transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Lokomotywy elektryczne serii EU06 i EU07 > Pochodne lokomotyw EU07

Podczas okresu produkcji licencyjnych lokomotyw EU07 powstały trzy pochodne odmiany tych lokomotyw.

a) lokomotywy EP07
Lokomotywy EP07 powstają na bazie przebudowanych lokomotyw EU07. Przebudowy wykonują Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego np. w ramach np. napraw głównych podczas których pojazdy te zostają przystosowane do ruchu pasażerskiego (oznaczenie: EP). Zmienione zostaje w nich przełożenie przekładni głównych z 79:18 na 76:21. Powoduje to to obniżenie prędkości obrotowych silników trakcyjnych, które w lokomotywach EU07 są dosyć awaryjne. Prędkość maksymalna pojazdu nie zostaje podwyższona ze względu na zachowany dotychczasowy układ biegowy ze łożyskami ślizgowymi wału drążonego.
Poza przekładniami zmianom nie ulegają żadne inne rozwiązania konstrukcyjne pojazdów.

Kliknij aby powiększyć    EP07-379 w barwach PKP Intercity S.A. na stacji Katowice



b) lokomotywy EP08
Lokomotywy EP08 powstały na bazie lokomotyw EU07 w celu zwiększenia prędkości maksymalnej pojazdów. Produkcja rozpoczęła się w 1972 roku we wrocławskich zakładach PAFAWAG. W lokomotywach EP08 zmienione jest przełożenie przekładni głównej na 77:24. Zastosowano też silniki trakcyjne typu EE 541g W pierwszych egzemplarzach (002-005) wprowadzono dodatkowe smarowanie obiegowe łożysk ślizgowych wału drążonego, co jednak w efekcie nie zdało rezultatu. W 1973 roku powstał prototyp lokomotywy EP08 z wałem drążonym ułożyskowanym łożyskami tocznymi. lokomotywa ta zyskała oznaczenie fabryczne: 102E i kolejowe: EP08-001. Pierwsze cztery lokomotywy EP08 przebudowano na EU07.
Zmiana ułożyskowania spowodowała, że lokomotywy EP08 mają prędkość konstrukcyjną 160 km/h jednak podczas eksploatacji obniżono ich prędkość do maksymalnie 140km/h.
Łącznie wyprodukowano 10 pojazdów serii 102E (EP08-001, 006-015). Z wyglądu "ósemki" są identyczne do "siódemek" - jedyna różnica to ich malowanie - dla odróżnienia, fabrycznie zyskały pomarańczowe barwy nadwozia.

Kliknij aby powiększyć    EP08-006 w fabrycznych barwach w Krakowie Płaszowie

Kliknij aby powiększyć    EP08-010 w barwach PKP Intercity S.A. w Opolu



c) lokomotywy ET41
Lokomotywy ET41 produkowane były w latach 1977-1983 w Zakładach Przemysłu Metalowego "H. Cegielski" w Poznaniu w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na lokomotywy towarowe dużej mocy. Lokomotywy 203E, bo takie zyskały oznaczenie omawiane pojazdy to dwuczłonowe lokomotywy powstałe poprzez połączenie dwóch lokomotyw EU07, w których zlikwidowano kabiny sterownicze zamiast nich stosując przejście międzyczłonowe i balast dociążający miejsce dotychczasowych kabin. Wyposażenie mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne pozostało analogiczne do "siódemek" - podwoiła się tyko ilość urządzeń. Połączenia członów realizują typowe urządzenia cięgłowo - zderzene, a mianowicie sprzęg śrubowy i zderzaki.


Układ wnętrza lokomotyw ET41


Dwuczłonowe lokomotywy ET41 maja więc układ osi Bo'Bo'+Bo'Bo' i moc ciągłą 4000kW (2 sekcje x 2000kW). Identyczne wyposażenie jak w EU07 pozwala na zatrudnianie tych maszyn również do prowadzenia pociągów pasażerskich.

Kliknij aby powiększyć    ET41-093 PKP CARGO S.A. w Chrząstowicach

Kliknij aby powiększyć    Połączenie członów lokomotywy ET41

Kliknij aby powiększyć    Tylna ściana jednego członu lokomotywy ET41