Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu NGTW6 (Leoliner):

Wagony typu NGTW6 wyprodukowane zostały przez zakłady LEOLINER Fahrzeug-Bau Leipzig GmbH dla Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) GmbH (Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lipsku) w ilości 30 egzemplarzy (oznaczenie: NGTW6-L) i dla przedsiębiorstwa Halberstädt Verkehrsbetriebe (LVB) GmbH (Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Halberstädt) w ilości 5 sztuk (oznaczenie: NGTW6-H).
NGTW6 to skrót od niemieckich wyrazów: niskopodłogowy wagon przegubowy, silnikowy, a cyfra sześć oznacza, że jest to pojazd sześcioosiowy. (NiederflurGelenkTriebWagen). Prototyp tramwaju powstał w 2003 roku.





Omawiane pojazdy są opozycją cenową dla produktów dużych koncernów (Bombardier, Siemens, Alstom, itp.). Stało się tak dlatego, że pojazdy tej serii zostały opracowane z założenia jako tanie i optymalnie proste w budowie. Założenie to wzięło się natomiast z faktu, że Niemcy Wschodnie potrzebują pilnej wymiany taboru, a działające tam przedsiębiorstwa komunikacyjne nie mają środków finansowych na zakup drogich pojazdów.

We wrześniu 2006 roku wschodnioniemiecki producent zaprezentował na Targach InnoTrans po jednym egzemplarzu wagonu dla Lipska i Halberstädt.

  Wagon NGTW6-H

  Wagon NGTW6-L


Omawiane tramwaje to jednostki dwuczłonowe, jednoprzestrzenne i wsparte na trzech wózkach. Wózki napędowe zbliżone budową do wózków zastosowanych w polskich wagonach m.in. 204WrAs produkcji PROTRAM Wrocław, znajdują się na początku pierwszego członu i końcu drugiego członu. Wózek toczny umieszczony natomiast został na początku drugiego członu tuż za przegubem, co jest dosyć dziwnym rozwiązaniem technicznym.
Wszystkie wózki posiadają podwójne usprężynowanie w postaci sprężyn metalowo-gumowych klinowych pomiędzy maźnicami, a ramą wózka (I stopień usprężynowania) i sprężynami stalowymi wspomaganymi tłumikami hydraulicznymi pomiędzy belką bujakową i ramą wózka.
Silniki trakcyjne usytuowane są wzdłużnie do kierunku jazdy, a moment obrotowy przenoszony jest z nich na kątową przekładnię osiową poprzez wały pędne Cardana (analogicznie jak w wagonach serii 105N).

  Schemat wózka napędowego


Wagony dla Lipska przystosowane są eksploatowanego w tym mieście, nietypowego rozstawu szyn: 1458mm, NGT6W-H mają natomiast wózki na tor wąski 1000mm.



NGTW6 wyposażone zostały w cztery asynchroniczne silniki trakcyjne trójfazowego prądu przemiennego (po 2 na wózek) typu DKABZ 0305-4A o mocy 65kW co daje łączną moc wynoszącą 260kW (351KM).
Wyposażenie elektryczne pojazdu wykonane zostało przez firmę KIEPE Elektrik z Dusseldorfu (obecnie: Vossloh Kiepe).


Omawiane tramwaje posiadają podłogę obniżoną do wysokości 350mm ponad główkę szyny w rejonie dwuskrzydłowych drzwi pasażerskich. Z racji zastosowanego typu wózków napędowych podłoga w ich rejonie wznosi się na poziom 900mm. Pomiędzy podłogą niską, a wysoką występują 2 stopnie. Wznios podłogi na kilkanaście centymetrów ponad poziom niski występuje również nad wózkiem tocznym.

  Wnętrze pasażerskie (NGT6W-L)

  Wnętrze pasażerskie (NGT6W-H)


  Schody pomiędzy poziomami podłogi (NGT6W-L)

  Siedzenia w członie tylnym (NGT6W-L)

  Siedzenia w członie tylnym (NGT6W-H)

  Automat biletowy (NGT6W-H)



Wagony te przystosowane są do jazdy jednokierunkowej. Posiadają drzwi po jednej stronie pudła oraz jedną kabinę.
Łącznie w całym pojeździe zastosowano troje drzwi odskoczno przesuwnych. Pierwsze drzwi tuż za kabiną są jednoskrzydłowe. Pozostałe dwoje drzwi są dwuskrzydłowe. Pierwsze z nich znajdują się pomiędzy pierwszym wózkiem napędowym, a przegubem międzyczłonowym. Drugie natomiast zlokalizowano pomiędzy wózkiem tocznym, a drugim wózkiem napędowym.
Drzwi przystosowane są do indywidualnego otwierania przez pasażerów.

  Pulpit motorniczego (NGT6W-L)

  Pulpit boczny (NGT6W-L)

  Panel nawrotnika i nastawnika jazdy KIEPE


Wagony wyposażone są w wizualną informację trasową w postaci elektronicznych wyświetlaczy, monitoring wnętrza z podglądem na monitorze LCD w kabinie motorniczego oraz system głośnomówiący.

  Ekran monitoringu







Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl