Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu TW6000:

Wagony serii TW6000 wyprodukowane zostały w ilości 260 w latach 1976-1993 dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Hannoverze - ÜSTRA. Producentem pierwszej setki wagonów były zakłady DÜWAG, przy współpracy z firmami Kiepe Elektrik i AEG (obecnie SIEMENS). Pozostałe 160 sztuk zostało wyprodukowanych przez zakłady Linke-Hofmann-Busch.

w 2000 roku 70 pojazdów z Hannoveru zostało zakupionych przez BKV (Budapesztańskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne), gdzie są eksploatowane po dzień dzisiejszy.

  Wagon 1547



Budowa i napęd:

TW6000 to pojazdy trójczłonowe wsparte łącznie na 4 dwuosiowych wózkach. Wózki posiadają podwójne usprężynowanie w postaci wkładek amortyzacyjnych klinowych pomiędzy maźnicami łożysk, a ramą wózka (I stopień usprężynowania) oraz sprężynami stalowymi pomiędzy ramą wózka i belką bujakową (II stopień usprężynowania), połączoną czopem skrętu z pudłem wagonu.
Wózki skrajne, podpierające człony skrajne są napędowe. Zespoły napędowe każdego z nich składają się z elektrycznego silnika trakcyjnego prądu stałego typu: AEG ABS 3320 o mocy 217 kW ulokowanego podłużnie między osiami. Na obu końcach silnika znajdują się jednostopniowe przekładnie osiowe, przez które moment obrotowy przenoszony jest na zestawy kołowe.
Przełożenie przekładni wynosi 1: 5,625. Każdy silnik napędza 2 osie.

Wózki środkowe są wózkami tocznymi typu "Jacobsa" - zlokalizowane są pod przegubami międzyczłonowymi.


Omawiane tramwaje przystosowane są do zasilania z napowietrznej sieci trakcyjnej napięciem znamionowym 600V prądu stałego. Energia elektryczna odbierana jest przez nożycowy odbierak prądu znajdujący się na skraju dachu członu środkowego.
Napęd tramwaju realizowany jest przez dwie przetwornice trakcyjne prądu stałego w systemie tranzystorów GTO. Tramwaje przystosowane są do rekuperacji energii podczas hamowania do sieci trakcyjnej. W przypadku zbyt wysokiego napięcia w sieci energia z hamowania prądnicowego wytracana jest na rezystorach hamowania, które znajdują się na dachu pojazdu (człony skrajne).


Wnętrze pojazdu:
Tramwaje serii TW6000 przystosowane są do jazdy dwukierunkowej przez co w obu członach skrajnych są kabiny sterownicze, a drzwi pasażerskie znajdują się po obu stronach pudla naprzeciw siebie. Zaprojektowano je z myślą o obsłudze linii typowo tramwajowych jak również mogących korzystać z przystanków z wysokimi peronami. Z tego właśnie powodu posiadają one automatycznie chowane stopnie drzwiowe, które podczas eksploatacji na liniach z wysokimi peronami wyrównują poziom podłogi do poziomu peronów (jednakowy poziom). Podczas wymiany pasażerów na liniach z niskimi peronami schody zostają automatycznie rozłożone tuż przed otwarciem drzwi, a schowane po ich zamknięciu.

  Stopnie wejściowe rozłożone

  Stopnie wejściowe schowane

  Stopnie wejściowe schowane


Kliknij tutaj i zobacz film o rozkładanych schodach w wagonach serii TW6000



Łącznie w pojeździe znajduje się 10 drzwi - po 5 na stronę. Każde drzwi są dwuskrzydłowe, harmonijkowe z elektrycznym napędem.
Sterowanie drzwiami realizuje motorniczy. Na barierkach i ścianach zewnętrznych zainstalowane są przyciski do indywidualnego otwierania drzwi przez pasażerów.
Wszystkie drzwi zabezpieczone są fotokomórkami uniemożliwiającymi przytrzaśnięcie pasażerów podczas wsiadania / wysiadania. Gdy w drzwiach nie ma nikogo załącza się sygnał ostrzegawczy i drzwi zamykają się automatycznie.

Otwarcie drzwi z obu stron pojazdu nie jest możliwe jednocześnie.

  Boczna ściana wagonu


We wnętrzu zainstalowane są siedzenia kubełkowe w układzie 1+1 i 2+1. Ciągłość podłogi na łączeniach członów realizują pomosty obrotowe. Okna w ścianach bocznych posiadają części przesuwne na 2/3 wysokości

  Wnętrze wagonu



Omawiane wagony przystosowane są do jazdy wielokrotnej. Do łączenia w składy służą półautomatyczne sprzęgi typu Sharfenberga, które realizują jednocześnie połączenie mechaniczne i elektryczne. W składy połączone mogą być maksymalnie 4 wagony.

  Sprzęg osłonięty



Dane techniczne:


    - Producent: Duwag / Linke Hofmann
    - Lata produkcji: 1976 - 1993
    - Układ osi: B' + 2' + 2' + B'
    - Rodzaj prądu: stały 600V
    - Ilość pantografów: 1
    - Ilość członów: 3
    - Ilość kabin: 2
    - Typ silnika: AEG ABS 3320
    - Ilość silników: 2
    - Moc jednego silnika: 217 kW
    - Moc ciągła: 434 kW
    - Rodzaj rozruchu: tyrystorowy GTO
    - Przyspieszenie z obciążeniem: 1,1m/sek2
    - Opóźnienie hamowania awaryjnego: 3m/sek2
    - Hamowanie: prądnicowe, tarczowe, szynowe
    - Masa własna: 38 Mg
    - Całkowita długość: 28280 mm
    - Szerokość: 2400 mm
    - Rozstaw osi w wózkach: 1800 mm
    - Rozstaw wózków: 6400 mm
    - Średnica kół: 730 mm
    - Wysokość bez pantografu: 3310 mm
    - Ilość miejsc stojących / siedzących: 104 / 46
    - Drzwi pasażerskie: 2 x 5 dwuskrzydłowych, harmonijkowych
    -
Jazda ukrotniona: tak (max. 4 wagony)


 
Zobacz film o wagonach serii TW6000 w Budapeszcie.







Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl