcowy - siłownik (opis na powiększeniu)




Lokomotywy serii EP09 i EM10 posiadają dodatkowo możliwość hamowania prądnicowego zwanego też hamowaniem elektrodynamicznym. Polega ono na zmianie biegunowości uzwojeń silników trakcyjnych co powoduje, że obroty wirnika zamiast napędzać powodują wytwarzanie prądu jak prądnica przez co występuje opór ruchu i elektrowóz hamuje. Produkowana energia elektryczna wytracana jest na opornikach hamowania - EP09(zamiana energii kinetycznej na cieplną), a w przypadku lokomotywy EM10 może być rekuperowana do sieci trakcyjnej.
Aby było możliwe hamowanie elektrodynamiczne silniki muszą być wzbudzone z obcego źródła zasilania, którym w przypadku elektrowozu serii EP09 jest druga w kierunku jazdy przetwornica pokładowa (pierwsza ładuje baterie akumulatorów). Silniki w takim przypadku pracują jako prądnice obcowzbudne.
Za hamowanie ED w EP09 odpowiada sterownik TUHEX natomiast w EM10 hamowanie elektrodynamiczne sterowane jest w technologii IGBT przez specjalne sterowniki PLC.


Dokładne informacje na temat rodzajów hamulców i hamowania znajdują się tutaj...





Do początku strony



Powrót do menu tematu





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl