Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu TATRA T5C5:

Modernizacje wagonów:

BKV z.r.t., czyli przedsiębiorstwo transportowe w Budapeszcie przeprowadza drobne modernizacje tramwajów TATRA w postaci wymiany wykładzin podłogowych, malatury, montażu kasowników elektronicznych i wewnętrznych tablic kierunkowych elektronicznych, umożliwiających wyświetlanie kolejnych przystanków i innych informacji o trasie oraz podzespołów elektrycznych w ramach istniejącego systemu sterowania jazdą.

Kliknij aby powiększyć    Stare logo BKV na wagonie

Kliknij aby powiększyć    Aktualne logo BKV na wagonie


W ramach BKV z.r.t. - Budapest Transport działa podmiot pod nazwą BKV Plusz (BKV Plus) świadczący dodatkowe usługi w zakresie komunikacji w aglomeracji budapesztańskiej oraz na liniach podmiejskich.
BKV Plusz ma w posiadaniu część taboru budapesztańskiego przewoźnika w tym również wagony serii T5C5, stacjonujące na zajezdni "Szépilona". Tabor omawianego podmiotu oprócz typowych oznaczeń BKV posiada dodatkowe naklejki informujące o przynależności do BKV Plusz.

Kliknij aby powiększyć    Logo BKV Plusz na wagonie TATRA

Kliknij aby powiększyć    Zajezdnia Szépilona


Jako, że założeniem strategicznym BKV z.r.t. jest podwyższenie jakości świadczonych usług, wagony TATRA T5C5 eksploatowane przez BKV Plusz przeszły gruntowną modernizację w budapesztańskich zakładach GANZ Transelektro r.t.

Kliknij aby powiększyć    Tabliczka znamionowa modernizacji

Fabrycznie zastosowany rozruch oporowy zotaje wymieniony na 30% bardziej ekonomiczny rozruch impulsowy realizowany w technologii tranzystorów IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistors) z użyciem falowników oraz asynchronicznych silników trakcyjnych zasilanych trójfazowym prądem zmiennym o napięciu 400V.
Przetwornice trakcyjne z falownikami zamontowano w podwoziu pojazdu. Aparatura sterownicza znajduje się jak dotychczas w tylnej szafie aparatowej.
Na dachach pojazdów zdemontowane zostały fabrycznie zamontowane oporniki rozruchowe. Na ich miejsce mocowane są 2 bloki rezystorów (odpowiednio po jednym dla wózka napędowego) na których energia elektryczna produkowana podczas hamowania elektrodynamicznego jest przemieniana w energię cieplną gdy napięcie w sieci jezdnej jest zbyt duże, by mogła nastąpić jej rekuperacja do sieci.
W ramach modernizacji wymieniona zostaje również przetwornica statyczna na bardziej nowoczesną.

Kliknij aby powiększyć    Rezystory hamowania na dachu

Kliknij aby powiększyć    Przetwornica statyczna


Odbierak prądu zostaje wyposażony w elektryczny siłownik do jego podnoszenia / opuszczania, w związku z czym zlikwidowana zostaje lina pantografowa.

Kliknij aby powiększyć    Siłownik odbieraka prądu (opis na pow.)


Modernizacji ulega również kabina z pulpitem motorniczego oraz wnętrze pasażerskie.
W kabinie wymieniony zostaje fotel motorniczego na bardziej ergonomiczny. Na pulpicie zamieniona została część manipulatorów, zainstlowany zostaje cyfrowy wyświetlacz napięcia baterii akumulatorów w jednym module z prędkościomierzem, mikrofon natomiast przeniesiony jest na prawą stronę pulpitu. W panel pulpitu wmontowany jest również radiotelefon, sterownik kasowników i informacji trasowej oraz wyświetlacz tekstowy sterownika drzwi.
Co do drzwi ciekawostką może tu być fakt, że upodobniono działanie przycisków zamykania drzwi do tych z wagonów SIEMENS Combino. Po wciśnięciu przycisku zamykania drzwi załącza się sygnał ostrzegawczy. Napędy drzwiowe zostają jednak uruchomione dopiero po puszczeniu przycisku. Dla przypomnienia w typowych TATRACH do załączania sygnału służy osobny przycisk, a do zamykania osobny. Wprowadzone zostało również indywidualne otwieranie drzwi przez pasażerów, co pozwala zaoszczędzić na ogrzewaniu w porze zimowej.
Poniższa fotografia przedstawia zmodernizowany pulpit (z góry przepraszam, za zła jakość zdjęcia):

Kliknij aby powiększyć    Zmodernizowany pulpit (opis na powiększeniu)


Część pasażerska zyskuje natomiast nowe barwy, automatyczne kasowniki i elektroniczne wyświetlacze trasowe, na których pojawiają sie informacje o numerze linii, czasie, końcówce, najbliższym przystanku oraz możliwych przesiadkach. Informacje na wyświetlaczach uzupełniane są komunikatami głosowymi nadawanymi automatycznie na skutek przejechanych odległości.

Kliknij aby powiększyć    Zmodernizowane wnętrze

Kliknij aby powiększyć    Kasownik automatyczny

Kliknij aby powiększyć    Wewnętrzny wyświetlacz elektroniczny


Kliknij tutaj i posłuchaj głosowego komunikatu w zmodernizowanym wagonie T5C5.


Elektroniczne wyświetlacze trasowe montowane są również w kabinach przed szybą czołową, zastepując tym samym tablice filmowe. W oknach bocznych za 2 drzwiami umieszczane są nadal tablice planszowe z nazwami obydwu końcówek.

Kliknij aby powiększyć    Czołowy wyświetlacz elektroniczny


W ramach modernizacji wagony zostają wyposażone w system indywidualnego otwierania drzwi przez pasażerów poprzez użycie przycisków drzwiowych znajdujących się we wnętrzu na poręczach i skrzyniach napedów drzwiowych, a od zewnątrz na ścianach bocznych pudła w pobliżu drzwi.

Kliknij aby powiększyć    Przycisk indywidualnego otwierania


W związku z faktem, że w wagonach TATRA drzwi znajdują sie naprzeciw siebie po obu stronach pudła, przyciski indywidualnego otwierania drzwi działają wspólnie dla danej pary drzwi. Decyzję o tym, z której strony drzwi będą otwarte podejmuje motorniczy używając odpowiedniego przycisku odblokowującego na pulpicie.





Do początku strony



Powrót do menu tematu





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl