Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Spalinowe zespoły trakcyjne serii 220M i 221M:

Spalinowe zespoły trakcyjne typu 220M i 221M to odpowiednio dwuczłonowe i trójczłonowe pojazdy pasażerskie produkowane od 2010 roku przez firmę NEWAG S.A. z Nowego Sącza. Są to pierwsze spalinowe pojazdy pasażerskie tego producenta.



Zostały zaprojektowane i wyprodukowane w ramach wygranego przez NEWAG S.A. przetargu na dostawę dwóch sztuk dwuczłonowych SZT i czterech sztuk trójczłonowych SZT dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego do obsługi połączeń regionalnych.
Jednostki tego typu zyskały kolejowe oznaczenie SA137 dla wersji dwuczłonowej i SA138 dla wersji trójczłonowej i przystosowane są do jazdy z maksymalna prędkością 120 km/h.

  SA137-001 (220M-01)


Premierowy pokaz pojazdu trójczłonowego (221M) miał miejsce podczas Międzynarodowych Targów Technik Komunikacyjnych Innotrans 2010 w Berlinie.

Kliknij aby powiększyć   221M-01 na InnoTrans 2010


Łącznie do pierwszego kwartału 2014 roku NEWAG zrealizował dostawy pojazdów tego typu dla:

- województwa pomorskiego - 2 x 220M (SA137 001-002) i 4 x 221M (SA138 001-004)
- województwa opolskiego - 2 x 220M (SA137 003-004)
- województwa lubuskiego - 1 x 220M (SA137 005)
- województwa śląskiego - 1 x 221M (SA138 005)
- Przewozów Regionalnych (leasing) - 4 x 220M (SA137 006-009)



  SA137-003 - opolski

  SA137-006 spółki Przewozy Regionalne


Omawiane pojazdy posiadają konstrukcję stalową pudła ze stali o podwyższonej odporności na korozję w klasie wytrzymałości nadwozia P-III zgodnie z normą EN 12663 . W pojazdach dla Przewozów Regionalnych poszycie zostało wykonane na życzenie klienta ze stali nierdzewnej.
Zastosowano szyby i okna wklejane do konstrukcji. Ściany czołowe wykonane są z kompozytu (laminat poliestrowo - szklany).
Zastosowano reflektory czołowe halogenowe natomiast sygnały końca pociągu wykonane są w technologii LED.

  Okna wklejane

  Reflektory czołowe


W pojazdach 220M człony wsparte są na trzech, dwuosiowych wózkach z czego wózki skrajne to klasyczne wózki napędne natomiast wózek środkowy to wózek typu Jacobsa (opierają się na nim końce członów). W wersji trójczłonowej 221M zastosowane są dwa wózki toczne Jacobsa.
Wózki posiadają podwójne usprężynowanie z drugim stopniem pneumatycznym. Prowadzenie zestawów kołowych zrealizowane jest w układzie wahaczowym.

  Wózek napędowy

  Wózek toczny

  Prowadzenie wahaczowe - I st. usprężynowania


Według wymagań klienta na wózkach napędowych zabudowywany jest układ smarowania obrzeży zestawów kołowych smarem ciekłym. Standardowo jednostki te wyposażone są w smarowanie sztyftowe (smarem stałym).

  Zbiornik oleju smarowania obrzeży


W wózkach napędowych zabudowane są bloki czyszczące powierzchni tocznych zestawów kołowych. Na osiach zestawów kołowych zabudowane są przekładnie osiowe firmy ZF połączone pomiędzy sobą wałem Cardana. Przekładnia drugiej osi wózka zintegrowana jest z przekładnia nawrotną, która to poprzez wał Cardana połączona jest z zespołem napędowym "powerpack".

  Przekładnia osiowa


Omawiane pojazdy wyposażone są w dwa zespoły napędowe zwane powerpack'ami. Każdy z nich składa się z wysokoprężnego silnika spalinowego MTU o mocy 390kW, hydromechanicznej przekładni trakcyjnej ZF oraz urządzeń pomocniczych takich jak m.in. chłodnica silnika, alternator, sprężarka klimatyzacji oraz układu dolotowego i wydechowego silnika.

Kliknij aby powiększyć   Przekładnia hydrauliczna ZF i wał Kardana

  Tłumik wydechu spalin

  Chłodnica silnika


W omawianych pojazdach zastosowano układ hamulca pneumatycznego firmy KNORR-BREMSE. Na wózkach zabudowane są hamulce tarczowe w postaci niezależnych zacisków oraz pierścieni ciernych zabudowanych na tarczach kół monoblokowych.
Pojazdy na czas postoju umiejscawiane są hamulcem postojowym sprężynowym zintegrowanym z zaciskami hamulcowymi.

  Hamulec tarczowy i dysza piasecznicy

  Oznaczenie hamulca na pudle




Wnętrze pojazdów jest jednoprzestrzenne wyposażone w część niskopodłogową w strefie drzwi na wysokości 600mm ponad główką szyny. Każdy człon wyposażony jest w jedna parę drzwi odskokowo - przesuwnych z napędem elektrycznym. Drzwi umieszczone są naprzeciw siebie. Drzwi zabudowane w strefie miejsc dla wózków wyposażone są w platformy wjazdowe zabudowane w podłodze. Na życzenie zamawiającego pod drzwiami zabudowywane są dodatkowo automatycznie wysuwane stopnie (np. w pojazdach Przewozów Regionalnych).

  Drzwi zewnętrzne

  Napęd drzwi

  Wysuwany stopień


Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana poprzez dachowe agregaty klimatyzacyjne zainstalowane na członach skrajnych z których schłodzone powietrze rozprowadzane jest po pojeździe nadsufitowymi kanałami nadmuchowymi. W wersji trójczłonowej, człon środkowy schładzany jest po połowie z agregatów członów skrajnych.
Oświetlenie wnętrza realizują dwie linie świetlne z oświetleniem jarzeniowym wyposażone w układ oświetlenia awaryjnego LED.

   
Wnętrze pasażerskie (Pomorze)



   
Wnętrze pasażerskie (Lubuskie)



   
Wnętrze pasażerskie (Przewozy Regionalne)





Wnętrze jest ogrzewane poprzez grzejniki konwekcyjne cieczowe zamontowane wzdłuż ścian pod siedzeniami. Układ ogrzewania połączony jest instalacją rurową z układem chłodzenia silników spalinowych z włączonymi w obieg agregatami WEBASTO do podgrzewania cieczy chłodzącej. W wersji trójczłonowej ogrzewanie członu środkowego realizuje dodatkowy agregat WEBASTO w nim zabudowany.

  Grzejniki


Pojazd przystosowany jest również do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Posiada platformy wjazdowe, stanowiska dla wózków oraz uchwyty do przewozu rowerów.

  Stanowisko dla wózka i siedzenia składane


Zabudowana toaleta z obiegiem hermetycznym, spełnia wymagania TSI. Zbiornik z wodą zamontowany jest nad sufitem kabiny WC natomiast zbiornik z fekaliami znajduje się pod podwoziem.

  Toaleta (Pomorze)

  Toaleta (Lubuskie)

  Toaleta (Przewozy Regionalne)



220M i 221M wyposażony są w nowoczesny system informacji pasażerskiej wizualnej i głosowej, kompletny monitoring wnętrza oraz system zliczana pasażerów. Dodatkowo dzięki zastosowanemu systemowi interkom możliwa jest komunikacja pasażera z maszynistą.

  Wewnętrzna tablica trasowa LED

  Monitor reklamowy

  Panel interkom na kolumnie drzwi


Zewnętrzną informację trasową realizują wyświetlacze LED bursztynowe zamontowane na ścianach czołowych pod szybą oraz w oknach bocznych. Wyjątek stanowią pojazdy Przewozów Regionalnych, gdzie wyświetlacze czołowe zabudowane zostały nad szybą, a wyświetlacze boczne zabudowano natomiast w poszyciu pod szybami obok drzwi.

  Wyświetlacz czołowy pod szybą

  Wyświetlacz czołowy nad szybą (PR)

  Wyświetlacz boczny w oknie

  Wyświetlacz boczny w poszyciu (PR)



Kabiny maszynisty przystosowane są do obsługi jednoosobowej z centralnie zabudowanymi pulpitami. Wejście do kabiny prowadzi z przedziału pasażerskiego poprzez drzwi z zastosowaną klamką z uchwytem antypanicznym. Ich wnętrze jest klimatyzowane niezależnymi od przestrzeni pasażerskiej agregatami oraz posiadają wydajne ogrzewanie. Jej oświetlenie realizowane jest w technologii LED z płynną regulacją jasności świecenia. Pulpity posiadają zabudowane w daszku niezależne od kabiny oświetlenie LED.



  Drzwi do kabiny

  Pulpit maszynisty (pomorski)

  Pulpit maszynisty (lubuski)

  Pulpit maszynisty (PR)

  Ekran monitoringu w kabinie


Na tylnej ścianie kabiny zabudowane są szafy elektryczne w których znajdują się miedzy innymi rejestrator jazdy, zasilacze buforowe baterii, sterownik układu hamulcowego, rejestrator monitoringu oraz inne urządzenia i aparaty elektryczne oraz pneumatyczne.

  Panel elektryczny na szafie

  Rejestrator jazdy i sterownik hamulca


Na tylnej ścianie kabiny zabudowane są również dodatkowy składany fotel dla obsługi pociągu oraz szafka podręczna.

W pojazdach pomorskich zabudowane zostały typowe zewnętrzne lusterka wsteczne. W pozostałych egzemplarzach NEWAG zabudował automatycznie rozkładane lusterka zintegrowane z szybami bocznymi.

  Lusterko zintegrowane z oknem


Wg wymagań klienta w kabinach zabudowywane jest wyposażenie dodatkowe takie jak np mała lodówka, czajnik.



Dane techniczne:

- Producent: NEWAG S.A. Nowy Sącz
- Lata produkcji: od 2010
- Układ osi: B'2'B' / B'2'2'B'
- Szerokość toru: 1435 mm
- Ilość kabin: 2
- Ilość silników (powerpack): 2
- Moc silników: 2 x 390 kW
- Norma emisji spalin: UIC IIIA (pomorskie) i UIC IIIB
- Hamulce: pneumatyczne tarczowe (PN+EP) + retarder przekładni
- Hamulec postojowy: tak - sprężynowy zintegrowany z zaciskami
- Piasecznice: tak
- Prędkość eksploatacyjna: 120 km/h
- Masa własna: 82 Mg / 105 Mg
- Całkowita długość: 41800 mm / 58360 mm
- Średnica kół: 840mm
- Oświetlenie: jarzeniowe
- Drzwi pasażerskie: automatyczne, odskokowo-przesuwne
- Wykorzystanie: pociągi aglomeracyjne i regionalne
- Ukrotnienie: tak - do 3 SZT
- Sprzęg czołowy: automatyczny typu Scharfenbrga





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl