Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Metro

Powrót

Skład typu MX3000:

Składy serii MX3000 produkowane są przez koncern SIEMENS Transportations Systems (obecnie: Siemens Mobility Division) dla sieci metra w Oslo (Oslo T-banedrift AS). Dostawa wszystkich zamówionych w trzech seriach, łącznie 83 składów ma się zakończyć w 2010 roku.
Design pojazdu został zaprojektowany przez Porsche Design studio, które projektowało miedzy innymi wagony tramwajowe dla koncernu SKODA (np tramwaje 16T z Wrocławia).

Kliknij aby powiększyć    Skład MX3000 na Targach InnoTrans2008


Pojazdy MX3000 to trójczłonowe składy przystosowane do jazdy po torze o szerokości normalnej - 1435mm. Pudła członów wykonane są z aluminium, a każde z nich wsparte jest na dwóch dwuosiowych wózkach napędnych z niezależnym napędem każdej osi przez elektryczny silnik trakcyjny prądu przemiennego (asynchroniczny) o mocy 140kW co daje łączna moc składu wynoszącą 1680kW.
Każdy wózek posiada podwójne usprężynowanie. Pierwszy stopień usprężynowania (zestaw kołowy - rama wózka) realizują sprężyny stalowe (po 2 na maźnicę) natomiast drugi stopień usprężynowania (rama wózka - pudło) stanowią poduszki pneumatyczne (po dwie w każdym wózku).

Kliknij aby powiększyć    Wózek napędowy


Składy MX3000 przystosowane są do zasilania z trzeciej szyny napięciem znamionowym 750V prądu stałego. Napęd realizowany jest w technologii IGBT przez użycie falowników trakcyjnych.

Kliknij aby powiększyć    Falowniki i aparatura w podwoziu

Napięcie zasilania pobierane jest z trzeciej szyny za pośrednictwem odbieraków prądu, które przymocowane są do ram wózków i przystosowane do odbioru dolnego - tzn. łapa odbieraka styka się z szyna prądową od spodu tak jak np. w Warszawie.

Kliknij aby powiększyć    Odbierak prądu


Celowo w opisie użyłem słowa "trójczłonowy", gdyż należy zauważyć, że poszczególne wagony połączone są ze sobą przegubami harmonijkowymi, dzięki czemu możliwe było utrzymanie wnętrza jednoprzestrzennego z szerokimi przejściami. Takie rozwiązanie jest dość rzadko spotykane w składach metra.
Najczęściej w dotychczasowych konstrukcjach spotyka się składy niejednoprzestrzenne z zastosowaniem w ścianach czołowych drzwi, które wykorzystywane są głównie dla celów bezpieczeństwa (ewakuacja) natomiast nie służą do przechodzenia pasażerów między wagonami przy normalnej eksploatacji liniowej.
W rozwiązaniu SIEMENSa możliwe jest przejście przez cały skład metra jak np w członowym tramwaju.

Kliknij aby powiększyć    Przejście i człon skrajny wnętrze


Szerokość pudeł składów MX3000 wynosi 3160 mm czyli są one o 450 mm szersze niż wagony serii 81 produkcji rosyjskiej. W związku z dużą szerokością pudła zastosowano w członach nietypowy jak na składy metra układ siedzeń.
Siedzenia projektanci usytuowali poprzecznie (a nie jak typowo wzdłużnie) w układzie 2+2 oraz również w układzie 2+3. W składzie zastosowano również siedzenia składane.

Kliknij aby powiększyć    Wnętrze pasażerskie


Każdy człon wyposażony jest w sześć dwuskrzydłowych, odskokowo przesuwnych drzwi (po trzy na stronę)

Kliknij aby powiększyć    Drzwi pasażerskie



Dużo rozwiązań innowacyjnych zastosowano w kabinach maszynisty. Wymagane przepisami wyjście ewakuacyjne w ścianie czołowej składów metra zlokalizowano na środku tej ściany, dzięki czemu przy ewakuacji możliwe jest bezpieczne zejście poprzez głowicę sprzęgu samoczynnego, która w takiej sytuacji pełni rolę stopnia

Kliknij aby powiększyć    Sprzęg pod drzwiami ewakuacyjnymi

Kliknij aby powiększyć    Stopień na sprzęgu - widok po otwarciu drzwi

Kliknij aby powiększyć    Instrukcja otwierania drzwi


W kabinie zastosowano nietypowe stanowisko maszynisty. Projektanci zlokalizowali fotel na wprost drzwi ewakuacyjnych. Zamiast typowych podłokietników zastosowano specjalnie zaprojektowane wsporniki przedramion z wbudowanymi podzespołami sterowniczymi.
Fotel zamontowany jest obrotowo na ruchomym ramieniu, które umożliwia jego odpychanie w celu umożliwienia np ewakuacji.

Kliknij aby powiększyć    Fotel - widok przez otwarte drzwi

Kliknij aby powiększyć    Ramię fotela

Kliknij aby powiększyć    Podłokietniki fotela (w lewym nastawnik jazdy i hamowania)


Pod oknami bocznymi ściany czołowej zamontowany zostały dwuczęściowy pulpit sterowniczy.

Kliknij aby powiększyć    Ogólny widok stanowiska maszynisty

Kliknij aby powiększyć    Część lewa pulpitu

Kliknij aby powiększyć    Część prawa pulpitu i ekrany monitoringu


Do kabiny prowadzą drzwi z przedziału pasażerskiego, drzwi umieszczone w ścianie bocznej oraz omówione wcześniej drzwi ewakuacyjne w ścianie czołowej.

Kliknij aby powiększyć    Drzwi boczne kabiny



Dane techniczne:
- producent: Siemens Mobility Division
- lata produkcji: od 2005
- szerokość trou: 1435mm
- układ osi: Bo'Bo' + Bo'Bo '+ Bo'Bo'
- napięcie zasilania: 750V DC
- odbiór energii: trzecia szyna
- ilość silników trakcyjnych: 16
- moc ciągła: 1680kW
- długość: 54140 mm
- masa: 94 Mg
- ilość miejsc siedzących: 124 + 14 składanych
- prędkość maksymalna: 80 km/h




Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl