Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Tory i infrastruktura torowa:

Dylatacje szyn:

Szyny wykonane są ze stali i zgodnie z zasadami fizyki pracują pod wpływem zmiany temeperatur - przy niskiej temperaturze się kurczą, a przy wysokiej wydłużają. Z tego powodu w pewnych odstępach montuje się tak zwane styki dylatacyjne szyn umożliwiające wzajemne ruchy dwóch odcinków szyn wobec siebie. Bez zastosowania dylatacji wysokie temperatury powodowałyby rozszerzanie się szyn co powodowałoby wybrzuszanie torów, a w zimie następowałaby deformacja poprzez kurczenie się szyn.
Styki dylatacyjne stosuje się również przy mostach i wiaduktach.
W przypadku torowisk układanych na podkładach stopy styków dylatacyjnych przytwierdza się wyłącznie do podkładów drewnianych jako bardziej "elastycznych" niż betonowe i strunobetonowe.


Schemat działania styku dylatacyjnego


Kliknij aby powiększyć    Kliknij aby powiększyć   
Styk dylatacyjny (opis na powiększeniach)



Kliknij aby powiększyć    Prowadnica końca szyny styku dylatacyjnego


Pomiędzy końcami szyn na styku dylatacyjnym stosuje się elektryczne połączenie, gdyż na skutek przesuwania mogłyby występować zakłócenia w przewodzeniu przez szyny energii elektrycznej - prądu powrotnego (zobacz opis sieci trakcyjnej).

Kliknij aby powiększyć    Połączenie elektryczne szyn styku dylatacyjnego


Kliknij aby powiększyć    Tabliczka znamionowa styku dylatacyjnego





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl