Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu NGd99 (Citadis 100):

Kabina i pulpit motorniczego:

W związku z przystosowaniem wagonu do jazdy jednokierunkowej, pojazd wyposażony jest tylko w jedną kompletną kabinę. Na końcu tramwaju, w tylnej szafie aparatowej zainstalowany jest jedynie pulpit do jazdy manewrowej, do tyłu (opis w dziale jazdy manewrowej).
Stanowisko motorniczego w kabinie zainstalowane jest centralnie na osi pojazdu.
W omawianym wagonie zastosowano w pełni ergonomiczny fotel niemieckiej firmy ISRI.



Kliknij aby powiększyć  Fotel motorniczego ISRI



Przed fotelem zainstalowany jest pulpit sterowniczy typu TM114A2 produkcji gdańskich zakładów ELMOR S.A..
Pomiędzy lewą ścianą kabiny, a fotelem znajduje się szafa aparatowa firmy WOLTAN Sp. z o.o. z Łodzi, na której zainstalowany jest nastawnik jazdy ONIX oraz manipulatory do uruchamiania wagonu.


Kliknij aby powiększyć  Pulpit - widok ogólny


Kliknij aby powiększyć  Tabliczka znamionowa pulpitu




Kliknij aby powiększyć  Pulpit czołowy - część lewa (opis na powiększeniu)


Kliknij aby powiększyć  Pulpit czołowy - sterownik kasowników R&G


Kliknij aby powiększyć  Pulpit czołowy - część środkowa (opis na powiększeniu)



Kliknij aby powiększyć  Panel komputera pokładowego



Kliknij aby powiększyć  Pulpit czołowy - część prawa (opis na powiększeniu)



Panel komputera pokładowego wyposażony jest w dwuwierszowy ekran LCD oraz zstaw 40 diód LED. Każda dioda dotyczy jakiejś nieprawidłowości pracy wagonu. Zapalenie się danej diody powoduje wyświetlenie na ekranie odpowiedniego komunikatu o błędzie. W przypadku kilku błędów występujących jednocześnie zapalają się odpowiednie diody, a na ekranie wyświetlają się kolejno meldunki o nieprawidłowościach.


Kliknij aby powiększyć  Pulpit boczny - nastwnik jazdy i uruchamianie (opis na powiększeniu)



W ścianie nad boczną szafą aparatową mieści się okno motorniczego z przesuwną częścią w środku.


Kliknij aby powiększyć  Okno boczne w kabinie




Kabina odgrodzona jest od przedziału pasażerskiego szafą apratową, na przedłużeniu której znajdują się składane drzwi harmonijkowe.


Kliknij aby powiększyć  Drzwi do kabiny z przedziału


Kliknij aby powiększyć  Szafa aparatowa za kabiną



W szafie tej znajdują się główne elementy sterownicze wagonu. Na ścianie szafy od wnętrza kabiny konstruktorzy ALSTOMu zamieścili tablicę z bezpiecznikami chroniącymi główne elementy elektryczne zasilane niskim napięciem. Za plastikową szybką oprócz bezpieczników zainstalowane są też potencjometry regulacji ogrzewania oraz łączniki przetwornicy, jazdy awaryjnej, jazdy holowniczej, przekształtników i testu falowników.
Pod tablicą bezpiecznikową na drzwiach szafy mieszczą się przyciski do podnoszenia / opuszczania odbieraka prądu, sygnalizator dźwiękowy oraz gniazdo pulpitu zdalnego sterowania.


Kliknij aby powiększyć  Tablica bezpiecznikowa (opis na powiększeniu)



Kliknij aby powiększyć  Przyciski pantografu, buczek i gniazdo (opis na powiększeniu)




Z zewnątrz do kabiny prowadzą automatycznie otwierane drzwi jednoskrzydłowe. Będąc wewnątrz drzwi otwiera się odpowiednim przyciskiem z pulpitu. Od zewnątrz natomiast otwarcie drzwi jest możłiwe po odblokowaniu specjalnej klamki znajdującej się na ścianie bocznej czoła kabiny obok drzwi.


Kliknij aby powiększyć  Drzwi do kabiny zewnętrzne




W suficie kabiny zainstalowane są dwie lampy oświetlające oraz kratki nawiewowe dachowego agregatu wentyalacyjno-grzewczego.
Przed przednią szybą do sufitu zamontowany jest pikselowy wyświetlacz trasowy pod którym znajduje się roleta przeciwsłoneczna obejmująca swoim wymiarem całą szerokość szyby przedniej oraz okrągłe lusterko do obserwacji przestrzeni pasażerskiej.


Kliknij aby powiększyć  Sufit kabiny



Kliknij aby powiększyć  Wyświetlacz pikselowy, zwinięta roleta i lusterko





Lusterka:

Omawiany wagon wyposażony jest tylko w jedno lusterko zewnętrzne zainstalowane z prawej strony kabiny. Lusterko to służy przede wszystkim obserwacji pasażerskich wejść drzwiowych na przystankach.


Kliknij aby powiększyć  Lusterko zewnętrzne



Opisywane lusterko ustawiane jest automatycznie z pulpitu motorniczego.


Kliknij aby powiększyć  Joystick ustawiania lusterek


W kabinie motorniczego, jak wspomniałem wcześniej, zainstalowane jest ręcznie ustawiane lusterko do obserwacji wnętrza wagonu.





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl