transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Relacja z otwartego przystanku "Kraków Grzegórzki" wybudowanego w ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej

W dniu 3 września 2023 roku został oddany do użytku przystanek Kraków Grzegórzki. Jego powstanie było związane z modernizacją krakowskiej linii średnicowej w ramach inwestycji "Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej". Inwestycja ta była współfinansowana przez Unię Europejską, a jej wartość wyniosła ponad 1 mld złotych. Więcej informacji - tutaj.
Przystanek ten znajduje się przy ulicy Grzegórzeckiej (w pobliżu przystanku tramwajowego "Hala Targowa") i stanowi istotny punkt przesiadkowy w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Poniżej przedstawiam zdjęcia z dnia otwarcia przystanku.

 
Przebudowany wiadukt nad ul. Grzegórzecką

 
   
Wejścia na przystanek od strony ul. Grzegórzeckiej (strona północna)

 
Tablice informacyjne i klatka schodowa


Schody od strony południowej


Widok w kierunku przystanku Kraków Zabłocie (południe)


Widok w kierunku stacji Kraków Główny

    
  
Perony przystanku

 

Elementy systemu informacji pasażerskiej

 
Pociągi na przystanku

Publikowane w Internecie zdjęcia z etapów budowy przystanku wzbudzały wiele negatywnych opinii na temat jego architektonicznej formy i jakości jego wykonania. Dzisiaj, w dniu jego otwarcia, można było ocenić sytuację. Z reguły nie zameiszczam na tej stronei swoich prywatnych opinii, jednak tutaj nie moge się powtrzymać. Trudno być obojętnym, gdy w ścicłym centrum miasta powstał obiekt, który pozostawia wiele do życzenia pod względem jakościowym i wizualnym. Dziwi fakt, że została wydana zgoda na budowę przystanku w takiej formie. Przecież publikowane przez inwestora (PKP PLK SA) wizualizacje estakad linii średnicowej wraz z przystankiem wskazywały na zupełnie odmienną i trzymajacą poziom architekturę i jakość tej inwestycji (zobacz porównanie - tutaj).

Poniżej zdjecia z miejsca budowy.

   
 

Tak wyglądały wiaty przystanku przed oddaniem do użytku. Chyba zawiodła ochrona. W efekcie teraz widać, że elewacja wewnętrza wiat była ponownie malowana w celu ukrycia tych dewastacji.