Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Metro

Powrót

Metro w Paryżu:

1) Informacje ogólne:
Pierwsza linia paryskiego metra została uruchomiona w 1900 roku z okazji Wystawy Światowej. Paryż jest drugim miastem na kontynencie europejskim w którym uruchomione została podziemna kolej miejska. W 1886 uruchomiona została pierwsza linia Metra w Budapeszcie, która jest wpisana na światową listę dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Kliknij aby powiększyć  

W latach 1900-1920 wybudowano i uruchomiono linie: M1, M2, M3, M4, M5, M6, M7, M8, M12 i M13, w latach 1920-1935 linie: M9, M10 i M11, w 1967 roku uruchomiono dwie linie M3bis i M7bis. Najnowszą linia paryskiego metra, która została oddana do użytku w 1998 roku jest linia M14, która jest pierwsza automatyczną linia metra (opis dalej).

W związku z okresem powstawania rdzenia sieci metra paryskiego na początek XX wieku wystrój stacji został zaprojektowany w stylu Art Nouveau (secesja), o czym świadczą wyraźnie stylowe wejścia na stacje.

Kliknij aby powiększyć     Kliknij aby powiększyć     Kliknij aby powiększyć    
Secesyjne wejście na stację



Łączna długość tras metra paryskiego wynosi ponad 214 km i liczy 303 stacje na których eksploatowanych jest 16 linii. Rocznie z usług metra korzysta ponad miliard pasażerów. Składy metra kursują z częstotliwością od 2 do 4 minut.

Kliknij aby powiększyć   Schemat tras metra, kolei RER oraz tram

Kliknij aby powiększyć   Pasażerowie na peronie podczas szczytu


Linie metra w Paryżu przebiegają w większości w tunelach, często bardzo krętych co wymaga specjalnego taboru. Na pewnych odcinkach metro wyjeżdża na powierzchnię i jeździ po naziemnych estakadach i mostach. Rozmieszczenie stacji jest niezwykle gęste. Odległość pomiędzy niektórymi jest zbliżona do odległości między przystankami tramwajowymi, zapewniając tym samym niezwykle sprawną komunikację po centrum i obrzeżach Paryża dodatkowo uzupełnioną o pozostałe środki transportu miejskiego jak tramwaje, autobusy oraz szybką kolej miejską RER.

Kliknij aby powiększyć   Podziemna stacja "Invalides"

Kliknij aby powiększyć   Tunel

Kliknij aby powiększyć   Naziemna stacja "La Chapelle"

Kliknij aby powiększyć   Składy metra na moście nad Sekwaną

Kliknij aby powiększyć   Szeroki przegub międzyczłonowy - kręte tory


Przewoźnikiem paryskiego metra jest przedsiębiorstwo RATP (La Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP))

Kliknij aby powiększyć   Logo RATP

W paryskim metrze (jak również pozostałych środkach transportu) zapewniona jest bardzo dobra, ujednolicona informacja wizualna, umożliwiająca łatwy, szybki i intuicyjny sposób orientacji na poszczególnych stacjach i w taborze. Poza głównym językiem francuskim, opisy oraz komunikaty głosowe wykonane są po angielsku i hiszpańsku. Na każdej stacji znajdują się automaty biletowe umożliwiające zakup biletów na wszystkie środki komunikacji miejskiej. Na głównych stacjach przesiadkowych przy wejściach znajdują się również punkty informacyjne.

Kliknij aby powiększyć     Kliknij aby powiększyć     Kliknij aby powiększyć     Kliknij aby powiększyć    
Informacja pasażerska



Perony, stacje i węzły przesiadkowe połączone są zespołem przejść podziemnych. Wejście na perony na podstawie biletów jednorazowych, okresowych lub karty miejskiej odbywa się przez automatyczne bramki kontrolne, gdzie każdorazowo należny zwalidować swój bilet.

Kliknij aby powiększyć   Tunel dla pieszych - łącznik

Kliknij aby powiększyć   Zespół schodów ruchomych

Kliknij aby powiększyć   Tunel podziemny z taśmociągiem

Kliknij aby powiększyć   Wejścia i wyjścia, automaty biletowe i informacja

Kliknij aby powiększyć   Bramki kontrolne

Kliknij aby powiększyć   Bilet po skasowaniu


Na peronach zainstalowane są wyświetlacze z informacją o czasie pozostałym do przyjazdu najbliższego i kolejnego składu. Są tam również punkty alarmowe oraz automaty z napojami i przekąskami.
Na czołach peronów zabudowane są monitory / lustra umożliwiające maszyniście metra podgląd wymiany pasażerów.

Kliknij aby powiększyć   Wyświetlacz czasu przyjazdu

Kliknij aby powiększyć   Lustro i monitor


Obecnie (2013 rok) w Paryżu eksploatowanych jest 16 linii metra oznaczonych odpowiednio do M1 do M14 + dwie linie bis.

M1 La Défense <-> Château de Vincennes (1900r.)
M2 Porte Dauphine <-> Nation (1900r.)
M3 Pont de Levallois <-> Gallieni (1904r.)
M3bis Porte des Lilas <-> Gambetta (1971r.)
M4 Porte de Clignancourt <-> Mairie de Montrouge (1908r.)
M5 Bobigny <-> Place d'Italie (1906r.)
M6 Charles de Gaulle - Étoile <-> Nation (1909r.)
M7 La Courneuve <-> Villejuif / Mairie d'Ivry (1910r.)
M7bis Louis Blanc <-> Pré Saint-Gervais (1967r.)
M8 Balard <-> Pointe du Lac (1913r.)
M9 Pont de Sèvres <-> Mairie de Montreuil (1922r.)
M10 Boulogne <-> Gare d'Austerlitz (1923r.)
M11 Châtelet <-> Mairie des Lilas (1935r.)
M12 Front Populaire <-> Mairie d'Issy (1910r.)
M13 Châtillon - Montrouge <-> Saint-Denis / Les Courtilles (1911r.)
M14 Saint-Lazare <-> Olympiades (1998r.)


Kliknij aby powiększyć   Koncert w przejściu podziemnym




Do początku strony





2) Infrastruktura:

W metrze paryskim występują dwa rodzaje nawierzchni torowych:

a) Klasyczna nawierzchnia z torem o szerokości 1435 i szynami typu kolejowego oraz trzecią szyną prądową ze ślizgiem górnym. Ten rodzaj nawierchni zastosowany został na liniach M2, M3, M5, M7/7bis, M8, M9, M10, M12, M13.

Kliknij aby powiększyć   Klasyczna nawierzchnia metra (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć   Wózek składu MF 2000

Kliknij aby powiększyć   Wózek składu MF67 z widocznym odbierakiem prądu



b) Nawierzchnia dla kół gumowych z torem o szerokości 1435mm i szynami prądowymi ze ślizgami bocznymi. Ten typ nawierzchni został zastosowany na liniach M1, M4, M6, M11 i M14.
Jest to nawierzchnia w technologii drogowo-szynowej, która składa się z dwóch pasów jezdnych w postaci płyt betonowych lub stalowych dla kół oponowych (gumowych) oraz dwóch szyn kolejowych umieszczonych po ich wewnętrznych stronach. Po zewnętrznych stronach pasów dla kół oponowych zamontowane są szyny prowadzące dla poziomych kół gumowych, będące jednocześnie szynami prądowymi ze ślizgami bocznymi.

Kliknij aby powiększyć   Nawierzchnia metra oponowego (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć   Wózek z kołami oponowymi i kolejowymi (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć   Koła gumowe główne i prowadzące (opis na pow.)


Typowe kolejowe koła stalowe stanową zabezpieczenie na wypadek awarii opon oraz stanowią drogę dla prądów powrotnych do szyn.
Głównymi zaletami stosowania powyższej nawierzchni oraz taboru z oponami jest zdolność do uzyskiwania większych przyspieszeń i krótszych dróg hamowania, pokonywania większych pochyłości toru niż w przypadku klasycznego toru oraz zapewnienie spokojniejszego biegu pojazdu. Wadami są bardziej skomplikowana konstrukcja, większa energochłonność oraz trudniejsze utrzymanie itp.



Tabor paryskiego metra zasilany jest w energię elektryczną o napięciu 750V prądu stałego za pośrednictwem wcześniej opisanych szyn prądowych.


Nowo wybudowana i uruchomiona w październiku 1998 roku linia M14 została wyposażona w pełną automatykę jazdy pociągów. Cały proces rozruchu i hamowania oraz nadzoru jazdy odbywa się automatycznie. Składy nie posiadają kabin sterowniczych w wyniku czego pasażerowie mają widok przez przednią i tylną szybę.
W 2012 została zakończona, trwająca od 2007r roku automatyzacja linii M1.
Na liniach automatycznych eksploatowane są składy MP89CA.

Kliknij aby powiększyć   Skład automatyczny MP89CA


W związku z automatyzacją linii na peronach dla bezpieczeństwa pasażerów (ze względu na brak maszynistów) zostały zabudowane specjalne szklane bramki rozmieszczone wg rozstawu drzwi w pojeździe. Drzwi przesuwne bramek otwierają się i zamykają jednocześnie z drzwiami w wagonach

Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć  
Bramki na peronie





Kliknij tutaj i zobacz film dotyczący linii automatycznych.

Film w lepszej jakości







Do początku strony



3) Tabor:

Eksploatowany tabor metra w Paryżu:

MP73 to składy pięciowagonowe z kołami oponowymi (gumowymi) dostarczone w 1974 przez koncern GEC ALSTHOM (obecnie ALSTOM).

Kliknij aby powiększyć   Skład MP73

Kliknij aby powiększyć   MP73 - wnętrze pasażerskie



MP89 CC i CA to składy jednoprzestrzenne sześcioczłonowe na kołach oponowych produkowane od 1997 roku przez koncern GEC ALSTHOM (obecnie ALSTOM) w wersji CC (konwencjonalnej) i CA (automatycznej - linia 14) o mocy 2800kW i prędkości maksymalnej 80km/h.

Kliknij aby powiększyć   Skład MP89CC

Kliknij aby powiększyć   MP89CC wnętrze pasażerskie

Kliknij aby powiększyć   Skład MP89CA



MP05 to składy jednoprzestrzenne sześcioczłonowe na kołach oponowych produkowane od 2009 roku przez koncern ALSTOM do obsługi automatycznej linii M1 i M14. Moc składu wynosi 2400kW przy zastosowaniu 8 silników trakcyjnych indukcyjnych. Maksymalna prędkość 80km/h.

Kliknij aby powiększyć   Skład MP05

Kliknij aby powiększyć   MP05 wnętrze pasażerskie



MF67 to składy pięciowagonowe na kołach klasycznych produkowane od 1977 roku przez konsorcjum: Brissonneau and Lotz / CIMT do obsługi linii M3, M3bis, M5, M9, M10 i M12 o mocy 1272kW dla wersji z wózkami dwusilnikowymi (12 silników) i 1080kW dla wersji z wózkami jednosilnikowymi (6 silników). Podczas produkcji powstało aż 7 odmian pojazdów tej serii. Na rok 2013 w eksploatacji pozostają 3 odmiany (D, E) które sukcesywnie są zastępowane nowoczesnymi składami MF01.
Prędkość maksymalna składów MF67 wynosi 70km/h.

Kliknij aby powiększyć   Skład MF77



MF77 to składy pięciowagonowe na kołach klasycznych produkowane od 1968 roku przez konsorcjum: ALSTHOM, CEM-Oerlikon, Creusot-Loire, ANF-Industry do obsługi linii M7, M8 i M13 o mocy 1500kW i maksymalnej prędkości 100km/h.

Kliknij aby powiększyć   Skład MF77

Kliknij aby powiększyć   MF77 wnętrze pasażerskie



MF01 (MF2000) to składy pięcioczłonowe, jednoprzestrzenne na kołach klasycznych produkowane od 2007 roku przez konsorcjum: ALSTHOM-BOMBARDIER do obsługi linii M2, M5 i M9 o mocy 1800km/h i maksymalnej prędkości 70km/h. Są to pierwsze składy metra paryskiego wyposażone w klimatyzację.

Kliknij aby powiększyć   Skład MF01

Kliknij aby powiększyć   MF01 wnętrze pasażerskie

Kliknij aby powiększyć   MF01 wnętrze pasażerskie

Kliknij aby powiększyć   MF01 - tabliczka prod.




Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl