Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu NGd99 (Citadis 100):

Piasecznice i likwidacja poślizgu:

1) Poślizg...
Aby podczas jazdy nie wystapił poślizg zestawów kołowych motorniczy ma możliwość posypania szyn piaskiem znajdującym się w piasecznicach poprzez wciśnięcie odpowiedniego przycisku na pulpicie sterowniczym.
W przypadku, gdy poślizg już wystąpi czujniki wagonu automatycznie załączą piasecznice.
Za wykrywanie poślizgu odpowiedzialny jest komputer pokładowy, który analizuje prędkość obrotową kół tocznych (wózek toczny) i koł napędnych (wózki napędne). Koła wózka tocznego nie wpadają w poślizg, gdyż nie są napędzane i toczą się prędkością rzeczywistą jazdy tramwaju. Gdy prędkość obrotowa kół tocznych i napędnych nie jest jednakowa oznacza to, że tramwaj wpadł w poślizg (stracił przyczepność kół do główek szyn).
Takie rozwiązanie wymusiło wykorzystanie hamulców tarczowych wózka tocznego tylko do hamowania awaryjnego i umiejscawiania pojazdu, gdyż w przeciwnym razie pomiar prędkości nie byłby prawidłowy (np. na skutek zablokowania kół).



2) Piasecznice:
Umieszczone są przy wózkach napędowych wagonów. W ich skład wchodzą zbiorniki na piasek, elektrozawory oraz rurki zakończone dyszami. Z dysz piasek jest wysypywany pod koła jezdne wagonu przez co poprawiona jest ich przyczepność do główek szyn.
Dysze instalowane są tylko na przodzie wózków napędowych przez co podsypywanie piaskiem może odbywać się tylko podczas jazdy wagonem do przodu.


Kliknij aby powiększyć   Dysza piasecznicy przy kole



Kliknij aby powiększyć   Elektrozawór piasecznicy



elektrozawór odpowiedzialny jest za wypuszczanie piasku ze zbiornika. Na nim odbywa się regulacja przepustu. Sterowany jest wyłącznikiem czasowym


Poziom (ilość) piasku w piasecznicach widać na wskaźnikach umieszczonych we wnętrzu pojazdu w miejscach gdzie są zainstalowane zbiorniki na piasek.


Kliknij, aby powiększyć  Wskaźnik ilości piasku na obudowie piasecznicy


Kliknij, aby powiększyć  Zbiornik piasku

Piasek uzupełniany jest przez otwory wsypowe znajdujące się w ścianach wagonu w pobliżu wózków napędnych. W wagonie znajdują się 4 zbiorniki (po dwa na wózek) i do każdego z nich piasek wsypuje się przez osobny wsyp.


Kliknij aby powiększyć   Klapa wsypu piasku do zbiornika






Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl