Relacja z otwartego przystanku "Kraków Grzegórzki" wybudowanego w ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej
W dniu 3 września 2023 roku został oddany do użytku przystanek Kraków Grzegórzki. Jego powstanie było związane z modernizacją krakowskiej linii średnicowej w ramach inwestycji "Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej". Inwestycja ta była współfinansowana przez Unię Europejską, a jej wartość wyniosła ponad 1 mld złotych. Więcej informacji - tutaj.
Przystanek ten znajduje się przy ulicy Grzegórzeckiej (w pobliżu przystanku tramwajowego "Hala Targowa") i stanowi istotny punkt przesiadkowy w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Poniżej przedstawiam zdjęcia z dnia otwarcia przystanku.
Przebudowany wiadukt nad ul. Grzegórzecką
Wejścia na przystanek od strony ul. Grzegórzeckiej (strona północna)
Tablice informacyjne i klatka schodowa
Schody od strony południowej
Widok w kierunku przystanku Kraków Zabłocie (południe)
Widok w kierunku stacji Kraków Główny
Perony przystanku
Elementy systemu informacji pasażerskiej
Pociągi na przystanku
Publikowane w Internecie zdjęcia z etapów budowy przystanku wzbudzały wiele negatywnych opinii na temat jego architektonicznej formy i jakości jego wykonania. Dzisiaj, w dniu jego otwarcia, można było ocenić sytuację. Z reguły nie zameiszczam na tej stronei swoich prywatnych opinii, jednak tutaj nie moge się powtrzymać. Trudno być obojętnym, gdy w ścicłym centrum miasta powstał obiekt, który pozostawia wiele do życzenia pod względem jakościowym i wizualnym. Dziwi fakt, że została wydana zgoda na budowę przystanku w takiej formie. Przecież publikowane przez inwestora (PKP PLK SA) wizualizacje estakad linii średnicowej wraz z przystankiem wskazywały na zupełnie odmienną i trzymajacą poziom architekturę i jakość tej inwestycji (zobacz porównanie - tutaj).
Poniżej zdjecia z miejsca budowy.
Tak wyglądały wiaty przystanku przed oddaniem do użytku. Chyba zawiodła ochrona. W efekcie teraz widać, że elewacja wewnętrza wiat była ponownie malowana w celu ukrycia tych dewastacji.