Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu NGT8 Flexity Classic:

Wagony typu NGT8 Flexity Classic produkowane są od 2012 roku przez Bombardier Transportation w kooperacji z Vossloh Kiepe dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie. Bombardier odpowiada za część mechaniczną wagonów natomiast Vossloh realizuje część elektryczną.

Kontrakt obejmujmował dostawę 24 wagonów tego typu do połowy 2013 roku.




W Krakowie eksploatowanych jest łącznie 50 Bombardierów serii NGT6. Wagony NGT8 są od nich dłuższe o 6 metrów. Ich długość wynosi 32,8 m. W stosunku do NGT6 wydłużony został człon środkowy, który wsparty został na dwóch dwuosiowych wózkach tocznych co zwiększyło liczbę wózków do 4 sztuk (2 x napędny i 2 razy toczny), a więc ilość osi do 8. Stąd też oznaczenie pojazdu NGT8 - skrót od niemieckich wyrazów: niskopodłogowy silnikowy wagon przegubowy, a cyfra osiem oznacza, że wagon jest ośmioosiowy - NiederflurGelenkTriebwagen 8).




Zakup pojazdów został dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.

  Marka i dofinansowanie


Oficjalna premiera omawianych tramwajów miała miejsce na Międzynarodowych Targach Technik Komunikacyjnych InnoTrans 2012 w Berlinie. W uroczystości prezentacji brali udział przedstawiciele producenta, przedstawiciele MPK S.A. z prezesem Julianem Pilszczkiem na czele oraz Prezydent Miasta Krakowa - Jacek Majchrowski.

  NGT8 na targach InnoTrans 2012

  Plansza informacyjna


Omawiane wagony przystosowane są do jazdy jednokierunkowej po torze szerokości normalnej 1435mm i zasilania z napowietrznej sieci trakcyjnej napięciem 600V prądu stałego.

  Pierwszy wagon na ulicach Krakowa (2051)


Są to pojazdy trójczłonowe. Pierwszy i ostatni człon wsparte są na wózkach napędnych, z poprzecznie zabudowanymi silnikami trakcyjnymi marki SKODA Elektric o mocy 105kW każdy z przewietrzaniem własnym. Człon środkowy wsparty jest na dwóch wózkach tocznych.
Wszystkie wózki posiadają podwójny stopień usprężynowania oraz dodatkowo elementy gumowe pomiędzy kołem bosym, a obręczą każdego zestawu kołowego.

NGT8 mają podłogę niską na ok. 70% długości pojazdu. Podwyższona podłoga znajduje się nad wózkami napędnymi (1 stopień). MPK S.A. w Krakowie celowo nie zamawia wagonów w pełni niskopodłogowych, gdyż są one znacznie bardziej skomplikowane w budowie poprzez przeniesienie zespołów napędowych na zewnętrzne strony wózków. Dodatkowo w takich rozwiązaniach mniej funkcjonalne jest wnętrze, a 70% niskiej podłogi jest w pełni wystarczające dla zapewnienia komfortu pasażerom.

  Ogólny widok wnętrza

  Pomost obrotowy na łączeniu członów


Przestrzeń pasażerska i kabina motorniczego są całkowicie klimatyzowane przez dachowe agregaty klimatyzacyjne. To pierwsze w Krakowie fabrycznie nowe pojazdy z pełna klimatyzacją wnętrza.

W suficie pojazdu oprócz nadmuchów klimatyzacji zastosowano punktowe oświetlenie w technologii LED. Tym samym nie zastosowano już świetlówkowej linii świetlnej jaka występuje w NGT6.

  Oświetlenie i klimatyzacja w suficie


Przestrzeń pasażerska, kabina oraz zewnętrzne boki pojazdu są monitorowane przez zespół kamer monitoringu. Obraz z kamer jest rejestrowany i wyświetlany na ekranie w kabinie motorniczego.
W omawianych pojazdów zastosowano nowoczesną informację pasażerską wizualną i głosową. Cześć wizualną stanowi zespół monitorów LCD.
Pod sufitem zamontowane są monitory w układzie "V" do emisji reklam, ogłoszeń i informacji. Obsługiwać je będzie (jak w pozostałych tramwajach MPK wyposażonych w taki system) Telewizja M.

  Wyświetlacz trasowy LCD boczny

  Wyświetlacz trasowy LCD na kabinie

  Monitor LCD sufitowy


W wagonach NGT8 analogicznie jak w NGT6 zastosowano poręcze ze stali chromoniklowej. Dla osób niedowidzących przewidziano w poręczach specjalne świetlne wskaźniki ułatwiające ich spostrzeganie.

  Poręcz, przycisk i znacznik LED


We wnętrzu może podróżować łącznie 224 pasażerów. 77 osób na miejscach siedzących i 147 pasażerów stojących (przelicznik 5 os. /m2)
Zastosowano tapicerowane fotele z niespotykaną dotychczas w Krakowie nowoczesna tapicerką z widokiem lajkonika

  Siedzenia pasażerskie


W pierwszym i ostatnim członie na przeciwko drzwi (odpowiednio 3 i 5 drzwi) zabudowane zostały automaty do sprzedaży biletów firmy ELGEBA. Na poręczach natomiast zamontowano nowoczesne kasowniki firmy R&G Mielec.

  Automat biletowy

  Wielofunkcyjny kasownik



W kabinie motorniczego zabudowany został nowoczesny pulpit motorniczego. Zamiast przycisków zastosowano monitory dotykowe LCD. Pytanie nasuwa się tu tylko jak takie ekrany będą się sprawować przy bardzo częstym używaniu jakie ma miejsce w tramwaju (np. otwieranie / zamykanie drzwi) ?!.
Solaris po doświadczeniach przy kontrakcie na tramwaje dla Poznania (Tramino S105p) zrezygnował części ekranów dotykowych i dla najczęściej używanych funkcji zastosowano klasyczne przyciski.
Miejmy nadzieję, że krakowski przewoźnik podjął taką decyzję świadomie oraz że ekrany mają wyjątkowo dużą trwałość.
Jako ciekawostkę dodam, że spotkałem wagony NGT6, które miały od częstości używania popękane szkiełka w przyciskach blokady drzwi. A zastosowano tam przyciski czołowego europejskiego producenta - EAO.
W przypadku ekranów dotykowych czas pokaże - trzeba być dobrej myśli.

Pod pulpitem zabudowany został regulowany na wysokość podnóżek.

  Ogólny widok kabiny

  Pulpit motorniczego

  Ekrany dotykowe

  Ekran monitoringu


Na pulpicie zastosowano analogiczny panel nastawnika jazdy jak w wagonach NGT6.

  Stacyjka, nawrotnik i nastawnik jazdy

  Panel boczny


Na końcu wagonu w tylnej szafie elektrycznej zabudowany został pulpit do jazdy manewrowej. Jest on analogiczny do tego z wagonów NGT6.

  Tylny pulpit manewrowy



Dane techniczne:

  NGT8-2053


    - Producent: Bombardier Transportation / Vossloh Kiepe
    - Lata produkcji: 2012-2013
    - Układ osi: Bo' + 2' + 2' + Bo'
    - Napięcie zasilania: 600V DC
    - Ilość pantografów: 1
    - Ilość członów: 3
    - Ilość kabin: 1
    - Ilość silników: 4
    - Moc ciągła: 420 kW
    - Rodzaj rozruchu: impulsowy IGBT
    - Przyspieszenie z obciążeniem: 1,1m/sek2
    - Opoźnienie hamowania awaryjnego: 3m/sek2
    - Hamulce: elektrohydrauliczne tarczowe, elektrodynamiczne, szynowe
    - Prędkość maksymalna: 80 km/h
    - Całkowita długość: 32830 mm
    - Rozstaw osi w wózkach: 1800 mm
    - Średnica kół: 590 mm
    - Szerokość: 2400 mm
    - Ilość miejsc stojących / siedzących: 147 / 77
    - Masa brutto przy 5 os/m2: 62,4t
    - Maks. nacisk zestawu kołowego na szynę: 7,8t





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl