Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Metro

Powrót

Wagony typu ALSTOM Metropolis 98:

Budowa:

Wagony serii Metropolis dla Warszawy to sześciowagonowe składy ze skrajnymi wagonami tocznymi, wyposażonymi w kabiny sterownicze oraz wagony środkowe - napędowe.
Pudła wagonów mają konstrukcję stalowo - aluminiową z poszyciem z aluminium i wsparte są na dwóch dwuosiowych wózkach każdy. Wózki posiadają podwójny stopień usprężynowania - pierwszy stopień stanowią amortyzatory maźnic, a drugi to poduszki powietrzne wspomagane tłumikami hydraulicznymi.

Kliknij aby powiększyć   Wózek toczny (opis na powiększeniu)


Wózki toczne wyposażone są w hamulce tarczowe sterowane pneumatycznie. Na każdej osi zainstalowane są 2 zespoły hamulców tarczowych.

Kliknij aby powiększyć   Wózek toczny w widoku od spodu (opis na pow.)


W przestrzeni międzywózkowej członów skrajnych zainstalowana jest przetwornica pokładowa, baterie akumulatorów oraz sprężarka powietrza ze zbiornikami powietrznymi i tablicą rozdzielczą. W zależności od kierunku jazdy aktywna jest sprężarka przeciwna do kierunku jazdy.

Kliknij aby powiększyć   Sprężarka powietrza

Kliknij aby powiększyć   Baterie akumulatorów



Wózki napędowe wyposażone są w kompletne układy napędowe indywidualne dla każdej osi. W skład zespołów napędowych wchodzą asynchroniczne, klatkowe, samoprzewietrzalne (wentylatory na wałach) silniki trakcyjne produkcji koncernu ALSTOM o mocy 180 kW każdy, dwustopniowe przekładnie napędowe oraz zestawy kołowe z kołami monoblokowymi.
Na każdej osi zainstalowany jest jeden pneumatyczny hamulec tarczowy.

Kliknij aby powiększyć   Wózek napędowy (opis na powiększeniu)


Do podłużnic ramy wózków napędowych przymocowane są odbieraki prądu trzeciej szny marki STEMMANN. Poprzez te urządzenia energia elektryczna pobierana jest z trzeciej szyny (biegun +) i "wędruje" do aparatury elektrycznej składu. Zamknięcie obwodu trakcyjnego realizowane jest przez szczotki osiowe zainstalowane na maźnicach osi, koła jezdne i szyny toru, które tworzą sieć powrotną.

Kliknij aby powiększyć   Odbierak prądu STEMMANN (opis na powiększeniu)


Na poniższym filmie można zobaczyć łuki elektryczne (błyski), które powstają przy rozruchu / hamowaniu ED podczas przejazdu z jednego odcinka (sekcji zasilania) szyny na kolejny.

 
Łuki elektryczne odbieraka pradu - film




W podwoziu wagonów napędowych znajduje się aparatura napędowa w której skład wchodzi między innymi skrzynia z falownikami trakcyjnymi ONIX. W każdej ze skrzyń znajdują się dwa falowniki z aparaturą sterującą. Każdy z nich zasila grupę silników jednego wózka.

Kliknij aby powiększyć   Skrzynie z falownikami


Pojazdy Metropolis przystosowane są do hamowania elektrodynamicznego z rekuperacją energii do sieci. W związku z tym, że nie zawsze istnieje możliwość oddania produkowanej na silnikach trakcyjnych energii z powodu np. zbyt wysokiego napięcia w trzeciej szynie, w podwoziu zainstalowane są też oporniki hamowania, na których w energię cieplną przemieniana jest energia elektryczna produkowana przez silniki trakcyjne pracujące w trybie prądnicowym.

Kliknij aby powiększyć   Oporniki hamowania


Jak widać na powyższej fotografii skrzynia zawiera dwie grupy oporników, po jednej na grupę silników wózka napędowego.

Kliknij aby powiększyć   Wentylator wspomagający chłodzenie oporników




Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl