Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót
do menu

Sygnalizacja kolejowa:

Semafory kształtowe
- Ogólne informacje
- Oznaczenia semaforów kształtowych
- Sygnały na semaforach kształtowych












































1) Ogólne informacje o semaforach kształtowych:
Semafor kształtowy składa się ze słupa, na którym są umieszczone ruchome ramiona koloru białego z czerwoną obwódką oraz latarnie i przesłony z kolorowymi szkłami. W uzasadnionych przypadkach, w celu zapewnienia lepszej widzialności, kolory ramienia i obwódki mogą być odwrócone.
Na maszcie semafora umieszcza się widoczną z przodu listwę z biało - czerwonymi pasami tak, by pas środkowy był czerwony. Przez nastawienie jednego lub dwóch ramion semafora w odpowiednie położenie lub też przez ukazanie się odpowiedniego światła na semaforze wydaje się nakaz zabraniający lub zezwalający na jazdę pociągu.


Kliknij aby powiększyć    Semafor kształtowy




Do początku strony




2) Oznaczenia semaforów kształtowych:
1. Semafory na posterunkach ruchu należy oznaczać kolejnymi dużymi literami alfabetu (bez konieczności oznaczania prędkości) zgodnie z kierunkiem kilometrowania linii od strony lewej do prawej patrząc w kierunku sygnalizacji.

2. Dla semaforów wyjazdowych, drogowskazowych, zaporowych i wyjątkowo wjazdowych oznaczenie literowe może być uzupełnione numerem toru przy którym stoi dany semafor (np. H1, H3, H5).
UWAGA!!! W praktyce dotychczasowej przy opisie sygnalizatorów jest oznaczana prędkość (powyższe przepisy są stosowane na nowobudowanych liniach i wówczas stawiane sygnalizatory są opisywane zgodnie z postanowieniem ust. 1 i 2, to znaczy sygnalizator podający sygnał zezwalający na jazdę bez ograniczenia prędkości posiada oznaczenie literowe bez żadnego znacznika, sygnalizator podający sygnał zezwalający na jazdę bez ograniczenia prędkości oraz z ograniczeniem prędkości posiada oznaczenie literowe ze znacznikiem „1/2” np. H1/2, sygnalizator podający sygnał zezwalający na jazdę tylko z ograniczeniem prędkości posiada znacznik „2”, np. H2.

3. Między kolejnymi grupami semaforów (semafory wjazdowe, wyjazdowe itp.) należy przewidzieć zapas oznaczeń literowych na ewentualną rozbudowę.

4. Sygnalizatory sygnału zastępczego należy oznaczać literami „Sz” z dodaniem numeru toru, przy którym stoją, np. „Sz1n”. Oznaczenie takie będzie miał sygnalizator do sygnalizowania wjazdu na posterunek ruchu z toru niewłaściwego nr 1.




Do początku strony




3) Sygnały na semaforach kształtowych:



Sr1 - "Stój"
Zakaz dalszej jazdy.


Kliknij aby powiększyć    Sr1 - "Stój"








Sr2 - "Wolna droga"
Jazda z największą dozwoloną prędkością określoną dla danej linii w służbowym rozkładzie jazdy.


Kliknij tutaj i zobacz film - zmiana sygnału Sr1 na Sr2


Kliknij aby powiększyć    Sr2 - "Wolna droga"








Sr3 - "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością"
Jazda z prędkością nie przekraczająca 40km/h od semafora do końca okręgu zwrotnicowego, który osłania ten semafor.


Kliknij aby powiększyć    Sr3 - "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością"








Sz - "Sygnał zastępczy"
Jest wyświetlany, w sytuacji gdy nie ma możliwości ustawienia na semaforze poprawnego sygnału na przykład w przypadku awarii urządzeń nastawczych lub gdy przejazd odbywa się po torze niewłaściwym.





Do początku strony



Powrót do menu tematu





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl