Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu NGT6:

Sterowanie jazdą i hamulce:

1) Rozruch, wybieg i hamowanie:
W NGT6 zastosowany jest rozruch impulsowy prądu zmiennego w technologii IGBT (Insulate Gate Bipolar Transistor). Impulsowe sterowanie silnikami asynchronicznymi polega na skalarnej regulacji napięcia wyjściowego wraz z regulacją częstotliwości napięcia, którym zasilany jest silnik.
Każdy silnik trakcyjny jest zasilany przez indywidualnie przez osobną przetwornicę trakcyjną (falownik) umieszczoną jak już było wspomniane w kontenerze dachowym.
Każda z czterech niezależnych linii napędowych składa się z:
- przetwornicy trakcyjnej z przemiennikiem częstotliwości (falownika)
- opornika hamowania
- trójfazowego silnika trakcyjnego
- przekładni łączącej silnik trakcyjny z osią napędową poprzez wał drążony i sprzęgła podatne osi.


Kierujący tramwajem przeprowadza rozruch i hamowanie tramwaju przy pomocy ręcznego nastawnika jazdy.

  Nastawnik jazdy (opis na powiększeniu)

  Dłoń na nastawniku jazdy


Przesuwając rękojeść nastawnika do przodu wagon ruszy. Im dalej ją popchniemy tym bardziej NGT6 przyspieszy. Wrócenie nastawnikiem do pozycji środkowej (neutralnej) załączy jazdę z wybiegu (bez napędzania). Gdy przyciągniemy rękojeść nastawnika do siebie rozpocznie się hamowanie, które będzie tym mocniejsze im bardziej przyciągniemy ją do siebie.
Jeżeli dociągniemy rękojeść do ogranicznika (biały pasek) zostanie załączone najmocniejsze hamowanie służbowe (elektrodynamiczne wspomagane w razie potrzeby hamulcami tarczowymi aktywnymi). Po przeciągnięciu rękojeści nastawnika za ogranicznik (czerwona kreska) zostanie załączone najsilniejsze hamowanie (nagłe) - wszystkie hamulce tramwaju.
Ustawienie nastawnika na pierwszej pozycji rozruchu aktywuje tempomat, czyli utrzymanie prędkości do jakiej pojazd został rozpędzony.


Aby ruszyć wagonem NGT6 należy najpierw ustawić nawrotnik w pozycję P - dla jazdy do przodu lub T dla jazdy do tyłu, a następnie położyć lewą dłoń na rękojeści nastawnika jazdy. Pod wpływem ciężaru dłoni rękojeść opadnie, co umożliwi jej przesunięcie. W przeciwnym razie nastawnik jest zablokowany.


Opadanie rękojeści w wyniku położenia dłoni


Jednocześnie opadnięcie rękojeści załącza czuwak pasywny. Jest to urządzenie, które kontroluje czujność motorniczego, a jego działanie polega na konieczności trzymania podczas jazdy dłoni prowadzącego pojazd na nastawniku.
Zdjęcia dłoni z rękojeści nastawnika podczas jazdy spowoduje po dwóch sekundach uruchomienie sygnału ostrzegawczego, a następnie po kolejnych dwóch sekundach samoczynnie załączy się hamowanie nagłe (z użyciem wszystkich hamulców - bardzo silne hamowanie).

  Zobacz film
Czuwak pasywny - hamowanie po zdjęciu dłoni z rękojeści nastawnika



2) Rodzaje hamulców:
Wagon NGT6 wyposażony jest w trzy rodzaje hamulców ciernych.
W wózkach napędowych na osiach zamontowane są hamulce tarczowe hydrauliczne pasywne.
Pełnią one głównie funkcję hamulca postojowego - umiejscawiają wagon czas postoju oraz wspomagają hamowanie służbowe. Załączane są też wraz z pozostałymi hamulcami przy hamowaniu nagłym.

  Hamulec tarczowy w wózku napędowym (opis na pow.)


W wózku tocznym zamontowane są po zewnętrznych stronach kół hamulce tarczowe hydrauliczne aktywne. Wspomagają one hamowanie służbowe, uruchamiane są przy hamowaniu bezpieczeństwa i hamowaniu nagłym.

  Hamulec tarczowy w wózku tocznym (opis na pow.)


  Agregat hydrauliczny wózka napędnego

  Agregat hydrauliczny wózka tocznego

  Przewody hydrauliczne biegnące po ramie wózka

  Pompa ręczna do zwalniania hamulców


Dokładne informacje na temat rodzajów, budowy i działania elektrohydraulicznych hamulców tarczowych znajdują się tutaj...



Oprócz hamulców hydraulicznych tarczowych we wszystkich wózkach zamontowane są po dwa elektromagnetyczne hamulce szynowe, pełniące funkcję hamulców awaryjnych, uniezależniających drogę hamowania od przyczepności pomiędzy kołem, a szyną.

  Hamulec szynowy (widok z zewnątrz)

  Hamulec szynowy (widok od spodu)


NGT6 wyposażony jest w system inteligentnego sterowania hamowaniem, który dopasowuje rodzaj hamowania do warunków jazdy, obciążenia wagonu itp.





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl