Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu NGT6:

Piasecznice:

Umieszczone są przy wózkach napędowych wagonów. W ich skład wchodzą zbiorniki na piasek (po dwa na wózek napędowy) umieszczone przy wózkach napędowych, a z nich odpowiednio odchodzą rurki zakończone dyszami. Z dysz piasek jest wysypywany pod koła jezdne wagonu przez co poprawiona jest ich przyczepność do główek szyn, a to wpływa na weliminowanie poślizgu. Podsypywanie piaskiem zestawów kołowych następuje pod ciśnieniem.
Dysze instalowane są tylko na przodzie wózków napędnych przez co podsypywanie piaskiem może odbywać się tylko podczas jazdy wagonem do przodu.

  Dysza przy kole jezdnym (opis na powiększeniu)


Kliknij
tutaj i obejrzyj film prezentujący działanie piasecznicy.

  2,18MB / 17 sek.


Podsypywanie piaskiem zestawów kołowych następuje pod ciśnieniem dzięki zamontowanemu kompresoorowi. Gdy wagon wpadnie w poślizg piasecznice załączają się automatycznie. Za wykrywanie poślizgu odpowiedzialny jest komputer pokładowy, który analizuje prędkość obrotową kół tocznych (wózek toczny) i koł napędnych (wózki napędne). Koła wózka tocznego nie wpadają w poslizg, gdyż nie są napędzane i toczą się prędkością rzeczywistą jazdy tramwaju. Gdy prędkość obrotowa kół tocznych i napędnych nie jest jednakowa oznacza to, że tramwaj wpadł w poślizg (stracił przyczepność kół do główek szyn). Takie rowziązanie wymusiło wykorzystanie hamulców tarczowych wózka tocznego tylko do hamowania awaryjnego i umiejscawiania pojazdu, gdyż w przeciwnym razie pomiar prędkości nie byłby prawidłowy (np. na skutek zablokowania kół).

W każdej chwili motorniczy może ręcznie uruchomić piasecznice przyciskiem z pulpitu sterowniczego.

  Kompresor do wysypawania piasku


Napełnianie piasecznic piaskiem odbywa się przez otwory umieszczone na ścianach bocznych wagonów za pomocą specjalnego dystrybutora (tak jak nalewanie paliwa do baku w samochodzie).

  Klapa otworu piasecznicy do wsypywania piasku

  Dystrybutor do nasypywania piasku


Otwory do nasypywania piasku bez użycia dystrybutora (z wiaderka) znajdują się również pod siedzeniami znajdującymi się nad wózkami napędnymi

Używanie piasecznicy jest widoczne na przykład w miejscach wzniesień lub spadków. Szyny i okolice są wtedy posypane piaskiem.
Piasecznice mogą być montowane tylko w wagonach tramwajowych, które mają odpowiednio silną przekłdnię napędową (między silnikiem i osią), która jest w stanie wytrzymać szarpnięcie związane z dostaniem się piasku pod koła i zlikwidowaniem tym samym poślizgu.






Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl