Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Elektryczny Zespół Trakcyjny serii "Impuls":

EZT o handlowej marce "Impuls" to rodzina nowoczesnych jednostek pasażerskich produkowanych przez firmę NEWAG S.A. z Nowego Sącza.

Kliknij aby powiększyć   "Impuls" - nazwa handlowa


Impulsy produkowane są w wersjach dwuczłonowych (typ: 37WE), trójczłonowych (typ: 36WE), czteroczłonowych (typ: 31WE), pięcioczłonowych (typ: 45WE) oraz sześcioczłonowych (typ 35WE). Przystosowane są do zasilania trakcyjnego prądem stałym 3 kV i jazdy po torze szerokości normalnej 1435 mm. Konstrukcja pudeł i wózków jest stalowa spawana. Pojazdy te mają zastosowaną pełną klimatyzację wnętrza, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz przystosowane są do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Według wymagań zamawiających mogą być wyposażone w sieć WI-FI, gniazdka elektryczne dla pasażerów itp.
Ich maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 160 km/h (konstrukcyjna 176 km/h) w wyniku czego w kabinach zastosowany jest dwustanowiskowy pulpit sterowniczy (w Polsce dla jazdy powyżej 130 km/h wymagana jest dwuosobowa obsługa trakcyjna).

Jako pierwsze powstały jednostki 35WE (sześcioczłonowe) na zamówienie Szybkiej Kolei Miejskiej z Warszawy w formie leasingu, w ilości łącznej 9 sztuk. Pierwsza dostawa dla SKM obejmowała 6 sztuk Impulsów (001-006), a następnie domówiono jeszcze trzy egzemplarze (008-010) Prototypowy pojazd 35WE został przekazany do przewoźnika 12 czerwca 2012 roku.
Podczas dostaw dla SKM Warszawa wyprodukowana została jedna jednostka 35WE na zamówienie Kolei Ślaskich w 2012 roku o numerze 35WE-007.


  35WE - zobacz opis EZT



Zamówienie na pojazdy z rodziny Impuls NEWAG otrzymał również z Kolei Dolnośląskich, gdzie dostarczonych zostało pięć sztuk czteroczłonowych jednostek 31WE. Jeden z egzemplarzy dolnośląskich 31WE dnia 19.02.2013 roku pobił rekord prędkości dla ezt krajowej produkcji przejeżdżając z prędkością 211,6 km/h po Centralnej Magistrali Kolejowej.
Kolejne pojazdy typu 31WE NEWAG dostarczył również do województwa zachodniopomorskiego oraz lubuskiego, które to ogłosiły przetarg w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej. Zamówienie obejmowało łącznie 14 pojazdów - 12 dla Pomorza Zachodniego, a 2 dla województwa lubuskiego.
10 marca 2015 roku NEWAG podpisał umowę z Kolejami Dolnośląskimi na dostawę pięciu Impulsów czteroczłonowych z wymaganiami pełnego spełnienia TSI.
Początkiem roku 2016-tego kolejne 2 sztuki zostały przekazane do spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Trójmiejskie Impulsy wyróżnia wysokość podłogi, która została podniesiona do 960 mm i jest o 200 mm wyższa od standardowej wysokości podłogi w Impulsach.
Początkiem 2017 roku zakończyła się dostawa czteroczłonowych jednostek dla Kolei Małopolskich.


  31WE - zobacz opis EZT



Dwuczłonowe Impulsy (typ 37WE) zostały dostarczone na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego (2 sztuki) oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko - Mazurskiego (1 sztuka). W obu przypadkach pojazdy przekazane zostały do obsługi połączeń kolejowych spółce Przewozy Regionalne.


  37WE - zobacz opis EZT



W 2014 roku NEWAG otrzymał z Kolei Dolnośląskich w ramach wygranego przetargu kolejne zamówienie na dostawę jednostek pasażerskich serii Impuls. Tym razem przewoźnik zamówił sześć trójczłonowych pojazdów z wymogiem spełnienia wszystkich wymagań TSI. Był to pierwszy w Polsce przetarg wymagający dostawy pojazdu w pełni zgodnego z przepisami TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności).
W wyniku tego w Nowym Sączu powstały pojazdy typu 36WEa - gdzie literka "a" świadczy właśnie o różnicy typu pojazdu w związku ze zmianami jakie zastosowano w pojeździe ze względu na TSI, co wpłynęło na konieczność przeprowadzenia nowej homologacji pojazdów trójczłonowych.
Pierwszy Impuls typu 36WEa został dostarczony Kolejom Dolnośląskim pod koniec sierpnia 2014 r., a 19 października odbyła się uroczysta prezentacja tych pociągów na stacji w Legnicy. Prototypowy egzemplarz NEWAG zaprezentował również w 2014 roku na Międzynarodowych Targach Technik Komunikacyjnych InnoTrans w Berlinie.

Kliknij aby powiększyć   36WEa-011 na Targach InnoTrans 2014


Pojazdy typu 36WEa zostały dostarczone również w zamówieniu zrealizowanym przez Południową Grupę Zakupową. W skład grupy weszły cztery województwa, które zamówiły łącznie 19 elektrycznych zespołów trakcyjnych: świętokrzyskie (lider) - 6 sztuk, małopolskie - 6 sztuk, śląskie - 6 sztuk i podkarpackie - 1 sztuka.
Podstawowe różnice w pojazdach dla poszczególnych województw to: wojewódzkie barwy zewnętrzne oraz kolorystyka wnętrza, a w jednostkach małopolskich dodatkowa jedna para drzwi w środkowych członach.

W 2016 roku trójczłonowe jednostki zostały dostarczone do województwa opolskiego.


  36WEa - zobacz opis EZT



Najnowszym produktem rodziny Impuls są pięcioczłonowe jednostki zamówione w 2014 roku w ilości 12-tu sztuk przez Koleje Mazowieckie. Dostawy jednostek do Warszawy rozpoczęły się w maju 2015 roku. Koszt zamó­wie­nia to ponad 257 mln zł brutto.

W nocy z 28 na 29 sierpnia 2015 jednostka 45WE-010 na Centralnej Magistrali Kolejowej pobiła dotychczasowy rekord prędkości dla EZT polskiej produkcji (ustanowiony przez jednostkę 31WE - 211,6 km/h), przejeżdżając odcinek między Psarami, a Górą Włodowską z prędkością 225,2 km/h. Więcej informacji o jeździe rekordzisty w opisie EZT 45WE w poniższym linku.
Kolejne pięcioczłonowe Impulsy zostały dostarczone w 2017 roku do Kolei Małopolskich razem z jednostkami 4-członowymi. Ostatni z dostarczonych pojazdów do KMŁ był jednocześnie 100-tnym Impulsem wyprodukowanym przez Newag.


  45WE - zobacz opis EZT





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl