Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Lokomotywy elektryczne:

Modernizacje lokomotyw:

Od 2006 część lokomotyw elektrycznych należących do PKP CARGO S.A. została przekazana przewoźnikom pasażerskim: PKP Przewozy Regionalne Sp. z o. o. /obecnie Przewozy Regionalne Sp. z o. o./ (249 maszyn) i PKP Intercity S.A. (110 maszyn)
Część z otrzymanych lokomotywy poddanych zostało modernizacjom w ramach napraw głównych.

Elektrowozy należące do PKP PR przechodziły naprawy główne podczas, których nastąpiła zmiana ich parametrów na pośpieszne, przez co otrzymały oznaczenie EP07 z numerami od 1001 wzwyż. Pojazdy zostały pomalowane w barwy przewoźnika oraz przeszły gruntowny remont (instalacja elektryczna, poszycie). W ścianie czołowej zlikwidowane zostają złącza jazdy ukrotnionej.
Estetyzacje przeszły również kabiny maszynistów. Zastosowane zostały wyłożenia laminatowe ścian i sufitów. Pulpity pozostają w większości przypadków identyczne - wymienione zostają w nich podzespoły oraz zmienia się ich kolorystyka.
Obecnie, w wyniku usamorządowienia spółki PKP PR na spółkę PR oraz przejęciu przewozów międzywojewódzkich przez PKP IC, maszyny te zostały przekazane właśnie do PKP INTERCITY S.A.
Poniżej przedstawiam kilka zdjęć prezentujących modernizację maszyn serii EU07:

Kliknij aby powiększyć    EU07 podczas modernizacji na EP07

Kliknij aby powiększyć    Konserwacja szkieletu i poszycia

Kliknij aby powiększyć    Wyłożenia laminatowe w kabinie

Kliknij aby powiększyć    Montaż pulpitu

Kliknij aby powiększyć    Pulpit maszynisty

Kliknij aby powiększyć    Pulpit pomocnika

Kliknij aby powiększyć    Wymienione okablowanie i cześć urządzeń elektr.

Kliknij aby powiększyć    EP07-1050



Najdalej posunięta modernizację elektrowozów EU07 przeprowadziły ZNTK Oleśnica S.A. gdzie powstała lokomotywa EU07A z napędem asynchronicznym w technologii tranzystorów IGBT. W pudle zmienione zostały okna czołowe i boczne. Zamiast trzech szyb z przodu zastosowano dwie szersze. Nad nimi zabudowany został wyświetlacz trasowy. Wymienione zostały również reflektory czołowe na wykonane w technologii LED. Na dachach zabudowano połówkowe odbieraki prądu STEMMAN. Modernizację przeszły tez wózki, gdzie zastosowano mi.in nowe cylindry hamulcowe i hamulec postojowy sprężynowy. Silniki trakcyjne przebudowane na asynchroniczne (podobnie jak w EN57AKM) oparto na wale drążonym za pośrednictwem łożysk tocznych.
Z zewnątrz lokomotywa nie robi wrażenia. Przy takiej modernizacji można było jednak bardziej wpłynąć na kształt bryły, a przynajmniej czoła.
Gruntowne zmiany zaszły we wnętrzu pojazdu, co było podyktowane nowym systemem napędu. Dotychczasowe podzespoły i urządzenia zostały zdemontowane, a w ich miejsce zabudowano nowoczesne komponenty takie jak mi in. falowniki trakcyjne MEDCOM FT-1600-3000, przetwornice statyczne ENIKA ENI-PL3000/130/S, aparaturę hamulcową ze zintegrowaną tablica pneumatyczną IPS "TABOR".
W kabinie maszynisty zabudowano nowoczesne i ergonomiczne pulpity sterownicze, fotele, klimatyzację oraz układ monitoringu. Zastosowano również wyłożenia ścian z laminatów poliestrowo - szklanych oraz tekstylne rolety przeciwsłoneczne.
Zmiana napędu trakcyjnego wpłynęła na wzrost mocy lokomotywy do 3,2 MW oraz prędkości maksymalnej do 160 km/h.

Kliknij aby powiększyć    EU07A - 495 (fot. Inforail.pl)

Więcej informacji o EU07A




Lokomotywy elektryczne, które prowadziły pociągi przewoźnika PKP IC będąc pod zarządem PKP CARGO S.A. otrzymywały kolorystykę niebiesko szarą

  EP09-010 (Warszawa Wschodnia)

  EP08-010 (Opole Główne)

EP09-016 jest pierwszym elektrowozem, który oprócz niebieskich barw otrzymał logo PKP IC. Proszę z auważyć, że na ostoi widnieje nadal oznaczenie właściciela, czyli PKP CARGO S.A.


  EP09-016 z logo PKP IC (Warszawa Grochów)



Po przekazaniu lokomotyw z PKP CARGO S.A. do PKP NTERCITY S.A. elektrowozy zyskują nowe barwy zgodne ze schematem przyjętym przez tego przewoźnika.

  EU07 121 w barwach PKP IC


Lokomotywy tego przewoźnika również przechodzą modernizacje. Podczas napraw głównych EP09 w ZNLE Gliwice S.A. wymienione zostaje okablowanie, część urządzeń elektrycznych, zabudowany zostaje hamulec postojowy sprężynowy, dodatkowe przetwornice statyczne, oraz połówkowe odbieraki prądu.
Nieznaczne zmiany w prowadzono też na pulpitach maszynisty.

Kliknij aby powiększyć    Hamulec sprężynowy

Kliknij aby powiększyć    Połówkowy pantograf STEMMANN

Kliknij aby powiększyć    Pulpit maszynisty


W 2011 roku, w lokomotywach EP09 prowadzone są gruntowne zmiany w kabinach maszynistów. ZNLE Gliwice S.A. na zlecenie przewoźnika wykonały zabudowę zupełnie nowych, ergonomicznych pulpitów sterowniczych oraz elementów wyposażenia socjalnego takiego jak np lodówka.
Pulpity maszynisty wykonywane są w dwóch wersjach - polskiej z przygotowaniem pod zabudowę systemu ERMTS oraz czeskiej - przystosowanych do kursowania na Czechach i Słowacji z możliwością obsługi przez tamtejszych maszynistów (dwujęzyczne opisy urządzeń).

Kliknij aby powiększyć    Nowy ergonomiczny pulpit maszynisty

Kliknij aby powiększyć    Lewa część pulpitu

Kliknij aby powiększyć    Diody LED kontroli reflektorów (jak w 6Dg)

Kliknij aby powiększyć    Zawory hamulcowe

Kliknij aby powiększyć    Kliknij aby powiększyć    Oświetlenie pulpitu LED

Kliknij aby powiększyć    Pulpit pomocnika

Kliknij aby powiększyć    Kuchenka


Kliknij aby powiększyć    Model 3D pulpitów

Kliknij aby powiększyć    Urządzenie chłodniczo-grzewcze (lodówko-kuchenka)


Kliknij aby powiększyć    EP09-034 - prototyp po modernizacji



Oprócz zmian w kabinach, w lokomotywach tych zabudowana została dodatkowa przetwornica 3000VDC produkcji IEL oraz dodatkowa sprężarka główna - SK30 AIRPOL.
Łącznie modernizacji poddanych zostanie 15 maszyn tej serii.




Swoje lokomotywy elektryczne modernizuje również PKP CARGO S.A. W ramach kontraktów zmodernizowane zostały lokomotywy ET22 na serię ET22 20xx oraz serię ET222 12xx oraz EU07 na serię EU07-1500. W lokomotywach ET22-2000 wprowadzono zmiany w sterowaniu poprzez zastosowanie układu mikroprocesorowego. Wyeliminowany został w ten sposób typowy nastawnik jazdy, dzięki czemu było możliwe zabudowanie bardziej nowoczesnych pulpitów.
Lokomotywy te zyskały też nowe przetwornice statyczne, sprężarki główne, połówkowe odbieraki prądu itp.

Kliknij aby powiększyć    Pulpit maszynisty w prototypie (ET22 2000)

Kliknij aby powiększyć    Zmodernizowana ET22 serii 2000


W lokomotywach ET22-12xx głównej modernizacji podlegała kabina maszynisty z zabudową nowych pulpitów sterowniczych, klimatyzacji kabiny lodówki, umywalki oraz nowoczesnych rolet przeciwsłonecznych. Zmienione zostały też wyłożenia ścian i sufitów. Zachowane zostało dotychczasowe sterowanie rozruchem i hamowaniem oraz hamulec ręczny w postaci korby. 17 maszyn oznaczonych fabrycznie jako 201El zostało przebudowanych w ZNLE S.A. Gliwice. W lutym 2012 zostały przekazane do przewoźnika pierwsze 2 pojazdy.

Kliknij aby powiększyć    Kliknij aby powiększyć   
Stanowisko maszynisty ET22-1201


Kliknij aby powiększyć  Kliknij aby powiększyć    Kuchenka elektryczna i zbiornik spryskiwacza



W lokomotywach EU07 zabudowano nowe pulpity sterownicze przy zachowaniu dotychczasowego sterowania z wykorzystaniem kołowego nastawnika jazdy. Wprowadzono do kabin klimatyzację oraz wyłożenia laminatowe.

Kliknij aby powiększyć    Klimatyzacja i wyłożenia laminatowe sufitu kabiny

Kliknij aby powiększyć    Wyłożenia okien

Kliknij aby powiększyć    Pulpit maszynisty


W najbliższym czasie więcej informacji o modernizacjach lokomotyw elektrycznych.

Informacje o ilości przekazywanych lokomotyw
do poszczególnych przewoźników kolejowych
pochodzą ze strony: www.rynek-kolejowy.pl




Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl