Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Spalinowy zespół trakcyjny serii 222M:

Spalinowe zespoły trakcyjne typu 222M to dwuczłonowe pojazdy produkowane o od 2013 roku przez zakłady NEWAG S.A. z Nowego Sącza.
Pierwszy egzemplarz zostały wyprodukowany dla Kolei Mazowieckich w ramach wygranego przez sądeckiego producenta przetargu na dostawę taboru spalinowego.
Pojazd 222M przystosowany jest do jazdy eksploatacyjnej z prędkością 130km/h

  222M-001


Protoplastą omawianego pojazdu były SZT typu 220M (dwuczłonowe) i 221M (trójczłonowe) czyli pierwsze pasażerskie jednostki spalinowe produkowane od 2010 roku przez Newag.

  220M (SA137-003)


222M to dwuczłonowy, jednoprzestrzenny niskopodłogowy zespół trakcyjny. Pudła członów wykonane są ze stali o podwyższonej odporności na korozję i stanowią konstrukcję samonośną, spełniającą wymagania wytrzymałościowe wg kategorii PII zgodnie z normą EN 12663 oraz wytrzymałość zderzeniową zgodną EN 15227 (4 scenariusze zderzeniowe).
Człony wsparte są na trzech, dwuosiowych wózkach z czego wózki skrajne to klasyczne wózki napędne natomiast wózek środkowy to wózek typu Jacobsa (opierają się na nim końce członów). Wózki posiadają podwójne usprężynowanie z drugim stopniem pneumatycznym. Prowadzenie zestawów kołowych zrealizowane jest w układzie wahaczowym.

  Wózek napędny


W wózkach napędnych, na osiach zabudowane są przekładnie osiowe firmy ZF połączone pomiędzy sobą wałem Cardana. Przekładnia drugiej osi wózka zintegrowana jest z przekładnia nawrotną, która to poprzez wał Cardana połączona jest z zespołem napędowym "powerpack". Przekładnia nawrotna realizuje poprzez zmianę kierunku obrotów, zmianę kierunku jazdy pojazdu.

  Przekładnia osiowa


Omawiane pojazdy wyposażone są w dwa zespoły napędowe zwane powerpack'ami. Każdy z nich składa się z wysokoprężnego silnika spalinowego MTU serii 6H 1800 o mocy 390kW, hydromechanicznej przekładni trakcyjnej ZF ECOLIFE i urządzeń pomocniczych takich jak m.in. chłodnica silnika, alternator, sprężarka klimatyzacji oraz układu dolotowego i wydechowego silnika.
Przekładnia trakcyjna ZF Ecolife to automatyczna 6-cio biegowa skrzynia biegów, z której moment obrotowy przenoszony jest przez opisany wcześniej wał Cardana na przekładnię nawrotną na wózku.
Zastosowany silnik spalinowy spełnia wymagania dotyczące emisji spalin wg UIC IIIB.


Schemat układu napędowego


Pojazdy typu 222M wyposażone są w hamulec pneumatyczny firmy KNORR-BREMSE. Na wózkach zabudowane są hamulce tarczowe w postaci niezależnych zacisków oraz pierścieni ciernych zabudowanych na tarczach kół monoblokowych.

  Hamulec tarczowy i piasecznica



Omawiany pojazd posiada czworo dwuskrzydłowych drzwi odskokowo-przesuwnych (po dwa na stronę) z napędem elektrycznym. Kabiny maszynisty posiadają otwierane ręcznie drzwi jednoskrzydłowe.

  Drzwi pasażerskie

  Drzwi do kabiny


Jednoprzestrzenne wnętrze pojazdu przystosowane jest do przewozu ponad 250 pasażerów w tym 116 osób na miejscach siedzących. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana poprzez dachowe agregaty klimatyzacyjne (1 na człon) z których schłodzone powietrze rozprowadzane jest po pojeździe nadsufitowymi kanałami nadmuchowymi.
Oświetlenie wnętrza wykonane jest w technologii LED.

     

     
Wnętrze pasażerskie



Pojazd przystosowany jest również do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Posiada platformy wjazdowe, dwa stanowiska dla wózków oraz toaletę z obiegiem hermetycznym, spełniającą wymagania TSI. W toalecie zabudowany jest przewijak dla niemowląt.


   
Toaleta



222M wyposażony jest w nowoczesny system informacji pasażerskiej wizualnej i głosowej, kompletny monitoring wnętrza oraz system zliczana pasażerów. Dodatkowo dzięki zastosowanemu systemowi interkom możliwa jest komunikacja pasażera z maszynistą.

  Panel interkomu na kolumnie drzwiowej

  Wewnętrzna tablica trasowa LED



Kabina maszynisty przystosowana jest do obsługi jednoosobowej. Ergonomiczny pulpit maszynisty zabudowany jest centralnie. Podnóżek maszynisty posiada automatyczną regulację wysokości.

     
Pulpit maszynisty


Kabiny maszynisty posiadają układ klimatyzacji niezależny od przestrzeni pasażerskiej. Jej oświetlenie realizowane jest w technologii LED z płynną regulacją jasności świecenia.
W kabinach zabudowane jest urządzenie chłodniczo - grzewcze do przechowywania i przygotowywania posiłków.



Dane techniczne:

- Producent: NEWAG S.A. Nowy Sącz
- Lata produkcji: od 2013
- Układ osi: B'2'B'
- Szerokość toru: 1435 mm
- Ilość kabin: 2
- Ilość silników (powerpack): 2
- Moc silników: 2 x 390 kW
- Hamulce: pneumatyczne tarczowe (PN+EP) + retarder przekładni
- Hamulec postojowy: tak - sprężynowy zintegrowany z zaciskami
- Masa hamująca: max 120t
- Piasecznice: tak z podgrzewanymi dyszami
- Prędkość eksploatacyjna: 130 km/h
- Masa służbowa: 85 Mg
- Masa własna: 83 Mg
- Masa brutto: 111 Mg
- Całkowita długość: 43000 mm
- Średnica kół: 840mm
- Liczba miejsc - ogółem: 266
- Liczba miejsc siedzących: 116
- Oświetlenie: LED
- Drzwi pasażerskie: automatyczne, odskokowo-przesuwne
- Wykorzystanie: pociągi aglomeracyjne i regionalne
- Ukrotnienie: tak - do 3 SZT
- Sprzęg czołowy: automatyczny typu Scharfenbrga





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl