Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Metro

Powrót

Metro w Warszawie:

Linia 1 (południe - północ):

Metro w Warszawie:

Linia 1 (południe - północ):

Budowa pierwszej linii metra rozpoczęła się 15 kwietnia 1983 roku. 7 kwietnia 1995 roku został oficjalnie przekazany do eksploatacji pierwszy odcinek linii liczący 11 stacji od Kabat do Politechniki.
25 października 2008 roku otwarte zostały trzy ostanie stacje pierwszej linii metra (Stare Bielany, Wawrzyszew i końcowa: Młociny).
Cała trasa liczy 21 stacji.



Schemat I linii metra w Warszawie



Istniejący odcinek metra liczy 23,1 km. Zastosowano w nim tory o szerokości normalnej 1435 mm posadowione na podbudowie betonowej. Zasilanie wagonów realizowane jest za pośrednictwem trzeciej szyny napięciem znamionowym 750V prądu stałego. Szyna zasilająca przystosowana jest do odbieraków dolnych, to znaczy część ślizgowa szyny znajduje się od jej spodniej strony.

Kliknij aby powiększyć   Przykładowe przytwierdzenie szyny (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć   Szyna zasilająca przy torze


Kliknij aby powiększyć   Tunel wykonany metodą odkrywkową


Stacje metra rozmieszczone są średnio w odległościach mniejszych niż kilometr od siebie, a głębokość peronów od poziomu gruntu waha się od 8 do 12 metrów. Stacje zaprojektowane były tak, że każda z nich z wyjątkiem stacji Centrum, Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew, Młociny posiada wspólny peron dla obydwu torów co jest dużą zaletą, gdyż ułatwiona jest komunikacja dla pasażerów.

Kliknij aby powiększyć   Stacja Marymont - peron wspólny (wyspowy)

Kliknij aby powiększyć   Stacja Centrum - niezależne perony


Stacje metra warszawskiego składają się z dwóch poziomów. Pierwszy to podziemne przejście (hol), do którego schodzi się z naziemnego wejścia. Na tym poziomie znajdują się między innymi stanowiska odpraw. Drugi poziom stanowią perony. Na każdej stacji pomiędzy tymi poziomami kursują windy zaprojektowane z myślą o osobach niepełnosprawnych. Na stacjach znajdują się również toalety, automaty telefoniczne z uwzględnieniem potrzeb osób na wózkach.

Kliknij aby powiększyć   Stacja Centrum - naziemne wejście


Poziom I:

Kliknij aby powiększyć   Stacja Ratusz-Arsenał - hol główny nad peronami

Kliknij aby powiększyć   Stacja Ratusz-Arsenał - stanowiska odpraw

Kliknij aby powiększyć   Winda osobowa

Kliknij aby powiększyć   Galeria handlowa nad peronem stacji "Centrum"


Obiekty stacyjne są monitorowane za pośrednictwem kamer przemysłowych oraz przez piesze patrole Służby Ochrony Metra.

Kliknij aby powiększyć   Komisariat Policji Metra Warszawskiego


Poziom 2 - peron:

Kliknij aby powiększyć   Skład Metropolis wjeżdża na stację Świętokrzyska

Kliknij aby powiększyć   Tablica informacyjna na peronie



Za stacjami końcowymi znajdują się komory rozjazdowe z torami odstawczymi, w których następuje zmiana czoła pojazdu i przejazd na sąsiedni tor w celu jazdy w kierunku powrotnym. Możliwy jest tam również postój pociągów.

Kliknij aby powiększyć   Tory technologiczne stacji Młociny

Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć  
Stacja Młociny



Na powierzchni przy stacji Młociny wybudowany został terminal autobusowy i tramwajowy.

Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć  
Stacja Młociny: terminal autobusowy, wejście północne, terminal tramwajowy



Kliknij aby powiększyć   Stacja Młociny - wejście południowe


W skład systemu informacji oprócz ujednoliconych tablic opisowych, schematów, piktogramów, itp. wchodzą również elementy wizualne świetlne w postaci zegarów diodowych lub monitorów LCD. Zegary wyświetlają odpowiednio aktualny czas oraz czas który upłynął od odjazdu ostatniego pociągu metra. Na ekranach LCD podawane są informacje na przykład za ile odjedzie, przyjedzie najbliższy pociąg wraz z informacją wizualną jaki konkretny model (typ) pociągu przyjedzie.

Kliknij aby powiększyć   Zegary (czas aktualny / miniony)

Kliknij aby powiększyć   Ekrany LCD z informacjami o przyjazdach i typami pojazdów



Na stacjach zainstalowane są jak już wspomniałem kamery przemysłowe służące do monitorowania stacji. Obraz z kamer peronowych jest wyświetlany również na monitorach zainstalowanych nad wjazdem do tunelu. Dzięki temu rozwiązaniu maszyniści metra na tych monitorach widzą wymianę pasażerów podczas postoju składu na stacji.

Kliknij aby powiększyć   Ekrany pokazujące wymianę pasażerów

Kliknij aby powiększyć   Widok z kabiny podczas wjazdu na stację

Kliknij tutaj i zobacz film z jazdy w kabinie składu ALSTOM Metropolis









Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl