Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu NGd99 (Citadis 100):

Wnętrze wagonu i drzwi:

W roku 2017 wagony NGd99 przeszły gruntowną modernizację w firmie MODERTRANS Poznań. W ramach prac modernizacyjnych zmodyfikowano układ napędowy i sterowania, całkowicie zmieniono wystrój wnętrza (w tym siedzenia) oraz zabudowano nowe stanowisko sterownicze motorniczego. Tramwaj wyposażono w nowoczesny system informacji pasażerskiej podsufitowymi wyświetlaczami LCD oraz głosowym zapowiadaniem przystanków. Zmieniono również drzwi z odskokowo - przesuwnych na odskokowo - uchylne. W związku z powyższym dotychczasowe pierwsze i ostatnie drzwi dwuskrzydłowe zastąpiono drzwiami jednoskrzydłowymi.
Po przebudowie wagony otrzymały również historyczne barwy obowiązujące w Gdańsku przed II Wojną Światową.

  1004

  Ogólny widok wnętrza


Poniższy opis prezentuje wagony w konfiguracji fabrycznej producenta.

1) Część pasażerska wagonu:

Gdańskie Citadisy posiadają niską podłogę na 70% powierzchni pojazdu. Wysokość wejść wynosi 340mm ponad główkę szyny. W członie środkowym oraz w rejonie przegubów międzyczłonowych podłoga ma lekkie wzniesienie związane z konstrukcją przegubów.


Schemat wnętrza



Kliknij aby powiększyć   Wnętrze wagonu



Kliknij aby powiększyć   Wnętrze wagonu



Wagon wyposażony jest w dwa miejsca służące do mocowania wózków inwalidzkich. Każde stanowiskoposiada indywidualne pasy bezwładnościowe do zamocowania.


Kliknij aby powiększyć   Miejsca dla wózków





Sufit:
Wykonany jest z cienkich płyt laminowanych HDF. Środkiem wagonu po osi sufitu biegnie atrapa nawiewników systemu dachowych agregatów wentylacyjno - grzewczych. Przy ścianach bocznych ponad oknami zainstalowane są ukośne oprawy lamp. W wagonie zastosowane jest oświetlenie jarzeniowe (świetlówki).
Oświetlenie wewnętrzne jak i zewnętrzne zewnętrzne załączane jest przez motorniczego za pomocą odpowiednich przycisków i przełączników na pulpicie sterowniczym.


Kliknij aby powiększyć   Osłona nawiewów dachowych




Schemat nawiewu powietrza z dachowych
agregatów wentylacyjno - grzewczych




Kliknij aby powiększyć   Lampy oświetleniowe



W związku z faktem, że omawiane wagony kursują wyłącznie na linii 2 (Jelitkowo - Centrum) na oprawach lamp naklejone są tablice trasowe wydrukowane na mlecznej folii. W związku z tym informacja trasowa jest dobrze widoczna w godzinach wieczornych przy załączonym oświetleniu.


Oprócz ogrzewania dachowego przestrzeń pasażerska ogrzewana jest przez grzejniki elektryczny zamontowane na podłodze, pod siedzeniami. Elementy grzejne ogrzewaczy zasilane są bezpośrednio z sieci trakcyjnej.


Kliknij aby powiększyć   Grzejniki pod siedzeniami





Siedzenia:
W NGd99 Citadis zamontowane są siedzenia kubełkowe wyścielone miękkim materiałem, co poprawia komfort jazdy pasażerów. Wytwórcą siedzeń była polska firma STER.
Innowacyjnym rozwiązaniem jest zamontowanie siedzeń na wzór metra, czyli wzdłuż ścian bocznych. Takie rozwiązanie zwiększa przestrzeń dla pasażerów podróżujących stojąc.


Schemat rozmieszczenia siedzeń



Kliknij aby powiększyć   Siedzenia pojedyncze



Kliknij aby powiększyć   Siedzenia podwójne



Kliknij aby powiększyć   Siedzenia zamontowane podłużnie






Kasowniki i informacja trasowa:
Kasowniki, które znajdują się na wyposażeniu gdańskich wagonów Citadis 100 są przystosowane do kasowania biletów papierowych formatu 35 x 69 mm. Bilet kasowany jest automatycznie po włożeniu go do szczeliny kasownika w postaci wydruku. Kasowniki zostały wyprosukowane przez Zakłady Elektroniki i Mechaniki Precyzyjnej R&G w Mielcu. Kasowniki wyposażone są w cyfrowy zegar.


Kliknij aby powiększyć  Kasownik biletów R&G



Pracą kasowników steruje autokomputer SRG-3000 firmy R&G Mielec umieszczony na pulpicie motorniczego.



Kliknij aby powiększyć  Sterownik kasowników R&G SRG-3000P







Wizualna informacja trasowa:
Wagon wyposażony jest w pięć pikselowych tablic informacyjnych zewnętrznych i trzy diodowe wyświetlacze wewnętrzne.
Wyświetlacze zewnętrzne informujące o numerze linii i przystankach końcowych zainstalowane są na ścianie przedniej i za oknami w każdym członie.
Na ścianie tylnej zainstalowany jest wyświetlacz informujący tylko o numerze linii.


Schemat rozmieszczenia wyświetlaczy zewnętrznych



Kliknij aby powiększyć  Wyświetlacz pikselowy zewnętrzny przedni



Kliknij aby powiększyć  Wyświetlacz pikselowy zewnętrzny boczny




Wyświetlacze wewnętrzne przymocowane są do sufitu. Jeden w części wysokopodłogowej w pobliżu kabiny, a przy kabinie, a drugi (dwustronny) na początku 3 członu.


Schemat rozmieszczenia wyświetlaczy wewnętrznych


Kliknij aby powiększyć  Wyświetlacz diodowy wewnętrzny dwustronny



Pracą wyświetlaczy steruje sterownik MOBITEC Zebra 30GTD umieszczony na pulpicie motorniczego.


Kliknij aby powiększyć  Sterownik MOBITEC na pulpicie



Kliknij aby powiększyć  Kody wyświetlaczy





Tylna szafa aparatowa:
Szafa ta mieści się na końcu wagonu pod tylną szyba. W jej górnej płaszczyżnie zainstalowany jest pulpitdo jazdy manewrowej. Wewnątrz szafy mieści się miedzy innymi aparatura kontrolująca i zabezpieczająca pracę baterii akumulatorów.


Kliknij aby powiększyć  Tylna szafa aparatowa



Kliknij aby powiększyć  Bezpieczniki w tylnej szafie aparatowej



Kliknij aby powiększyć  Pulpit jazdy manewrowej



Szafy aparatowe znajduje się również z akabiną oraz w osłonach przegubów międzyczłonowych.





Do początku strony




2) Drzwi pasażerskie:
Wagon NGd99 wyposażony jest łącznie w pięcioro wejściowych. Pierwsze drzwi licząc od czoła tramwaju to indywidualne jednoskrzydłowe wejście do kabiny motorniczego. Pozostałe cztery wejścia drzwiowe - 3 dwuskrzydłowe o prześwicie 1300 mm i jedne jednoskrzydłowe o prześwicie wejścia 600 mm prowadzą do przestrzeni pasażerskiej.


Schemat rozmieszczenia drzwi



Kliknij aby powiększyć  Drzwi dwuskrzydłowe



Kliknij aby powiększyć  Drzwi jednoskrzydłowe do kabiny



Drzwi jednoskrzydłowe znajdują sie w strefie wysokiej podłogi w związku z czym prowadzą do nich stopnie wejściowe.


Kliknij aby powiększyć  Drzwi jednoskrzydłowe ze stopniami


Kliknij aby powiększyć  Drzwi dwuskrzydłowe z niską podłogą



Wszystkie drzwi (łącznie z tymi do kabiny) otwierane są automatycznie za pośrednictwem elektrycznych napędów drzwiowych. Maszyny drzwiowe zainstalowane są nad drzwiami w skrzyniach drzwiowych. Na spodniej ścianie skrzyni drzwiowej znajdują się lampy oświetlające wejście.
Oświetlenie wejść załącza się samoczynnie, gdy drzwi są otwarte.


Kliknij aby powiększyć  Skrzynia z maszyną drzwiową nad drzwiami dwuskrzydłowymi



Kliknij aby powiększyć  Skrzynia z maszyną drzwiową nad drzwiami jednoskrzydłowymi



Z boku skrzyń drzwiowych zainstalowane są rączki hamulców bezpieczeństwa, a na ściankach osłaniających wejścia (w ościerznicach) mieszczą się klamki do awaryjnego otwierania drzwi. Nieuzasadnione użycie któregoś z powyższych elementów jest karane.


Kliknij aby powiększyć  Rączka hamulca i awaryjne otwieranie drzwi



W każdej skrzyni znajduje się elektryczny mechanizm drzwiowy służący do automatycznego otwierania / zamykania skrzydeł.


Kliknij aby powiększyć  Napęd drzwiowy



Kliknij aby powiększyć  Silnik elektryczny napędu i zębaty pasek napędowy




Sterowanie drzwiami:
Drzwi do przestrzeni pasażerskiej wagonu Citadis mogą być otwierane / zamykane:

- indywidualnie przez pasażerów za pośrednictwem przycisków zainstalowanych od wewnątrz na barierkach przy wejściach, a od zewnątrz na skrzydłach drzwiowych. Motorniczy wciskając odpowiedni przycisk na pulpicie aktywuje przyciski drzwiowe (odblokowuje drzwi) w wyniku czego drzwi zostają otwarte gdy pasażer użyje przycisku indywidalnego otwierania.


Kliknij aby powiększyć  Przycisk indywidualnego otwierania zewnętrzny


Wejścia drzwiowe przestrzeni pasażerskiej wyposażone są w fotokomórki, które uniemożliwiają zamknięcia drzwi w momencie, gdy w wejściu drzwiowym znajdują się pasażerowie. Każda fotokomórka skłąda się z dwóch elementów optycznych umieszczonych na przeciw siebie w dolnej części ościerznicy drzwi.


Kliknij aby powiększyć  Fotokomórka drzwiowa (opis na powiększeniu)


Elementy optyczne wysyłają do siebie promień podczerwieni. Przerwanie promienia noigami sprawia, że nadajniki optyczne "nie widzą się" co powoduje blokowanie napędu drzwiowego przez układ sterujący drzwi.
Gdy promień nie jest przerwany ukłąd sterujący po określonym czasie załącza sygnał ostrzegawczy i jednocześnie drzwi zamykają się samoczynnie.


Zobacz
film prezentujący zamykanie drzwi wraz z sygnałem ostrzegawczym.


Aby motorniczy mógł ruszyć wagonem musi zablokować drzwi przyciskiem z pulpitu. W przeciwnej sytuacji drzwi po samoczynnym zamknięciu pozostają w stanie czuwania - możliwe jest ich ponowne otwarcie poprzez wciśniecie przycisku otwierania drzwi, a jazda wagonu jest zablokowana.



- otwieranie / zamykanie centralne polega na otwarciu / zamknięciu wszystkich drzwi jednocześnie po wciśnięciu przez motorniczego odpowiedniego przycisku na pulpicie sterowniczym.Zamykaniecentralne dotyczy również drzwi do kabiny.


Główne przyciski sterowania drzwiami na pulpicie



Drugie wejście drzwiowe do przestrzeni pasażerskiej wyposażone jest w automatycznie wysuwaną platformę wjazdową dla wózków. Platformą steruje motorniczy poprzez wciśniecie przycisku wysuwania pltformy. Na drugich drzwiach pasażerskich oraz w ich okolicy we wnętrzu pojazdu znajdują sie przyciski służące do poinformowania motorniczego o żądaniu wysunięcia platformy. Wciśnięcie przycisku podświetla na pulpicie lampkę sygnalizacyjną żadania wysunięcia platformy wjazdowej.
Na drzwiach z platformą widnieją oznaczenia informujące o przystosowaniu tego wejścia do wjazdu osobom na wózkach.


Kliknij aby powiększyć  Platforma wjazdowa schowana



Kliknij aby powiększyć  Platforma wjazdowa wysunięta



Kliknij aby powiększyć  Klapa inspekcyjna platformy w podłodze



Kliknij aby powiększyć  Przycisk żądania wysunięcia platformy na skrzydle drzwiowym



Platforma posiada czujniki wysunięcia. W przypadku gdy na drodze jej wysuwu pojawi się przeszkoda nastąpi automatyczne autorewersowanie, czyli schowanie platformy.

Platforma wysuwana jest spod podłogi podczas gdy drzwi są zamknięte. Gdy platforma zostanie wysunięta do końca następuje otwarcie drzwi. Chowanie platformy również jest automatyczne i następuje dopiero po zamknięciu drzwi.


Sterowanie platformą wjazdową na pulpicie





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl